• Anonym (?)

Hur mycket kan man låna?

Jag har en inkomst på 340-350 000 kr/år, inga lån eller skulder förutom studielån på ca 85000kr Jag har två barn och har både bb och uh. Jag har i dagsläget en boendekostnad inkl drift på 10 000 kr som jag klarar av bra. Fundar på att köpa något. Hur mkt tror ni man får låna? Jag har hjorten kalkyl på nätet men tycker det verkar vara en låg summa.

• Svar på tråden Hur mycket kan man låna?
  • Anonym (Fiona)

Jag har 280.000 per år och fick låna 1,5 milj när räntan var ca 4%.

• Anonym (?)
    Anonym (Fiona) skrev 2013-05-21 18:33:43 följande:
    Jag har 280.000 per år och fick låna 1,5 milj när räntan var ca 4%.

Ensam?
  • YoO

Du börjar i fel ända.

Frågan är hur mycket pengar du vill ha kvar varje månad att spara och leva för.

När du bestämt en rimlig levnadsstandard, vet du hur mycket du kan lägga på lån och amortering.

Sedan beror det också på om det är ett hus, eller en lägenhet, samt hur mycket insats du har.

• Anonym (Fiona)
    Anonym (?) skrev 2013-05-21 18:48:15 följande:
    Ensam?

Ja?
  • Anonym (?)

U

Anonym (Fiona) skrev 2013-05-21 18:59:28 följande:
    Ja?

Undrar bara eftersom jag endast får låna 800000kr enl den där kalkylen och jag tjänar ju mer...
    YoO skrev 2013-05-21 18:52:20 följande:
    Du börjar i fel ända. Frågan är hur mycket pengar du vill ha kvar varje månad att spara och leva för. När du bestämt en rimlig levnadsstandard, vet du hur mycket du kan lägga på lån och amortering. Sedan beror det också på om det är ett hus, eller en lägenhet, samt hur mycket insats du har.

Anledningen till att jag frågar så är att jag klarar ju 10000 kr nu och det är ju iaf 1,5 milj vid ett lån men enl kalkylen får jag bara låna 800000kr och tycker det verkar konstigt när jag klarar av så mkt idag...
  • mjukis74

Anledningen till att du inte får låna så mycket beror nog på att banken räknar på att du ska klara av minst 7% ränta. Dessutom ör du inte "själv", utan är ansvarig dör två barn som också kostar pengar.

• YoO

Bankerna räknar med att du skall klara av en räntehöjning med en fyra, fem procent (olika mellan bankerna). Sedan så har de blivit hårdare med att låna ut pengar, det var lättare för några år sedan.

Men oavsett, jag i min yngre år belånade mig väldigt högt på ett BR, och det var ju kul att ha en fin lgh, men jag kunde inte åka på skidresor, eller solsemester längre mm.

Naturligtvis har vi alla olika levnadsstandarder, men det är inte jättekul att inte kunna göra det man vill pga att man lånat "för mycket".

Sedan tycker iaf jag det är viktigt att man aldrig lånar så mycket att pengar, att man tvingas till tvångsförsäljning av Kronofogden, om man skulle bli arbetslös en längre period.

• Ettantian

Idag kräver dem ju handpenning på de belopp man vill låna. Är väl minst 15% kanske är det de som stoppar dig? Har du handpenning för 1.5 miljon borde den summan gå bra med den inkomsten du har. Fast det kan ju bero på vilken bank man har också. Bäst är väl att kontakta dem för en exakt kalkyl.

• Anonym (?)
    Ettantian skrev 2013-05-21 20:55:11 följande:
    Idag kräver dem ju handpenning på de belopp man vill låna. Är väl minst 15% kanske är det de som stoppar dig? Har du handpenning för 1.5 miljon borde den summan gå bra med den inkomsten du har. Fast det kan ju bero på vilken bank man har också. Bäst är väl att kontakta dem för en exakt kalkyl.

Nä det har inte varit det som stoppat mig. Det har jag...
  • Greger

När jag var på banken och fick mitt senaste lånelöfte så räknade de med att man skulle kunna betala en ränta på 7% och ändå ha 7000 över till annat. Så det är bara att börja räkna :)

• Michael 310

Nær vi pratade med swedbank om deras sætt att rækna så vill dom att du ska ha 7000/ vuxen och 5000/barn øver samt høg rænta.

• Anonym (Fiona)

Kan tilläggas att jag inte har barn. De räknar nog att man måste ha mer pengar över om man har barn

• Anonym (?)

Ja jag har ju inte 17000kr över efter boendet är betalt vid 7% ränta antar jag så det är nog det då...

Svar på tråden Hur mycket kan man låna?