Min styvson är så slapp och håglös!
Ja jag postade detta i känsliga rummet för jag hittade ingen annan avdelning med rubrik som passade in.
Jag har nyligen blivit tillsammans med en underbar kvinna. Jag älskar henne och vill verkligen leva med henne, men det finns ett problem: Hennes tonårige grabb.
Han verkar inte vilja någonting med sitt liv. Sitter mest hela dagarna framför datorn eller TV-spelet och spelar spel. Han hjälper aldrig till hemma. Jag har försökt få honom till det men då menar hennes mor att han ska inte behöva göra något, eftersom han ju har skolan att sköta och måste lägga ned tid på den, läxläsning osv. Problemet är bara att han gör ju aldrig sina läxor! Hela tiden sitter han bara och spelar, verkar inte vara ett dugg intresserad av något annat öht.. Hon verkar ha daltat med honom ganska duktigt, för han är inte bara lat utan bortskämd också. Har fått allt han pekat på ända sen han var litet barn. Bara det att ha både dator OCH Tv-spel! Nyaste IPhonen har han givetvis också.
Jag brukar laga maten för att vara hygglig och hjälpa till. Jag har en förkärlek för hederlig husmanskost men tror ni att det duger åt honom? Han äter visserligen rätter med köttbullar och falukorv, samt fläskkotlett och kyckling, men så fort det är något som inte är gott enligt honom så vill han inte ha och då skippar han middagen. Och då går hans mor och beställer pizza eller kebab åt honom!
Jag har tagit ett snack med henne om hans eviga spelande och att det går ut över skolan. Men hon menar att han "måste få leka av sig medans han är ung".
Han är "emo", vad det nu är för något och umgås med slafsiga typer som inte verkar göra något annat än att festa och spela spel.
Festa är han alltid pigg på och han är ute och super varje helg (jag misstänker att han använder annat också men det vågar jag inte säga pga att hennes mor då kanske skulle ta illa upp), kommer hem på morgonen helt vimmelkantig och lägger sig sen och sover ända tills han ska ut och festa igen. Sen sover han bort hela Söndagen.
Jag tycker bannemej att det är oacceptabelt att han tillåts leva så ansvarslöst, han är åtminstone 17 år gammal! Men hennes mor skyddar honom som en liten burfågel hela tiden och eftersom hon själv är uppväxt med stränga föräldrar och ofta fick stryk så vill hon ge sitt eget barn en fri uppväxt utan krav. Problemet är ju bara hur han ska klara sig i vuxenlivet sen, när han inte lärt sig ta ansvar hemma.
Hur ska jag göra för att få hans mor att förstå att detta är ohållbart?