• Anonym (Fattig student)

Grillfest till billig peng

Hej!
    Jag tar examen snart från universitete och för att fira så tänkte jag ha en liten grillfest för några vänner. 5-10 vänner var väl tanken. Men när jag satt på facebook och gjorde eventet så var det lite svårt att begränsa antalet jag bjöd in. Helt plötsligt var jag uppe i jättemånga inbjudna och jag var säker på att många skulle säga nej. Men nu verkar vi bli upp emot 20 pers.

Jag tar precis examen som sagt så jag är inte direkt gjord av pengar för tillfället. Helt plötsligt fick jag lite panik och började undra om jag verkligen har råd med detta. Jag har sagt att alla får ta med eget kött men jag bjuder på resten, Känns enklast på grillfest tycker jag då alla gillar olika kött, vissa äter inte kött osv.

Så nu skulle jag behöva tips på hur man får ihop detta så billigt som möjligt? Vad ska man bjuda på för att det inte skall kännas budget men samtidigt inte kostar så mycket. Tillbehör, såser, snacks, osv som inte kostar så mycket.

Tusen tack på förhand!!

• Svar på tråden Grillfest till billig peng
  • lindaha

Gör potatisklyftor, hur gott som helst och kostar inte många tior att köpa. Du kan också köpa rotfrukter och köra med i ugnen samtidigt. 
    Gör en stor sallad och släng i det som du tycker är gott.
    Tzatziki är billigt och himla gott till grillat.
    Baka bröd och ha till, också det billigt och lyxigt med hembakat bröd.

Så grillat kött med ugnsrostade rotfrukter, potatisklyftor, bröd och tzatziki. 

• Litet My

Grillspett, då kan du plocka på lite av varje utan att det kostar skjortan.

lindaha skrev 2013-05-22 11:06:56 följande:
    Gör potatisklyftor, hur gott som helst och kostar inte många tior att köpa. Du kan också köpa rotfrukter och köra med i ugnen samtidigt. 
    Gör en stor sallad och släng i det som du tycker är gott.
    Tzatziki är billigt och himla gott till grillat.
    Baka bröd och ha till, också det billigt och lyxigt med hembakat bröd.

Så grillat kött med ugnsrostade rotfrukter, potatisklyftor, bröd och tzatziki. 
    Tack för tips! :)

Låter nice. Men är det inte svårt att göra klyftpotatis till så många? Hur mycket skall man beräkna gå åt person?

Tror du det är billigast att göra egen tzatsiki eller köpa den där färdiga på "hink"?

Snacks då....? Popcorn i all ära men känns inte så kul att bjuda på kanske. Känns som att det är det som kan dra iväg..

Någon efterätt vore nice också men kanske inget måste.
  • Coxia

Potatis i ugn är gott, men att göra det till många kan vara lite knepigt. Eftersom det ska vara varmt. 
    Potatissallad är gott, men tar plats i frysen.

Jag brukar göra en potatissallad utan vitt guck när jag gör till många. Den klarar rumstemperatur.
    Dvs en potatissallad med vinegrett. 

Baka foccatia, superenkelt och räcker till många. 

• Coxia

Billig glass i storpack med choklad- och kolasås gillar de flesta.  Med en klick grädde. 

Litet My skrev 2013-05-22 11:08:06 följande:
    Grillspett, då kan du plocka på lite av varje utan att det kostar skjortan.

Du tänker med grönsaker? Det är en bra idé. Svamp och lök kostar ju inte många kronor. Paprika är ju lite dyrare iof men det får bli mycket lök haha

Majs, kanske. Är det billigt om man köper färska kolvar? Dålig koll...
  • Coxia
    Coxia skrev 2013-05-22 11:11:04 följande:
    Potatis i ugn är gott, men att göra det till många kan vara lite knepigt. Eftersom det ska vara varmt. 

menar ju kylen så klart, inte att man har potatissalladen i frysen
  • Coxia

En pastasallad med grönsaker är ju också billigt. 

Coxia skrev 2013-05-22 11:11:04 följande:

Jag brukar göra en potatissallad utan vitt guck när jag gör till många. Den klarar rumstemperatur.
    Dvs en potatissallad med vinegrett. 

Baka foccatia, superenkelt och räcker till många. 

Ja min tanke också. Men kanske om man gör på två plåtar och har i ugnen samtidigt på varmluft? jag kan ju lägga in dem någon timme innan maten skall förtäras så kan de vara inne på låg värme i slutet bara för att hålla värmen..
  • Coxia
    Anonym (Fattig student) skrev 2013-05-22 11:14:36 följande:

Ja min tanke också. Men kanske om man gör på två plåtar och har i ugnen samtidigt på varmluft? jag kan ju lägga in dem någon timme innan maten skall förtäras så kan de vara inne på låg värme i slutet bara för att hålla värmen..
    Du lär behöva mer än 2 plåtar. Men det är ju klart att det går. 

Svar på tråden Grillfest till billig peng