• Anonym (Yr)

Äter jag för lite? Svag i musklerna och trött/yr

När jag ammade gick jag ner mycket i vikt, och kände mig ofta yr, orkeslös och när jag åt kände jag mig riktigt dålig och yr, min egen teori är att kroppen började ta hand om maten jag åt, och därför blev det ingen energi över till att må som vanligt, om ni förstår.

Nu har jag i 3 dagar ätit som vanligt - fast utan onyttigt. Alltså inget godis eller bullar, inte heller något mjöl. Har tappat 8 hg på 3 dagar, men det är väl normalt, vatten och så.

Men, jag mår som när jag ammade och tappade massor i vikt. Lite yr, lite svag, lite trött.

Hur äter jag? För lite?`Jag har ett stillasittande jobb, men 3 barn och hus. Motionerar aldrig.

Frukost: 1 kokt ägg
    (Ibland mellanmål: Ett par paprikastavar/körsbärstomater)
    Lunch: "Normal lunch" Typ 7 köttbullar/2-3 pannbiffar/150 gram lax men med bara broccoli/brysselkål/morötter/bönor/solrosfrö/vitkål till. .
    Middag: Samma som lunch
    Kväll: Någon frukt eller ibland fil med musli

Är detta för lite?

• Svar på tråden Äter jag för lite? Svag i musklerna och trött/yr
  • Anonym (Ät mer)

Hm, du äter på tok för lite. För det första så är ett ägg alldeles för lite till frukost. Lägg på typ havregrynsgröt, flingor,  el mörkt bröd och fyll på med nån frukt el grönsak. Du ska orka hela dan och det är nog inte konstigt att du blir yr.
    Mellanmålet är ok om du äter mer till frukost men en frukt, smörgås el en näve nötter är bättre.
    Man kan ju snacka i evigheter om kolhydrater och om man ska undvika el inte(potatis, pasta,ris) men man blir lättare trött om man inte får i sig det till en viss del.
    Lunchen är rätt ok men ät lite mer till middag. Du måste få tillräckligt med enegi och det får du inte om du helt utesluter kolhydrater helt. Man kan välja att äta fullkornspasta tex om du inte vill äta för mycket.

• Doofie

Nej det tycker jag inte, känner folk som äter mycket mycket mindre än dig. Men din kropp värkar säga emot så det är nog bästa att du käkar lite mer, det behöver nog inte var mycket typ en extra potatis eller köttbulle och kanske mer frukt :)

Don't hate me because i'm beautiful.
  • siolina

Om du undrar över detta: testa att äta mer och se om du mår bättre.

Sedan kan du ju testa att äta mer järn.

• Doofie
    Anonym (Yr) skrev 2013-05-22 12:27:01 följande:

Alltså inget godis eller bullar

Man blir inte tjock om man äter en bulle om dagen.

Bullar och fikabröd, det sägs att det är det som man blir så tjock av, att det är det som man går upp i vikt av och att det är så otroligt onyttigt. Bullar som lägger sig direkt på magen och som man ska undvika så mycket som möjligt för att det innehåller så mycket kalorier. Världens onyttigaste!

Men min gamla dietist, Gisela (som även skrivit boken ”Mattillåtet”) förklarade för mig någonting som faktiskt stämmer väldigt bra men som kan vara svårt att tro. Om man kollar lite närmare på vad en bulle faktiskt innehåller

Smör
    Mjölk
    Jäst
    Strösocker
    Salt
    Kardemumma

Smör – Fett behöver alla människor, väger man 60 kilo behöver man 60 gram rent fett varje dag för att fungera. Det motsvarar cirka 100 gram RENT smör, för att ens få i sig 60 gram behöver man komplitera maten med tillexempel olja på salladen, eller sås, friterat, eller stekt. Många människor får i sig FÖR LITE fett. Man blir inte fet av fett, fett är som smörjmedel för kroppen och fet fint hår, naglar m.m. Utan fett kan kroppen dessutom inte ta upp viktiga näringsämnen. Fett är jätteviktigt!

Mjölk – Massa kalcium, bra för skelettet, starkare tänder och innehåller dessutom 18 av 22 ämnen vi behöver få i oss VARJE DAG. Man ska få i sig minst en halv lite mjölk varje dag.

Strösocker – En enda bulle innehåller inte ens en sockerbit, det är väldigt små mängder. Vad är socker? Det är en växt med mycket energi. Det är inte bra att äta förmycket socker, alltså flera liter läsk om dagen, men så lite socker som finns i en bulle skadar ingenting alls! Visste ni att vår hjärna förbrukar hela 1,5 dl rent socker varje dag bara för att fungera. Detta socker kan såklart tas från mjölksocker, stärkelse osv, men i verkligheten kan vi äta 1,5 dl rent socker som bara används till hjärnan. Man blir inte fet av socker, man blir fet av STORA mängder socker, men så är det med allting. Äter du 10000 kg morötter ska du se att du går upp i vikt av det också.

Salt - Viktigt mineralämne som behövs varje dag

Kardemumma – En helt vanlig krydda

Ägg: Protein som behövs varje dag. Jättenyttiga ämnen finns i ägg!

Så vad är det vi är rädda för när vi äter bullar, att bli feta? Då borde man tänka om. Att äta en bulle är precis samma sak som att äta en macka med smör och ost, eller en macka med marmelad, tillexempel scones med marmelad. Det är inte onyttigt med bullar, det är onyttigt med enorma mängder bullar. Så snälla, unna er bullar för ni kommer INTE bli feta av det!

Don't hate me because i'm beautiful.
  • Elin 885

Frukost: 1 kokt ägg
    (Ibland mellanmål: Ett par paprikastavar/körsbärstomater)
    Lunch: "Normal lunch" Typ 7 köttbullar/2-3 pannbiffar/150 gram lax men med bara broccoli/brysselkål/morötter/bönor/solrosfrö/vitkål till. .
    Middag: Samma som lunch
    Kväll: Någon frukt eller ibland fil med musli

Är detta för lite?

jag skulle gå under om jag åt så lite!!!
    nu tränar jag visserligen ca 4-5ggr i veckan ibland mer men ändå.

min matdag ser ut såhär:
    Frukost: Yoghurt med Granola. uppskattningsvis 2,5dl yoghurt och ca 1 dl granola.
    Mellis: Banan och kaffe (och aminosyror för jag tränar innan lunch).
    Lunch: Vanlig lagad mat, inga lättprodukter. 1/3 del av tallriken är grönsaker.
    Mellis: Proteindrink ca 0,75dl proteinpulver och 2,5 dl mjölk och så en banan och en kopp te till.
    Middag: Samma upplägg som lunchen och så en frukt till efterätt eller två.
    Kvällsmål: Om jag är hungrig så tar jag en banan annars bara en kopp te med lite mjölk.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
Svar på tråden Äter jag för lite? Svag i musklerna och trött/yr