• Solveig og Kosinus

Ettåring med feber

Min minsting är 13 månader. Han har varit täppt i näsan sen i torsdags med lite högre kroppstemp än vanligt (ca 37.3 inte direkt feber men ändå) men pigg och glad. Vi har levt på som vanligt.

I natt så fik han plötsligt hög feber. Vi hav paracetamol. I morse var febern uppe i 39,4 igen och jag gav en tablett igen. Fyra timmar efteråt var febern åter uppe i över 39. Han kräktes även upp frukostgröten.

Han vill inte äta, dricker lite gör han men vill bara sova med bröstet i munnen. Hade nästan slutat amma så det kommer inte mycket mjölk, men han vill väl ha det som tröst.

Ringde sjukvårdsupplysningen och de sa att jag skulle ge febernedsättande och se till att han dricker. Men paraceten håller ju inte febern borta verkar det som.

Jag kan inte rå för att jag känner mig orolig. Han är så slapp oh slö och bara sover. Är det farligt med hög feber?

• Svar på tråden Ettåring med feber
  • Flickan och kråkan

Du kan varva med ipren (det är olika verksamma ämnen som inte påverkar varandra negativt) så kan du ge febernedsättande oftare eller enbart köra ipren. Ipren biter bättre på hög feber.

• Flickan och kråkan

Glömde:

Om ni varvar paracetamol med ipren så skriv upp när ni ger vad så att ni inte överdoserar något av dem. 

• Solveig og Kosinus

Hur länge är det okej att se det an?

Min granne sa att eftersom gossen först hade en vanlig förkylning i flera dar som sedan plötsligt gick över i feber så måste jag ta honom till läkaren.

.Ska jag det? Febern har alltså varit hög i två dar nu, över 39 men går ner med febernedsättande. Snuva har han också.

• lisa86

Min dotter blev sjuk när hon var ett år, med feber över 39 grader i en vecka. Febern gick inte ner av febernedsättande, den stannade bara av. Första dagarna sov hon mest, och även de gånger febern närmade sig 40. Efter en febertopp och en spya vände det. Jag tror det är normalt, så Länge man får i barnet vätska och så länge det går att få kontakt fast barnet är trött. Men känner du dig ändå orolig Tycker jag att du ska ringa din vårdcentral, det skadar ju inte att kolla upp. Men sen tror jag det är tvärt om mot va din granne säger; kan man koppla ihop febern med något, tex en förkylning så är det ingen fara. Lycka till och krya!

• Elin 885

feber är bra, det är kroppens eget sätt att ta hand om bakterier och virus, därför ska man helst inte ta febernedsättande förns i nödfall och det är om man inte kan äta eller dricka på grund av sin feber.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • lisa86

Bör tillägga att jag hade kontakt med Bvc och åkte till slut in med henne pga befarad vätskebrist, men inget var konstigt enligt vården.

• Solveig og Kosinus

Okej, tack ör svar, känner mig lite lugnare nu. Grannen skrämde upp mig lite där.

Men man ska alltså inte ge febernedsättande? Det känns ju som om han kokar utan!

• Elin 885
    Solveig og Kosinus skrev 2013-05-22 14:13:47 följande:
    Okej, tack ör svar, känner mig lite lugnare nu. Grannen skrämde upp mig lite där.

Men man ska alltså inte ge febernedsättande? Det känns ju som om han kokar utan!
    om han inte kan äta/dricka/få i sig näring så ska du ge det. annars nej.
    gäller för vuxna med.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • lisa86

Jag brukar också bara ge när man inte får i barnet något eller när febern är på väg väldigt högt upp. Annars brukar jag klä av och badda med en fuktig handduk. Det hjälper ganska mycket faktiskt. Annars tror jag de säger att man ska söka vård om febern är över 41 grader. Men oftast går det att dämpa febern innan den blir så hög.

• kimmis79

Små barn får ibland febertoppar och som ibland även kan ge kramper. Jag har 2 pojkar, 5 och 2 år gamla. Har nog upplevt det mesta inom olycka eller sjukdom.. :/    Vid en febertopp med kramper så är mitt tips en blöt handduk/trasa över huvudet. Det viktigaste är att hålla huvudet så svalt som möjligt! Är det en liten du har så kan du ta av han till bara blöjan och ställa dig utomhus. Det viktiga är att få ner tempen snabbt..  För det längre loppet så använd stolpiller. Varva gärna som ovanstående insändare skriver mellan Ipren och Alvedon.

När barnet är så varmt så förbränner det mer vätska än vanligt. Ta till alla möjliga hjälpmedel. Nypon-, blåbärssoppa, vatten, saft etc... Glass är toppen -både vätska och kyla!
    Har han haft "3 dagarsfebern" annars kan det vara det. 3 dagar av pendlande feber, kan ge små utslag över kroppen och lika plötsligt som det kom försvinner det.
    Förkylningsfeber är ganska vanligt också.   

Min grabbar har haft feber denna veckan. Turats om med hög feber och kramper, 40-41 grader under några timmar. Inget roligt! Med kärlek och lite hjälp av moder jords paracetamol så har det löst sig..   ;)
    Lycka till! /Niklas

Svar på tråden Ettåring med feber