• Troja11

Mkp eller inte????

Hej! 
    Har precis tagit det stora beslutet att behålla detta barn (har en hel hög här hemma och detta barn var helt oplanerat). Ett stort beslut som nu känns väldigt bra.

Är över 35 år och måste således ta ett nytt stort beslut angående fosterdiagnostik....har inte behövt göra detta med tidigare barn men åren har gått och detta blir en riktig liten sladdis. 

Min första tanke var Kub...min Bm påtalade att jag pga min ålder kommer att få nerdragna poäng och att resultatet kan leda till Fvp.

Så nu funderar jag på att gå direkt på Mvp men får ont i magen bara jag tänker på missfallsrisken. Tänk om jag gör Kub får dåliga siffror och sen måste göra Fvp och det visar sig att något är fel eller att Fvp leder till ett missfall då är man ju ändå ganska långt gången. Kanske är bättre att gå direkt på Mvp som jag kan göra hyffsat direkt då jag är i vecka 11 nu. 

I vecka 11 löper man ju fortfarande en risk för missfall.. jag bör kanske tillägga att jag har två spontana missfall i bagaget, även om det är över 12 år sedan nu.

Mycket tankar och jag förväntar mig absolut inga svar av er men kände att jag måste vetilera. Min man har precis landat i beslutet att vi ska ha barn igen och har lite svårt att förhålla sig till alla nya beslut samt risker mm.

Tack för att ni finns!

//Troja           

• Svar på tråden Mkp eller inte????
  • clembke

Min första tanke är: skulle du avbryta om det nu skulle vara något?

Jag är nästan 33 (iofs 2 år yngre än dig) när vår trea kommer o blev erbjuden kub. Men då jag ändå inte skulle kunna abryta så valde jag att inte göra något alls. Vi har ett bra nätverk runt oss så skulle det vara något så skulle vi klara oss. Visst skulle det kanske bli en chock först men vi skulle klara det.

Det är evsvår fråga o svårt att råda till något. Det måste kännas bra för er. Ni får väga för o nackdelar mot varandra.

Hoppas att ni kommer på en bra lösning som känns bra för er.

Lycka till

• Troja11

Clembke jag är över 35 år närmare 40. Jag har en arbetsbakgrund där jag jobbat med trisomi barn och kan säga att jag inte är så orolig för ds utan mer för andra syndrom där överlevnaden kanske är typ 2 år. Kan vara väldigt avancerad omvårdnad som jag i dagsläget inte vet om jag fixar.

Din frågeställning är mycket relevant men jag känner att tiden rinner ifrån oss och att ett beslut måste tas ganska omgående. Vet inte om jag någonsin kommer bli trygg i ett beslut  men min Bm har i allafall lovat att om jag gör ett mvp så får jag en vecka efter det komma till henne så lyssnar hon på barnets hjärtljud.

Tack för att du tog dig tid och svarade!

//Troja   

• ako75

Om jag vore du hade jag börjat med KUB. KUB finns ju faktiskt för att minska antalet mkp o fvp, och det finns ju goda chanser att du får helt ok sifror. Jag var 36 när jag väntade vår 2:a och hade risk 1:3000 och vet flera i samma ålder som fått alldeles helt bra KUBresultat ( den enda jag vet irl som fått dåligt res var yngre, och fick ett friskt barn - efter fvp- sen). Tycker din BM resonerad konsigt, tycker du ska prata med en annan BM för second opinion.

Om KUB (vilket trots allt är det vanligaste) är OK finns ju ingen anledning att gå vidare  med varesig fvp eller mkp o du slipper den risken helt. dessutom är risken för missfall vid fvp väldigt liten, läste någon statistik på att det numer handlar om kanske 1 fall av 800, men att man ännu inte ändrat den officiella risken som står som 1 proc. Och dessutom, skulle det verkligen bli worst case senario och du förlorar ett friskt barn efter mkp eller fvp, så är den bittra sanningen att du kommer att vara jätteledsen oavsett om det är i v 11 eller i v 16, och det scenariot är ju äbdå ganska otroligt.

'Lycka till o grattis! 

• Troja11

Ni är så kloka allihop!

Tack för att ni delger era kloka tankar och erfarenheter.

Ska dra allt detta med mannen ikväll och sen komma fram till ett beslut.

Tack för all peppning :)

//Troja        

• zbaby

Hmm, skrev ju massor och allt försvann! Suck!

Fick 1:2 samt 1:7 för Downs.. Gjorde mkp, vilket jag tyckte gjorde ont.. De ringde dagen efter och sade att allt var bra! Pust! De kunde dock inte göra den utökade analysen för de fick med för lite av moderkakan.. Men vi har idag en frisk kille på tre månader..

• zbaby

Fast återigen, kub är bara en sannolikhetssiffra, betyder ju egentligen inger alls. Om vi får fler barn ska jag göra mkp direkt.. Litar inte på de siffrorna alls, känner tre som fått superhöga siffror men ändå fått barn med bl.a. Downs..

• Humpan

Jag blir 39 i höst. Vi har gjort NUPP och fått 1:80. Vi har valt att inte göra fvp. Min ålder gör att risken är hög även om blodprovet var helt normalt och UL endast hade lite förhöjd risk. RUL såg jättefint ut och bebisen har inte det hjärtfel som är vanligt vid ds. Vi vill inte ta risken för missfall. Enligt läkaren är den 1:100 oavsett hur duktig/van läkaren än är pga infektionsrisk och att fvp kan trygga igång missfall.

Svar på tråden Mkp eller inte????