• Adaira

    Vi som ska börja utredning i sommar

    En tråd för oss som ska börja fertilitetsutredningar i sommar.

    Både jag och min man är 25 år gamla och har försökt sedan vårt bröllop 18.2.2012. (-3 månader som han var bortrest pga jobb i höst). Vi har nu äntligen bokat tid för utredning och ska på första möte den 12.6. Ska verkligen bli skönt att börja få svar på varför det dröjer såhär. Det har börjat kännas så hopplöst när det aldrig blir vår tur! Det gör ju inte saken lättare då bekanta börjar med sina andra eller tredje barn och undrar hela tiden  när vi hade tänkt skaffa barn. Det känns lite som om graviditet är sånt som bara händer andra -tanken om att det skulle hända oss känns nästan overklig. Men nu iom utredningstiden känns det som om man har fått tillbaka en gnutta hopp om att det kanske en vacker dag kunde vara vår tur <3

  • Svar på tråden Vi som ska börja utredning i sommar
  • Sara84

    Hej,

    Här är en till.
    Vi har äntligen fått en tid till Fertilitetskliniken på KS i Huddinge för att påbörja allt.
    Drabbades av utomkvedshavandeskap förra året och blev av med en äggledare, den andra är helt sammanväxt konstaterades redan då.
    (Har gjort en tidigare bukoperation som tros ha orsakat det)      

    Men jag känner mig helt förvirrad... Vad gör man egentligen vid första besöket? Det stod att det skulle ta 2 timmar?
    Vi har lämnat infektionsprov och spermaprov sedan innan och stått i kö sedan remissen från min opererande läkare från utomkvedshavandeskapet 31/8-12.

    Någon som kan förklara och berätta mer?

    Man har ju tusen frågor och jag kan inte hitta mina svar någonstans :)       


  • idlu

    Jag och min sambo har försökt sedan mars 2012 förstår känslan när alla runt omkring en får bebisar och det känns helt hopplöst för oss att lyckas. Jag är 24 och min sambo 6 år äldre.
    Imorgon ska vi på vårat första möte och påbörja utredning.
    Har läst runt lite och det verkar som att olika landsting har olika rutiner hur första mötet går till.
    Vi har fått tid hos kurator imorgon, då kommer dem även ta massa prover.
    När dem har provsvaren kommer vi kallas till ett läkarbesök och kommer då få reda på hur vi ska gå vidare...

    Känns skönt att vi fick tid så snabbt tog bara 1 månad, men nu är jag så rädd att det ska dra ut ¨på tiden tills vi får en läkartid nu under sommaren så man ska behöva gå runt och grubbla. 

  • Fru E

    Jag är 25, min man 9 år äldre. Vi började försöka i oktober 2012. Vi hann precis påbörja vår utredning innan de stängde för sommaren.

    Han  lämnade spermaprov och vi fick svaret att provet han lämnat var normalt. Men jag hann inte ta mitt blodprov (ska tas mellan dag 2-5 i cykeln).

    Det är först efter dessa två prover vi blir kallad till första läkarbesöket (med gyn-undersökning, ultraljud och planering för behandling). Just nu ser det ut som att min nästa mens kommer när vi är på utlandssemester och min cykel kan ibland vara väldigt lång, så det kommer dröja till september eller oktober innan mitt prov blir taget...

    Känns tungt att det redan nu tar sådan tid, hur kommer det då inte bli om man ska testa olika behandlingar m.m. Men jag känner mig glad över att ha påbörjat detta redan, trots att vi inte försökt ett år ännu. Snart är vi ju där.

    Vi har inte valt att gå via privat klinik. Men efter att ha läst lite, undrar jag om vi borde gjort det, många verkar tycka att väntetiderna är kortare. Hur har ni gjort?

  • Thotis90

    Vi startade vår fertilitetsutredning i februari i år efter att ha försökt sedan januari-12. Vi har tagit blodprover, kollat livmoder och äggstockar, kontrollerat genomströmningen i äggledarna (HSS-spolning) och kollat sambons spermier. Det har inte hittats några fel, så efter sommaren skall vi träffa vår läkare och diskutera vad som händer härnäst. Jag tänker be henne kolla om jag har endometrios och bakterier i underlivet (har haft det sistnämnda förut och jag har samma symptom nu som då).

    Vi är 23 år och 25 år. Jag har varit gravid förut (första försöket, med en annan man), men den graviditeten slutade i en sen abort. Jag har inte lyckats bli gravid igen efter den. 


    Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
Svar på tråden Vi som ska börja utredning i sommar