• Flowie82

Behöver lite stöd (ang. add och social fobi)

Jag fick min diagnos Social fobi för ungefär 15 år sedan men har alltid känt att det är något mer som inte stämmer. För nåt år sedan fick min bästa kompis sin diagnos ADD och jag gick då in och läste om detta för att få lite mer kunskap. Det va som en uppenbarelse, det va som att läsa om mig själv! Vi är väldigt lika jag och min kompis och det kanske har sina orsaker.
    Jag har nu gått länge och velat fram och tillbaka, är det add jag har? nu har det gått såpass långt att jag tänker söka vård för det. Jag misstänker även att min 7 åriga son har adhd.
    Skulle va skönt att få prata med nån mer som har add eller som är i samma sits, att söka vård för att få ev. diagnos.

Det här är mina symtom:
    ~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.

~ Behov av rutiner och struktur men ...

~ Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker

~ Låg mental uthållighet

~ Lättdistraherad

~ Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamet i synnerhet på saker man upplever tråkiga

~ Nedsatt arbetsminne/korttidsminne

~ Bristande motivation och därför

~ Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.

~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas

~ Påbörjar olika projekt men avslutar dem sällan - man kan te.x få för sig att man ska börja träna och köper träningskläder och gymkort men struntar sedan i att gå till gymmet, man hoppar på olika kurser som "verkar skoj" just då men inser sedan ganska snabbt att det inte var det, hoppar av och påbörjar något annat istället.

~ Kommer ur balans/blir lätt störd när ens rutiner rubbas

~ Tidsoptimist - kommer ofta eller alltid försent, underskattar hur lång tid en viss sak tar att göra/färdigställa

~ Ljudkänslig - blir stressad av för mycket ljud/oljud

~ Svårigheter med att göra något metodiskt och

~ Benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför

~ Benägen att göra saker i fel följd

~ Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc

~ Tendens till att fixera sig vid/hyperfokusera på olika saker/ämnen - går från specialintresse till specialintresse och lägger ner sin själ och nästan all sin vakna tid till att tänka på eller göra reserach på just det ämnet/intresset.

~ Otålig - har svårt för dötid, att behöva vänta osv. Vill att saker ska hända NU och helst igår. Kan te.x yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i sängen för att sova.
    Te.x får man för sig att möblera gör man det oavsett om klockan är 15 eller 03.

~ Upplever en nästan konstant orkeslöshet och trötthet och har

~ Sömnsvårigheter - kan sova hur länge som helst, svårt att ta sig upp på morgonen, även svårt för att orka hålla sig vaken en hel dag utan en stunds vila mitt på dagen.

~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över och

~ Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet kan ske flera ggr per dag eller hålla i sig ett par dagar vardera. Men de är ständigt återkommande och tycks vara oberoende av yttre händelser.

~ Viss motorisk klumpighet och bristande koordinationsförmåga - missbedömer avstånd, bristande kroppkontroll te.x går in i saker, snubblar, spiller, tar för hårt eller för löst i saker, bryter av pennor etc.

~ Bristande simultanförmåga - svårigheter med att göra flera olika saker samtidigt och att hålla isär och sortera information te.x olika sorters sinnesintryck

~ Bristande konsekvenstänkande - förstår inte alltid eller missbedömer konsekvenserna av sitt handlande, tänker rätt (d.v.s medveten om konsekvenserna) ibland men gör eller handlar fel ändå.

~ Låg tolerans mot stress/stresskänslig - ogillar stress och hög press överhuvudtaget, vill göra saker och ting i sin takt men paradoxalt nog

~ Skjuter upp alla måsten till sista sekund - kan sitta en hel dag utan att företa sig något men 30 min innan te.x sambon kommer hem börjar man både dammsuga och skura golvet. Betalar inte räkningar, lämnar inte in deklarationen i tid fast man haft god tid på sig och vetat om att det ska göras.

~ Arbetar som mest effektivt inför deadline (se ovan)

~ Svartvitt tänkande - tänker ofta "antingen eller" eller "allt eller inget"

~ Bär på en inre oro och rastlöshet - känner sig aldrig 100% tillfredställd eller nöjd. Alltid finns där något som kan förbättras, göras annorlunda, förnyas och förändras osv.

~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.

~ Allt ska förresten helst alltid ske på ens egna villkor.

Låg självkänsla, social fobi, ångest, depression.

Utanförskap, arbetslöshet och har bakom sig en kraschad skolgång, ofullständiga betyg.

Har även Dyskalkyli, Dermatillomani.

Jag skulle gärna vilja ha lite råd om hjälpmedel för att klara vardagen bättre, att orka ta tag i alla vardagliga måsten. Hur klarar  ni av allt som har med hem, hushåll, barn att göra?? Jag älskar ordning och reda, vill ha struktur på allt men har svårt att hålla det så.

Nån som vill prata med hopplösa lilla mig?

• Svar på tråden Behöver lite stöd (ang. add och social fobi)
  • Ronille

Allt stämmer förutom det att man kommer för sent . Jag kommer alltid för tidigt är rädd att bli sist eller att nån har fått vänta på mig . Har aldrig kommit sentInte ens i skolan

• Flowie82

Jag kommer oxå för tidigt för det mesta av samma anledning som dig men jag kan även ha svårt att uppskatta tiden det tar att komma dit man ska när barnen ska med (har tre stycken) och då blir det oftast stressigt. Dålig planering, ska göra allt i sista sekund.

Har du fått diagnos?

• Ronille

Har inte fått nån diagnos. För jag har aldrig tagit mig iväg. Tänker att det gör jag sen men det blir aldrig av. Har hela tvättstugan full med kläder men jag orkar inte, och att ta tag i disken känns som att bestiga berg. Har sökt tel 20 gånger i dag och nycklarna säkert 10 gånger. Glömmer allt och är så slarvig. Men vet ja att ja får besök så kan ja städa hela huset och baka 4 olika kakor men två dagar efter ser det ut som ett det har varit krig här. Sen om ja tex ska på toa kan ja se att handfatet inte är rent och sen har det gått nån timme och jag skrubbar väggen. Eller så kan ja komma på att ja ska städa förrådet och river ut allt och sen orkar ja inget mer och jag blir tokig att jag ens började. Kan få för mig att tex ska tapetsera ett rum och börjat riva tapet och köper allt som behövs och är superglad men sen orkar ja inget mer och då kan det stå i två- tre månader. Blir tokig på mig själv

• Ronille

En annan sak som ja kom på är att jag kan ringa en vän och fråga om vi ska ses på ons och jag planerar en massa och på tisdagskväll ångrar ja mig och har inte allslust att träffas. Och tänker hoppas hon ringer och säger att hon får förhinder men när vi väl ses tycker jag att det är trevligt :) har det blivit värre med åren för dig?

• Flowie82

Jag känner igen mig jättemycket i det du skriver. Jag älskar ordning och reda men har svårt att hålla det så. Får oxå ofta för mig att göra en massa saker men sen tröttnar jag oftast innan det är klart och så tar det evigheter att få det klart. Och som du säger så kan jag superstäda om jag vet att jag får besök men annars är det jättesegt att komma igång. Samma sak med vänner, planerar att träffas men sen blir det antingen inte av om vi inte bestämt nåt eller så ångrar jag mig precis innan men har ändå jättekul när vi väl ses.

Jag tycker mitt har eskalerat den senaste tiden. Blir mer glömsk och har svårare för att ta tag i saker. Jag vet inte om det är för att jag jobbar mycket med mig själv just nu vilket innebär mycket ångest, minnen och känslor som stormar. Min sambo tycker jag blivit mer glömsk och rörig, känslig.

• Ronille

Jag är mammaledig just nu och då blir det ännu värre här hemma. Vill göra en massa saker för det känns som jag klättrar på väggarna men blir endå mest hemma. Vet andra om hur du är eller döljer du det för familj och vänner? En annan sak som ja inte vet om det hörs till add eller om jag har borderline eller nå? Men jag kan ena stunden prata med min sambo om bröllop och hur glad och lycklig jag är med han och att ja aldrig kommer lämna honom och ha jätte många framtidsplaner tsm och efter nån timme kan ja bli jätte känslig och undra om jag egentligen vill vara med honom. Och tänka att han skulle ha det bättre med nån annan och att ja är så ful och sånt.

• Flowie82

Jag har bara delat detta nyligen med min sambo och lite med min vän som jag skrev om, men mest bara att jag känner igen mig mycket. Funderar på att prata med min mamma för att se lite hur jag va som liten. Har du pratat om det med nån?

Jo men sådär kan jag oxå vara. Väldigt ombytlig i förhållandet. Ena stunden jättelycklig och nästa stund har jag nästan tröttnat och längtar efter nåt nytt typ men ändå inte. Jag tröttnar väldigt fort på saker så det kanske är det som spelar in. Jag försöker att inte göra så stor grej utav det utan vet att det oftast kommer tillbaka igen.

Sen har jag mycket olika perioder. Ibland har jag massa energi och det mesta funkar fint och sen kommer det låga perioder då allting är jättejobbigt. Jag har alltid funderat på varför jag är sån men det har väl kanske med den ev add att göra.

Har du ett jobb att komma tillbax till sen efter föräldraledigheten? Vad jobbar du med? Jag är arbetslös och har väldigt svårt att komma ut i arbetslivet iom min sociala fobi.

• Ronille

Jag har också blivit bättre att hantera mina känslor. Ja säger aldrig när jag känner mig så där låg och allt känns skit för ja vet att det snart är bättre igen. Men första riktiga förhållandet jag hade levde ja ut mins känslor och kunde skratta ena studen och gråta floder i andra . Ja läste upp om add för min mamma för nått år sedan och hon undrade om det var jag som hade skrivit de. Hon har nog alltid vetat att det har varit något med mig men aldrig sagt något. Texten ja läste handlade om allt från att inte stänga skåpluckor .glömska. Att det är allt eller inget. Till att gå och inte göra något på hela dagen till att göra allt på kvällen och alla idéer med träning och kost som inte blir av. Så det stämde in allt. Och så lider ha av socialfobi blir nervös över att prata inför grupp har svårt att titta människor som ja inte känner väl i ögonen det känns som dom ser igenom mig och jag måste fokusera på att titta i ögonen så ja nästan inte kan uppfatta vad personen säger. Och när ja pratar för flera och dom inte lyssnar direkt så får ja ännu sämre självförtroende och börjar tänka en massa och pratar fort och tappar ord, blir svettig och känner att jag rör mig konstigt ich jag börjar fundera hur ja har armarna och sånt. Hur är din sociala fobi?

• Ronille

Jobbar inom vården som undersköterska. Har väldigt lätt att få jobb alla gånger ja har sökt så har ja alltid blivit erbjuden jobbet men inte för att jag är jag utan för att jag spelar teater (skulle passa på Dramaten :) ) ja är så nervös innan så ha har knappt sovit något haft panikångest en halvtimme innan ja är där och nästan blivit så dålig så ja har trott att ha ska dö. Men där spelar ja självsäker och framåt är jätte glad och öppen. Min sambo och mor vet att något är fel men ingen av mina vänner eller kollegor skulle tro på mig om ja berättade.

• Flowie82

Haha det kunde va ja som skrev det där kände igen mej så mycket. Jag är oxå undersköterska men dock så trivs jag inte alls med det. Jag har inte haft några problem med att få jobb och kan måla upp mig själv som en glad och positiv tjej och folk får ofta intrycket av att jag är lugn och trygg. Jag fick ett sommarjobb nu i år men efter två introduktionsdagar så var jag tvungen att tacka nej för jag klarade inte av det

Min sociala fobi är mycket som din, har svårt att titta folk i ögonen, tänker bara på hur jag ser ut, hur jag ska ha armar, hur jag ska stå, hur jag ser ut mm så jag kan knappt koncentrera mig på vad personen säger. Men är det nån jag känner mig trygg med så går det bra. Jag kan även tycka det är jobbigt att gå på stan och i affärer om det är för mycket folk, då blir jag stressad och orolig, kan inte tänka ordentligt. Svårt att prata inför mycket folk, jobbigt att komma in i ett rum där det sitter folk.
    Svårt att öppna upp mig och prata om saker, tycker det är lättare att skriva. Svårt med närhet, visa känslor.
    Är nog hyfsat bra på att dölja allt eller spela teater som du säger så man uppfattas som en annan människa än man är, eller man är kanske sådan men inuti är det som ett kaos. Så fort jag får en massa ansvar och ska ta egna initiativ så vill jag bara försvinna, är livrädd. Lättare att spela teater än att verkligen vara så duktig som man låtsas vara.

Hur är morgnarna för dej? Jag är väldigt väldigt trött på morgonen, har svårt att komma upp, mycket ångest och livet känns så enormt tungt och jobbigt.

Svar på tråden Behöver lite stöd (ang. add och social fobi)