• apa4ewer

Handla barnsaker billigt?

Nu är det dags för att storhandla åt sonen på 10 månader med blöjor, mat hygien osv.
    Vi brukar köpa libero blöjor ca 2-3 pack,, kanske ca 120kr/pack eller något...
    storpack välling (med flera mindre i som räcker ca 1&1halv månad) ca 130kr, 
    1 flaska Babyolja( räcker till 2 månader) 38kr
    6 pack våtservetter för 50kr....
    Köper även burkmat då och då...
    Köper även riktig mat som jag tiillagar hemma åt han...

Priserna går bara iväg och det blir hättedyrt ju!

Någon som har tips på hur man går undan billigare när man handlar och så?

• Svar på tråden Handla barnsaker billigt?
  • Sweet life

Köper Willys egna blöjor, lika bra som libero har vi märkt kostar 53kr paketet.
    Använder bara våtservetter i skötväskan, hemma har vi vanliga tvättlappar med vatten och olivolja.
    Köp olivolja istället för babyolja.

Gör egen mat och egen frukt. Vår son äter exakt samma mat som oss, han blir 11 månader på tisdag.

• apa4ewer

Tack jo vi brukar göra mat... Han gillar välling till morgon och innan sov... 
    Libero är typ det enda som vi alla trivs med... Jag vet inte ens om det finns någon willys i hudiksvall men det blir ju slit på bilen, extra bensin kostnader mm om man åker mellan flera olika affärer... 

• Bärmamman

Du kan ju hålla utkik efter erbjudanden i reklambladen, det brukar vi göra hemma. Denna vecka har de tex 50 kr rabatt på libroblöjor om man handlar 2 pkt och köper annat för 200 kr.

Varför använder ni våtservetter? De är dyrare än tvättlappar (i papper) och innehåller massa kemikalier. Det billigaste är Ica eller Coop basic tvättservetter, med oparfymerad tvål och vatten. Ibland behövs inte ens tvål.

Tänk också på att inte köpa den billigaste skiten av babyolja UTAN APOTEKETS VEGETABILISKA olja som är gjord på växter, som inte är farlig om den skulle råka förtäras.

Natusan, Libero, SebaMed och flera andra stora babyprodukts-producenter använder RÅOLJA (alltså bensinolja) som bas i sina babyoljor, vilket barna kan få konstiga allergier av. Kolla så att de inte innehåller paraffinum liquidum för det är så det heter. Jag tänker på att det kanske är värt att lägga pengar på ordentliga ofarliga produkter, sedan behöver du ju inte olja in barnet varje dag, deras kroppar sköter det mesta själva, så det blir inte så dyrt om man tar apotekets olja där det är lite torrt. 

• Bärmamman

Förlåt, men jag kan inte låta bli att säga detta till dig. Tittade lite på din presentation och såg att du hade mycket djur. De kostar ju också pengar, alltså ett barn (baby) kostar i drift ungefär det man får i barnbidrag varje månad. Spara pengar genom att inte ha djur,  då försäkringar, mat och övrigt underhåll tillkommer för dessa, då det är slantar det med. Spara inte på ditt barn, spara på djuren!

• apa4ewer
    Bärmamman skrev 2013-05-22 11:05:47 följande:
    Förlåt, men jag kan inte låta bli att säga detta till dig. Tittade lite på din presentation och såg att du hade mycket djur. De kostar ju också pengar, alltså ett barn (baby) kostar i drift ungefär det man får i barnbidrag varje månad. Spara pengar genom att inte ha djur,  då försäkringar, mat och övrigt underhåll tillkommer för dessa, då det är slantar det med. Spara inte på ditt barn, spara på djuren!
    Har inga djur längre... Glömt ändra sen jag var gravid.
    Vi köper tvättlappar men våtservetter används vid bajsbyte... Alltså lägger sonen riktigt jobbiga så våtservetterna har fungerat bäst. Tack för tipset med olivoljan. Ska nog kolla på apoteket och jag visste inte om hur mycket ''skit'' baby produkter innehåller.
    Bärmamman skrev 2013-05-22 11:00:16 följande:
    Jag tänker på att det kanske är värt att lägga pengar på ordentliga ofarliga produkter, sedan behöver du ju inte olja in barnet varje dag, deras kroppar sköter det mesta själva, så det blir inte så dyrt om man tar apotekets olja där det är lite torrt. 

Vi har inte råd att lägga pengar på dyrare saker även om de är nyttigare, dock så önskar jag att vi hade haft det... Tar ju tex dåligt med pengar fram till nästa inkomst som man bara måste överleva på...

• Bärmamman

Jag förstår det, det är inte så lätt när man är ung och ska klara sig på minimunbeloppet på föräldrapenningen. Det fick jag med göra då jag inte hade jobbat tillräckligt innan, jag hade liksom gått i skolan innan. Men har du kollat andra alternativ typ bostadsbidrag och så?

• apa4ewer

Eftersom jag bor i samma hus som sonens pappa och ej är myndig och vi är ett par så är det han som får bostadsbidrag då han är myndig.

Finns det fler alternativ än bostadsbidrag då?  

• Apopan

Vi köper bara blöjor med rabattkuponger. Gå med i pampers och liberoklubben så skall du inte behöva köpa blöjor för fullpris.

Vi kör med ekologisk olivolja och/eller ekologisk kokosolja. Den sistnämnda är jättedryg och barnen kan gegga med den själv.

Vårservetter behöver en ju egentligen inte. Blöt papper eller tvätta av direkt i handfatet.

Och vi har varken köpt burkmat eller gjort specialmat. Inte så mycket för att spara pengar eller så, utan för han vägrat sådan mat och vill bara ha vår. Vi har därför gett honom samma mat som oss minus salt. Blir ju mycket billigare.

• Bärmamman
    apa4ewer skrev 2013-05-22 11:41:11 följande:
    Eftersom jag bor i samma hus som sonens pappa och ej är myndig och vi är ett par så är det han som får bostadsbidrag då han är myndig.

Finns det fler alternativ än bostadsbidrag då?  
    Vänta lite, du bor med barnets pappa?

Vad betalar du, respektive han? Måste du betala för "ditt" boende, "barnets saker" och "häften av maten"? Jobbar han?

Jag vet inte, jag föreslår att du googlar på typ olika former av bidrag eller att du ringer till din kommun och hör med dem om vilken ekonomisk hjälp det går att få för din situation. 
  • apa4ewer
    Bärmamman skrev 2013-05-22 11:49:23 följande:
    Vänta lite, du bor med barnets pappa?

Vad betalar du, respektive han? Måste du betala för "ditt" boende, "barnets saker" och "häften av maten"? Jobbar han?

Jag vet inte, jag föreslår att du googlar på typ olika former av bidrag eller att du ringer till din kommun och hör med dem om vilken ekonomisk hjälp det går att få för din situation. 
    Ja jag bor ihop med sonens pappa. Vi bor i ett litet rum hos hans föräldrar men vi försöker flytta.
    Även när det tog slut mellan oss så tvingade soc mig att bo ihop med honom och jag hade ingenstans att flytta så det är ju lika bra att bo ihop när man inte har annat till val. 

Jag betalar för sonens grundbehov som tex hygien, mat, blöjor, sänkläder, kläder och mindre saker som detta...
    Sonens pappa betalar saker som baby-sim (750)/ termin) och ska betala lite av förskolan som sonen ska gå i.

Vi betalar 2500 var/ månad för hyra. (5000kr gemensamt).

Just nu får jag ca 3000kr/månad+barnbidrag att leva på /månad.
    Han har praktik och får bostads bidrag, aktivitets stöd hos arbetsförmedling och går hos soc om vi behöver köpa något dyrare som tex bilbarnstol eller så...
  • Bärmamman

Alltså betalar ni 5000 kr för ett litet rum? Dessutom inneboende. Får ni mat?

Om mat inte ingår för er tycker jag att det är dyrt. Jag menar hur mycket betalar föräldrarna sammanlagt i månaden för allas boende (och om det finns bostadsbidrag)?  

Det ja är ute efter är ni ska bo rättvist, men det är svårt att få lägenhet om man inte har ett fast jobb.  

• apa4ewer

Vi har en lägenhet redo som väntar på oss. Vi måste bara säga till 1 månad i förväg. Just nu hänger allt på soc då jag inte kan flytta hursomhelst då jag är under 18. Vi har kämpat för att kunna flytta i över ett halvår nu men soc hänvisar mig till andra soc som hänvisar till andra soc typ. Har med 7 tanter därifrån att göra nu :(.

Jo det är överrenskommet att mat, hygien, el, badrum, försökring kök och så ingår som vi alla delar på, så egentligen lever vi ''billigt''. fastän vi får betala mat och hygien själva ganska ofta oavsett.

Bärmamman skrev 2013-05-22 13:03:25 följande:
    Alltså betalar ni 5000 kr för ett litet rum? Dessutom inneboende. Får ni mat?

Om mat inte ingår för er tycker jag att det är dyrt. Jag menar hur mycket betalar föräldrarna sammanlagt i månaden för allas boende (och om det finns bostadsbidrag)?  

Det ja är ute efter är ni ska bo rättvist, men det är svårt att få lägenhet om man inte har ett fast jobb.  
  • Bärmamman
    apa4ewer skrev 2013-05-22 13:09:05 följande:
    Jo det är överrenskommet att mat, hygien, el, badrum, försökring kök och så ingår som vi alla delar på, så egentligen lever vi ''billigt''. fastän vi får betala mat och hygien själva ganska ofta oavsett.
    Men då är det överrenskommet, köp inte mer mat. Hygien kan jag ju förstå, man vill ju inte skriva upp tamponger på familjeinköpslistan kanske. Men gör vad du kan där, ni har en deal och håll er till den. Då är det bebisens drift som kostar ca  en tusing.

• apa4ewer
    Bärmamman skrev 2013-05-22 13:14:34 följande:
    Men då är det överrenskommet, köp inte mer mat. Hygien kan jag ju förstå, man vill ju inte skriva upp tamponger på familjeinköpslistan kanske. Men gör vad du kan där, ni har en deal och håll er till den. Då är det bebisens drift som kostar ca  en tusing.

Då kan jag inte äta frukost eller kvällsmat. Hon handlar ca 1 gång i veckan och då brukar hon inte köpa hälften. Och  om hon ens köper hälften av mat så fryser hon ner det mesta innan man hunnit äta något av det typ. Det blir konflikter och då föredrar jag att köpa själv för att minska på bråk då vi bor hos dem.
  • Bärmamman

Kan du inte ta upp ur frysen själv?

Du verkar inte ha det lätt. Jag tycker synd om dig för din jobbiga ekonomiska situation, men du verkar stark och vettig. Jag tror tyvärr att du får vänta ut tiden tills du har eget boende och tills du är 18. 

Jag kan rekommendera dig att börja läsa då ditt barn börjar på dagis, och skaffa dig en riktig utbildning så att du kan ta dig uppåt senare i livet.  Så att du kan se tillbaka på denna tid som aldrig mer inneboende hos svärmor.. 

Kram på dig! Lycka till  

• apa4ewer

Jo tack jag tänkte plugga under hösten. Det är därför som sonen ska börja på dagis.
    Jag har rätt till att flytta lägenhet, speciellt när jag har familj och man knappt har plats att trängas 5 st i ett litet hus så lär väl kriga för allt men var ju min del när jag fick sonen också i min ålder. Skulle gärna börjat jobba men ingen som kan stanna hemma då med sonen. Måste ju få ekonomi att gå runt. 

• apa4ewer

Och nej- jag får inte rota i frysen då hon har en viss ''ordning'' på allt.

• Sweet life

Om hon inte handlar så att ni kan äta frukost osv. Då ska ni inte heller betala 2500kr..

Svar på tråden Handla barnsaker billigt?