• Wilowa

Sommarpresenter till förskolans personal?

Jag jobbar som förskollärare och får varje jul och sommar en present av föräldrarna. Det har varit vin, godis, halsband och liknande...saker som jag oftast inte vill ha. Det jag vill ha är uppskattning men det får jag ändå av både barn och föräldrar dagligen.

Om ni nu väldigt gärna vill ge någonting, så satsa på nåt som barnen på avdelningen kan ha nytta av så som böcker, pussel, spel eller nåt annat. Det kan ju vara nåt som inte längre används hemma hos er.  Det skulle jag i alla fall bli gladare för eftersom jag kan ha nytta av det i mitt jobb med barnen. Annars tycker jag att en egenplockad blombukett eller en teckning passar bättre än en köpt present.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-24 06:59
    Min poäng är att ni föräldrar inte ska känna er tvingade att ge nåt till personalen. Jag förstår inte varför vi ska ha presenter och framförallt inte presenter som känns påtvingade. Den uppskattning som visas av en present får vi dagligen i kontakten med barnen och deras föräldrar i alla fall.

• Svar på tråden Sommarpresenter till förskolans personal?
  • Knackamackadam

Trist att du inte uppskattar det du får. Jag blir verkligen jätteglad för en gåva, vilken som helst, för det är absolut inget jag förväntar mig på jobbet. Jag ger alltid till mina barns pedagoger, oftast något ätbart. Passar det inte får de väl bjuda någon annan

• Maturo

Haha mest minnesvärda jag fått var ett kort "en fluga gör ingen sommar, men jag tycker så mycket om dig för den du är ändå! " kan dock inte riktigt greppa om det är positivt eller negativt!

• FlitigaLis

Nu kanske jag kan få svar på en sak jag funderat på. Framstår man som snål om man inte ger fröknarna någon sommarpresent? Min son har inte gått så länge på dagis än

• Wilowa
    Knackamackadam skrev 2013-05-21 19:52:58 följande:
    Trist att du inte uppskattar det du får. Jag blir verkligen jätteglad för en gåva, vilken som helst, för det är absolut inget jag förväntar mig på jobbet. Jag ger alltid till mina barns pedagoger, oftast något ätbart. Passar det inte får de väl bjuda någon annan
    Klart jag blir glad över gåvorna, men det är tanken bakom som gör mig glad...alltså uppskattningen och inte själva presenten. Som sagt så vet jag att barn och föräldrar uppskattar mig utan presenter. En vinflaska är kul en kväll, ett halsband nån enstaka gång men saker till avdelningen nästan dagligen...och jag vill verkligen inte att föräldrarna ska känna sig tvingade att samla till presenter till oss.
  • Wilowa
    FlitigaLis skrev 2013-05-21 20:02:23 följande:
    Nu kanske jag kan få svar på en sak jag funderat på. Framstår man som snål om man inte ger fröknarna någon sommarpresent? Min son har inte gått så länge på dagis än
    Jag tycker inte det, det räcker gott med en sommarkram om nu barnet vill ge en sådan.
  • Wilowa

Min poäng är att ni föräldrar inte ska känna er tvingade att ge nåt till personalen. Jag förstår inte varför vi ska ha presenter och framförallt inte presenter som känns påtvingade. Den uppskattning som visas av en present får vi dagligen i kontakten med barnen och deras föräldrar i alla fall.

• Cizzie

Jag har oftast köpt saker till avdelningen. Det har varit sådant som sonen har saknat. Ett år var alla bilar trasiga. Så vi åkte och köpte ett gäng bilar ett annat år saknade han hjul och fönster när han byggde lego då köpte vi det. Enda gången vi köpte något personligt till fröknarna var när han slutade för att börja förskoleklass. Sedan har det varit en choklad ask till jul som var till alla fröknarna.

• mariaheterjag

Jag uppskattar sommarpresenterna! Spec de som ger något ätbart, typ fin chockad eller liknanade Är väl alltid härligt att få lite extra uppskattning!?

• Wonderwoman

Jag arbetar på förskola och blir alltid jätteglad för extra uppskattning, oavsett om det är beröm, en kram, en blomma eller presenter. Föräldrar ska givetvis inte känna sig tvungna att köpa något men ni behöver inte oroa er för att pedagogerna inte ska bli glada, det tror jag är ytterst ovanligt.

Leksaker och böcker som barnen växt ifrån/tröttnat på brukar också uppskattas som present till förskolan :) 

• Wonderwoman
    FlitigaLis skrev 2013-05-21 20:02:23 följande:
    Det är absolut inte alla föräldrar som ger presenter och jag kan lova att du inte uppfattas som snål! Ett enkelt "Tack så mycket för den här terminen" uppskattas jättemycket! 
  • Wilowa
    Sofiefie skrev 2013-06-01 17:44:21 följande:
    Det är absolut inte alla föräldrar som ger presenter och jag kan lova att du inte uppfattas som snål! Ett enkelt "Tack så mycket för den här terminen" uppskattas jättemycket! 
    Precis! Det är inte prislappen på presenten som räknas utan tanken och uppskattningen bakom.

I kommunen jag arbetar i har vi precis fått riktlinjer om vilken typ av presenter vi får ta emot. Jag tycker att det är bra, även om jag inte förstår hur jag ska kunna tacka nej till t ex ett presentkort. :-/ Fast vi får informera föräldrarna om detta till hösten på föräldramötet, i år har vi redan fått present.

Det som känns fel med dessa presenter är att alla föräldrar runt om i landet har olika ekonomiska förutsättningar och även i en och samma barngrupp varierar det ganska mycket. Det skulle kännas väldigt fel om jag fick en present av en familj, som jag vet egentligen inte har råd med den och så är det kanske nåt som jag inte skulle ha valt om jag köpt det själv...onödigt att de ska lägga pengar på det när det räckt med en "glad sommar"-kram.
  • hammarhajen

Jag tänker mer på syftet med presenten. Ger jag en sommarpresent till pedagogerna är det för att jag vill visa dem min uppskattning och för att göra avskedet tydligare för mitt barn. Ska man visa pedagogen uppskattning är det ju PEDAGOGEN som ska få något. Annars ger man ju till avdelningen/till barnen/till sitt eget barn.

Och det är ju inget fel att ge avdelningen en present. Men då blir symboliken för mig mer "hejdå alla kompisar" och något som kanske passar sig bättre när man slutar på förskolan för gott. Tänker också på hur man pratar om presenten med sitt barn. Skillnad på att säga: "Nu ska vi gå på sommarledigt, så alla barn på avdelningen får en bok av oss!" och på: "Nu ska vi på sommarledigt, så Gittan, Kalle och Lena kommer vi inte träffa förrän i augusti. Du har ju tyckt så mycket om dem, så jag tänkte att vi skulle köpa en liten present som de kan njuta av på sommaren!"

I det första fallet signalerar man att presenter är ett måste när man går på ledighet, i det andra att just de här fina människorna är värda en gåva.  

Presenter är överhuvudtaget inget man behöver ge. Och när jagf skriver "present" tänker jag lika mycket på en bukett trädgårdsblommor som på dyr lyxchoklad.

Svar på tråden Sommarpresenter till förskolans personal?