Kan kort tungband orsaka dåligt uttal? Någon som blivit klippt?
Min dotter ska snart på 2,5-årskontroll och vi fick hem ett papper med frågor om hennes språk och hörsel. Det ledde till att jag räknade hennes ordförråd. Alternativen som angavs var 0-25, 25-50 eller över 50. Vi är nog snart uppe i 200 ord på några dagar, så där är det ju inga problem.
Min oro är däremot om hennes korta tungband (konstaterat på 2-dygnskontrollen) skapar problem med uttalet. Hon säger nos istället för juice, gocka om dockan, Dullan om (katten) Gullan o s v. Är det någon som haft barn med samma bekymmer där det hjälpt att klippa tungbandet eller är det något som troligen försvinner med tiden?
Just nu arbetar jag på en 1-5-avdelning med bara invandrarbarn, så jag har inget "talande" barn att jämföra med. Förskollärarna hade inte tänkt på det, men "hennes" fröken pratade med en släkting som är talpedagog och hon rekommenderade att vi skulle få en remiss till logoped snarast då hon snabbt kunde se om tungbandet skapade problem. Jag hoppas bara min sävliga BVC-sköterska kan gå med på det. Jag vill ju inte att dottern ska ha dåligt uttal vid 4 år som jag hade i en annan barngrupp om det beror på något medicinskt.