• dennis02

Min styvson är så slapp och håglös!

Ja jag postade detta i känsliga rummet för jag hittade ingen annan avdelning med rubrik som passade in.

Jag har nyligen blivit tillsammans med en underbar kvinna. Jag älskar henne och vill verkligen leva med henne, men det finns ett problem: Hennes tonårige grabb.

Han verkar inte vilja någonting med sitt liv. Sitter mest hela dagarna framför datorn eller TV-spelet och spelar spel. Han hjälper aldrig till hemma. Jag har försökt få honom till det men då menar hennes mor att han ska inte behöva göra något, eftersom han ju har skolan att sköta och måste lägga ned tid på den, läxläsning osv. Problemet är bara att han gör ju aldrig sina läxor! Hela tiden sitter han bara och spelar, verkar inte vara ett dugg intresserad av något annat öht.. Hon verkar ha daltat med honom ganska duktigt, för han är inte bara lat utan bortskämd också. Har fått allt han pekat på ända sen han var litet barn. Bara det att ha både dator OCH Tv-spel! Nyaste IPhonen har han givetvis också.

Jag brukar laga maten för att vara hygglig och hjälpa till. Jag har en förkärlek för hederlig husmanskost men tror ni att det duger åt honom? Han äter visserligen rätter med köttbullar och falukorv, samt fläskkotlett och kyckling, men så fort det är något som inte är gott enligt honom så vill han inte ha och då skippar han middagen. Och då går hans mor och beställer pizza eller kebab åt honom!

Jag har tagit ett snack med henne om hans eviga spelande och att det går ut över skolan. Men hon menar att han "måste få leka av sig medans han är ung".

Han är "emo", vad det nu är för något och umgås med slafsiga typer som inte verkar göra något annat än att festa och spela spel.

Festa är han alltid pigg på och han är ute och super varje helg (jag misstänker att han använder annat också men det vågar jag inte säga pga att hennes mor då kanske skulle ta illa upp), kommer hem på morgonen helt vimmelkantig och lägger sig sen och sover ända tills han ska ut och festa igen. Sen sover han bort hela Söndagen.

Jag tycker bannemej att det är oacceptabelt att han tillåts leva så ansvarslöst, han är åtminstone 17 år gammal! Men hennes mor skyddar honom som en liten burfågel hela tiden och eftersom hon själv är uppväxt med stränga föräldrar och ofta fick stryk så vill hon ge sitt eget barn en fri uppväxt utan krav. Problemet är ju bara hur han ska klara sig i vuxenlivet sen, när han inte lärt sig ta ansvar hemma.

Hur ska jag göra för att få hans mor att förstå att detta är ohållbart?

• Svar på tråden Min styvson är så slapp och håglös!
  • Oldie

Ts, bor ni ihop?
    Har tyvärr inget annat råd än att ni måste prata om detta. Jag hade aldrig stått ut med en sån människa hemma.
    Du får ursäkta, men jag tycker mamman gör ett uruselt jobb som förälder! Det "moderna" föräldrarskapet, vara kompis och curla till de stackars barnen inte kan klara sig själva :)
    Att inte behöva ta ansvar hemma, att få pizza och kebab om maten inte passar? Jag hade blivit tokig!

• dennis02
    Oldie skrev 2013-05-22 05:30:55 följande:
    Ts, bor ni ihop?
    Har tyvärr inget annat råd än att ni måste prata om detta. Jag hade aldrig stått ut med en sån människa hemma.
    Du får ursäkta, men jag tycker mamman gör ett uruselt jobb som förälder! Det "moderna" föräldrarskapet, vara kompis och curla till de stackars barnen inte kan klara sig själva :)
    Att inte behöva ta ansvar hemma, att få pizza och kebab om maten inte passar? Jag hade blivit tokig!
    Ja vi bor ihop då jag har svårt att få egen lägenhet pga kronofogdsskulder, sen blir det ju billigast också.

Ja frågan är bara HUR jag ska prata med henne. Hon försvarar ju sin son i allt och tycker jag är "hänsynslös" om jag vill ställa krav på honom.

Jag förstår henne iom att hennes egen uppväxt varit tuff, men det ursäktar inte att grabben ska få gå helt fri från ansvar. Det är som att hon inte fattar att hon skadar mer än hjälper honom när hon är så eftergiven.

• Oldie

Då vet jag faktiskt inte vad du ska göra :(
    jag och min sambo diskuterade allt sånt här innan vi flyttade ihop. Visst har vi haft ett och annat hinder på vägen, men vi pratar om allt hela tiden. Min sambo har också en stor förståelse för att det inte är plättlätt att leva med andras barn och en självinsikt i att han lät "det dåliga samvetet" påverka hans beslut ofta när det bara var han och barnen.
    Har du barn? Kan din sambo sätta sig in i hur hon hade reagerat om det var ditt barn barn det gällde, då tror jag inte hon hade tagit det med ro...
    Trist, din sambo tror att hon är "snäll" när hon egentligen gör sin son en björntjänst, hon väljer verkligen den lätta vägen och tar inte sitt ansvar som förälder.

• Oldie

På frågan hur du ska prata med henne, lugnt och utan att anklaga, men har hon bestämt sig för att inte lyssna och att du har fel så är det inte säkert det hjälper....
    Att få kritik vad gäller uppfostran eller brist på uppfostran och kritik om ens "perfekta" barn är väldigt känsligt.

• SpoiledPrincess

u should leave it to the mother to raise her son! if u can't do that, u should leave her.
    the fact that u live on her money/in her house makes the decision even easier.

Under no circumstances u should start pestering the kid!   

• ArthurDent

SpoiledPrincess har en poäng. Är det ett optimalt sätt att uppfostra ett barn? Nej. 
    Har du något med saken att göra? Nej, inte så länge som de negativa konsekvenserna inte drabbar dig.

Och till giltiga negativa konsekvenser hör inte "jag retar mig på det".

Du har påpekat det, släpp det nu...

Du kan såklart rätteligen ha invändningar om du förväntas vara med och betala datorer, iPhone och tvätta grabbens kläder etc. Men annars så är detta en sak mellan mamman och grabben. 

Varför "hjälper du till" när du lagar maten förresten? Konstigt uttryck för att en vuxen människa gör en del av de gemensamma uppgifterna hemma...

• dennis02
    ArthurDent skrev 2013-05-22 07:06:34 följande:
    SpoiledPrincess har en poäng. Är det ett optimalt sätt att uppfostra ett barn? Nej. 
    Har du något med saken att göra? Nej, inte så länge som de negativa konsekvenserna inte drabbar dig.

Och till giltiga negativa konsekvenser hör inte "jag retar mig på det".

Du har påpekat det, släpp det nu...

Du kan såklart rätteligen ha invändningar om du förväntas vara med och betala datorer, iPhone och tvätta grabbens kläder etc. Men annars så är detta en sak mellan mamman och grabben. 

Varför "hjälper du till" när du lagar maten förresten? Konstigt uttryck för att en vuxen människa gör en del av de gemensamma uppgifterna hemma...

Nej det kanske inte drabbar mig men jag är ju ändå som styvfar mån om att grabben ska klara sig sen när han kommer ut i vuxenlivet. Hans riktiga far vill inte ha någon kontakt med vare sig mamman eller sonen, vet inte varför, men det känns som att jag ändå har ett ansvar för honom, iom att jag lever tillsammans med hans mamma.

• dennis02
    Oldie skrev 2013-05-22 06:22:46 följande:
    På frågan hur du ska prata med henne, lugnt och utan att anklaga, men har hon bestämt sig för att inte lyssna och att du har fel så är det inte säkert det hjälper....
    Att få kritik vad gäller uppfostran eller brist på uppfostran och kritik om ens "perfekta" barn är väldigt känsligt.
    Jo jag har förstått att det ofta är svårt att komma in som styvförälder i en familj. Jag får väl prova att lägga upp det på det sätt du beskiver, lugnt och icke anklagande. Fast jag tror ju ändå hon kommer ta illa upp.

• Anonym (Lovisa)
    dennis02 skrev 2013-05-22 04:24:10 följande:
    Problemet är ju bara hur han ska klara sig i vuxenlivet sen, när han inte lärt sig ta ansvar hemma. 
    dennis02 skrev 2013-05-22 06:04:08 följande:
    Ja vi bor ihop då jag har svårt att få egen lägenhet pga kronofogdsskulder, sen blir det ju billigast också.

Drömmer
  • SpoiledPrincesse
    dennis02 skrev 2013-05-22 07:15:00 följande:
    jag är ju ändå som styvfar mån om att grabben ska klara sig sen när han kommer ut i vuxenlivet.

Ha ha,ja right. Heard it before, lol.
    Take a deep look into your mind and try hard to be HONEST with yourself!
Svar på tråden Min styvson är så slapp och håglös!