• Lisa02

Sprutade bensin, varför??

Någon ksom kan hjälpa mig att svara på denna fråga.

Jag tankade bilen som vanligt. Efter att det blivit fulltank hörs ett knäpp och det är dags att ta ut slangen. Jag gör det precis som vanligt och då sprutar det bensin  ur slangen med världens tryck. Jag får på mina kläder och skor samt på bilen och marken.

Va fan vad det som hände?
    Är detta mitt fel eller något fel på pumpen?

Måste alla kläder och skor slängas? Eller går det att få bort lukten?

• Svar på tråden Sprutade bensin, varför??
  • Themis

Från det kemiska säkerhetsdatabladet för "vanlig" bensin:

HUDKONTAKT
    Tag genast av nedspillda kläder. Kläderna måste tvättas före nästa användning. Tvätta huden noga med tvål och
    vatten. Kontakta läkare vid kvarstående irritation.

Men jag hade då inte velat ha nåt nära kroppen som varit dränkt i bensin. Bensin är kraftigt giftigt för allt vattenlevande, extremt brandfarligt och innehåller upp till 1% av det cancerframkallande ämnet bensen.

Generellt får man de svar man förtjänar. Ibland är det inga alls.
  • Frontline
    Themis skrev 2013-05-21 19:29:27 följande:
    Från det kemiska säkerhetsdatabladet för "vanlig" bensin:

HUDKONTAKT
    Tag genast av nedspillda kläder. Kläderna måste tvättas före nästa användning. Tvätta huden noga med tvål och
    vatten. Kontakta läkare vid kvarstående irritation.

Men jag hade då inte velat ha nåt nära kroppen som varit dränkt i bensin. Bensin är kraftigt giftigt för allt vattenlevande, extremt brandfarligt och innehåller upp till 1% av det cancerframkallande ämnet bensen.
    Då skulle man vara död sen länge då man luktade bensin för jämnan på den tid man hade moped och höll på med folkrace...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Faber

Bensin är inte farligt om det gäller någon enstaka gång. Tvätta kläderna ordentligt bara.

*Politiskt korrekt sidfot*
  • Noname00

Antingen var inte flödet avslutat, hade handtaget verkligen klickat tillbaka?
    Om det gjort det så kan det ha blivit vakum som gjorde att det sprutade ut när du lossade slangen.

• Rabarbapuppa
    Frontline skrev 2013-05-21 19:53:58 följande:
    Då skulle man vara död sen länge då man luktade bensin för jämnan på den tid man hade moped och höll på med folkrace...
    För att inte tala om när man fick soppatorsk med crossen eller moppen på nån skogsstig och skulle få en slatt av kompisen så man slangade över bensin från hans tank och mer eller mindre svalde en klunk av det....

Nej, jag borde varit död för länge sen jag med i så fall  
  • Frontline
    Rabarbapuppa skrev 2013-05-29 09:44:02 följande:
    För att inte tala om när man fick soppatorsk med crossen eller moppen på nån skogsstig och skulle få en slatt av kompisen så man slangade över bensin från hans tank och mer eller mindre svalde en klunk av det....

Nej, jag borde varit död för länge sen jag med i så fall  
    Ja fy fasen så illa det smakade, har slangat massor med bensin ja inte olagligt då då men har iaf fått åtskilliga klunkar i munnen och även en och annan droppe som man har svalt med...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Faber

När jag var liten drack en kompis bensin, han kom in till morsan och rapade så det luktade premium.

*Politiskt korrekt sidfot*
Svar på tråden Sprutade bensin, varför??