• flamsmaja

    Sjal eller ergosele?

    Hej! Skulle vilja ha era åsikter om sjal och ergosele.
    Jag har nu en ergo sele hemma som jag tänkte använda sedan när sonen passar i den. (Har ingen dån babyinsats till). Men funderar mycket på sjal. Vad ger bäst avlastning mellan sjal och ergosele. Och vad för sjal är det då som är bäst?


  • Svar på tråden Sjal eller ergosele?
  • Flickan och kråkan

    En väl knuten sjal ger bästa avlastning eftersom tyngden sprids/fördelas på större yta så att säga. Till nyfödd är trikåsjal enklast och skönast tycker jag. När liten blir lite tyngre så behöver man gå över till vävd långsjal. Vilken sjal man väljer är mycket en smaksak. Sedan beror det ju lite på årstid också. Man bär ju hellre i en tunnare sjal - typ gauze - när det är sommar och varmt även om det finns tjockare som avlastar ännu bättre. Ergon är jag för liten för så avlastar inte så bra för mig. Man måste vara mer noga med att den bärsele man väljer passar ens kroppstyp än när man skaffar sjal.....av logiska skäl . Men bärselen har ju andra fördelar, som att den är enkel att ha med och få upp ålande barn på ryggen etc.

  • Svampp
    flamsmaja skrev 2013-05-21 15:23:39 följande:
    Hej! Skulle vilja ha era åsikter om sjal och ergosele. Jag har nu en ergo sele hemma som jag tänkte använda sedan när sonen passar i den. (Har ingen dån babyinsats till). Men funderar mycket på sjal. Vad ger bäst avlastning mellan sjal och ergosele. Och vad för sjal är det då som är bäst?
    En kanonsvår fråga =) Alla bärdon har för- och nackdelar. Trikåsjal är mjukt och mysigt för nyfödda, men redan när de är några månader gamla börjar de töja sig för mycket och avlastar sämre, men en trikåsjal är annars smidig på så sätt att man kan ha den färdigknuten på sig så att det bara är att ta i och ut barnet (och kanske spänna åt lite eftersom bara). Vävd långsjal ger absolut bästa avlastningen, barnet kommer otroligt nära och du får bra stöd både på axlar och höfter. Mei Tai är lite mittimellan sjal och sele, en kvadrat av tyg med fyra "sjalsnibbar"/breda bälten/remmar i varje hörn. Midjan kan ibland ha knäppe som en sele, upptill knyter man banden som är ca 2 meter långa där. Mei tai har fördelen att den är sval och ändå ger väldigt bra stöd (om man inte passar superbra för sin sele så går det knappt att jämföra stödet ens med en bra ergonomisk sele enligt mig.. däremot ger det nästan lika bra stöd som en vävd sjal) samt att den är betydligt lättare att knyta än en långsjal, särskilt på ryggen. Ergonomiska selar tycker många är enkla att få på och av och ger ett rätt ok stöd. Själv har jag aldrig kommit överens med min Manduca, men mannen har använt den mycket. Jag tycker alla spännen och remmar är krånglingare att hantera än en sjal ;) Det bästa är att få prova lite olika så man får känna efter själv. På sjalbarn.se kan du kolla om det finns sjalbarnsträffar i närheten av dig och där finns också massvis med information om alla typer av bärdon och filmer på hur man använder dem.
  • Sous

    Jag har haft både och, men jag tyckte det var rätt svårt att få ner sonen i trikåsjalen innan han kunde hålla huvudet stadigt själv, och så fort han kunde det hade han växt i selen (en Pognae). Jag har testat Mei Tai och ringsjal också men fick ont i ryggen av båda. Vävd långsjal verkar jättebra men nu funkar selen så himla bra att jag håller mig till den :)

  • Mammamolly

    Jag hade länge en Ergo, tills jag provade en långsjal (Didymus eller något sånt hette den). Då kände jag hur jag nästan började gråta, för känslan var helt enorm! Men jag kan annars verkligen rekommendera Ergo, för den har funkat hur bra som helst för oss, och jag är både kort och smal.

  • plutteluddelutt

    Både och! Sjalen var oslagbar för längre stunder när min son var bebis, kunde röra mig fritt och han fick både sova och uppleva! Selen var utmärkt när han vart lite äldre (och är fortfarande) enklare att sätta på och av för kortare stunder eller så när jag inte ville ha klumpiga vagnen. Numer åker han på ryggen vilket är super! Han är 1 år och 9 månader nu.

  • Lexikon

    Trikåsjal var kanon fram till ungefär fem månader för oss, sedan gick vi över till ergonomisk sele (Beco butterfly).

    Selen funkade jättebra fram till strax efter treårsdagen då han ville gå själv istället.

    Från två år varvade vi annars gå med att åka i sele. 


    Inför förlossningsfrihet i HELA Sverige! www.facebook.com/&ref=ts
  • sinkadus112

    Jag har testat trikåsjal, ringsjal och ergo. Tyckte trikåsjalen var jättesvår att knyta, ringsjalen ngt bättre och ergon bäst (har babyinsatsen). Men det är nog en smaksak. Prova dig fram. Det går att göra klipp på Tradera tex. Min ringsjal köpte jag för runt hundralappen, så det behöver inte kosta multum.

Svar på tråden Sjal eller ergosele?