Flyga med katt?
Är det någon som vet vilka flygbolag som man kan ta med katten på?
Ska flyga till Spanien inom kort. Har redan biljetter med Ryanair men kan inte ta med katten då tror jag....
Är det någon som vet vilka flygbolag som man kan ta med katten på?
Ska flyga till Spanien inom kort. Har redan biljetter med Ryanair men kan inte ta med katten då tror jag....
SAS, KLM tex
Googla så ser du själv vilka som tar husdjur
Ryan Air tar inte husdjur, står på deras hemsida
Med hjälp av google hittade jag myndighetsinformation från just Spanien:
http://www.spaininformation.org/s_AnimalRestrictions.html
Jag har jobbat på Arlanda och haft hand om djur som skickas i karantän, och jag råder dig att läsa noggrant om vad som gäller.
Tre viktiga saker:
1. Läs om för importregler som gäller för att få ta med katten till Spanien (kontakta spanska ambassaden och fråga om info)
2. Ta reda på vad som gäller för att få ta in katten i Sverige igen, alla veterinärer har inte bra koll. www.jordbruksverket.se/resameddjur
3. Kolla med flygbolaget om du får ta katten som bagage (förbokning krävs, samt extremt hårda regler för buren). Om det inte går måste du skicka den som frakt, vilket kostar flera tusenlappar. Sedan tillkommer fraktbolagets egna avgifter på minst en tusenlapp. Det är också ganska stressande för djur att åka i fraktutrymmet på planet, så fundera noga om du verkligen vill utsätta katten för det.
Jag personligen (som jobbat med det i många år) skulle hellre leta kattvakt eller sätta den på ett pensionat. Dels för krångliga regler, dels för kostnader och den stress det blir för djuret. Speciellt om ni inte flyger direkt utan mellanlandning.