• linda 80

Erättning för vanprydande ärr, hur gör jag?

För 1 1/2 år sedan opererade jag bort min blindtarm. Så nu har jag ett ärr på nästan en dm på höger sida på n´magen. Det är inte vackert och inte så kul att gå i badkläder. Funderar på att skicka in till försäkringsbolaget, men hur går man till väga??

• Svar på tråden Erättning för vanprydande ärr, hur gör jag?
  • Mercedez
    linda 80 skrev 2013-05-22 10:21:08 följande:

För 1 1/2 år sedan opererade jag bort min blindtarm. Så nu har jag ett ärr på nästan en dm på höger sida på n´magen. Det är inte vackert och inte så kul att gå i badkläder. Funderar på att skicka in till försäkringsbolaget, men hur går man till väga??

Skicka in ett foto på ärret samt dina journalhandlingar till försäkringsbolaget.Sedan bedömer de hur pass vanprydande ärret är
  • Lovisblomman

Du ringer in på ditt försäkringsbolag. Många har även så du kan anmäla på hemsidan.

• Mercedez
    Lovisblomman skrev 2013-05-22 10:24:04 följande:
    Du ringer in på ditt försäkringsbolag. Många har även så du kan anmäla på hemsidan.

Du måste ändock skicka in foto samt journaler
  • Whitetrash86

Först måste du vänta 6 månader till, då det måste gå 2 år. Sen skickar/ringer du bara ditt försäkringsbolag och säger att du vill kolla om du kan få ersättning för ditt ärr, skicka sen in bilder på ärret och vänta på beskedet.

• Mercedez
    Whitetrash86 skrev 2013-05-22 10:26:32 följande:
    Först måste du vänta 6 månader till, då det måste gå 2 år. Sen skickar/ringer du bara ditt försäkringsbolag och säger att du vill kolla om du kan få ersättning för ditt ärr, skicka sen in bilder på ärret och vänta på beskedet.

Kan räcka med 1-1,5 år också
    Gemensamt för alla försäkringsbolag är att du måste vänta 1-2 år efter vanprydnadens uppkomst innan en eventuell ersättning kan lämnas.   http://www.ersättning.nu/
  • Sweet life
    Whitetrash86 skrev 2013-05-22 10:26:32 följande:
    Ett år var det hos mitt försäkringsbolag. Men det kan säkert vara olika beroende på bolag.
  • Mercedez
    Sweet life skrev 2013-05-22 10:28:42 följande:
    Ett år var det hos mitt försäkringsbolag. Men det kan säkert vara olika beroende på bolag.
  • Sweet life

Det viktiga är väl att man anmält skadan när den uppkom. Alltså att du anmälde till försäkringbolaget att du opererats?

• Mercedez
    Sweet life skrev 2013-05-22 10:30:21 följande:
    Det viktiga är väl att man anmält skadan när den uppkom. Alltså att du anmälde till försäkringbolaget att du opererats?

Skall vara foto på ärret också
  • Sweet life
    Mercedez skrev 2013-05-22 10:39:43 följande:

Skall vara foto på ärret också
    Ja det är väl rätt logiskt?

Det jag menade var att när operationen är gjord så ska man omgående anmäla skadans uppkomst för att senare kunna kräva ersättning vid men och vanprydande ärr och så.
  • Mercedez
    Sweet life skrev 2013-05-22 10:41:00 följande:
    Ja det är väl rätt logiskt?

Det jag menade var att när operationen är gjord så ska man omgående anmäla skadans uppkomst för att senare kunna kräva ersättning vid men och vanprydande ärr och så.

Svaret blir att det räcker med att skicka in journaler samt foto vid anmälningstillfället.Det är ju hur ärret ser ut efter ca 18 mån ex som är avgörande
  • Sweet life
    Mercedez skrev 2013-05-22 10:43:59 följande:

Svaret blir att det räcker med att skicka in journaler samt foto vid anmälningstillfället.Det är ju hur ärret ser ut efter ca 18 mån ex som är avgörande
    Jo, men hur gammal är ärret brukar dom vilja veta. Kan ju vara så att skadan uppkom INNAN man skaffade försäkringen. Då har man inte rätt till ersättning.
  • Alvi

Jag tog bort ett födelsemärke på kinden som blev tvunget att göras om. Det är fult nu och det är ca 12 är sedan.

Jag anmälde det inte då, är det kört nu?

• Mercedez
    Sweet life skrev 2013-05-22 10:48:00 följande:
    Jo, men hur gammal är ärret brukar dom vilja veta. Kan ju vara så att skadan uppkom INNAN man skaffade försäkringen. Då har man inte rätt till ersättning.

Skickar du med journalen för det aktuella skade/operationstillfället så står det ju där.Där står ju även när det blec dokumterat hos läkare.
    Talar av egen erfarenhet 
  • lilmissredhotts

Jag har också undrat över det här. Tack för infon! Tycker dock det känns så.. Snålt(?) att liksom "tigga pengar" för ett ärr. För visso får det mig att må dåligt. Men utan operationen hade jag ju fått ha en benprotes liksom.

• Whitetrash86
    Alvi skrev 2013-05-22 10:52:27 följande:
    Jag tog bort ett födelsemärke på kinden som blev tvunget att göras om. Det är fult nu och det är ca 12 är sedan.

Det borde det inte vara, det ända som står är ju (tydligen) att det inte får vara "yngre" än 1-2år.
  • Mercedez
    Alvi skrev 2013-05-22 10:52:27 följande:

Preskription av rätt till försäkringsersättning  4 § Den som vill göra anspråk på försäkringsersättning måste väcka talan mot försäkringsbolaget inom tre år efter att ha fått kännedom om att anspråket kunde göras gällande och i varje fall inom tio år från det att anspråket tidigast kunde göras gällande.
    http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=75462
  • linda 80

Tack för alla svar. Nu är det bara att leta fram jurnalen, ta en bild och skicka in o se vad som händer då. :)

• TeaTime

Du bör nog kolla upp om din försäkring täcker vanprydande ärr vid sjukdom det första du gör.För jag antar att du har en sjukförsäkring och inte bara olycksfall. Sparar massa onödigt jobb med att ta ut journaler osv ifall försäkringen inte ens täcker detta. Det bästa är att slå en signal till ditt försäkringsbolag för mer info.

Svar på tråden Erättning för vanprydande ärr, hur gör jag?