• mammabear

Förlossning tredje barnet.

Väntar nu våran 3:a, är i vecka 25 och har börjat fundera på förlossningen. Min första tog tid, 18 timmar med krystning i cirka 90 minuter. Tvåan, som kom tre veckor tidigt, gick på 7 timmar från vattenavgång, drygt 4 timmar från värkstart och jag krystade i typ 15 minuter. Man har hört skräckhistorier om att tredje är värst av alla, hur var det för er?

• Svar på tråden Förlossning tredje barnet.
  • Griseknoen35

Den var värst av alla.. Gick gick cm öppen och med värkar i tre dygn. Men när det väl började hända saker så gick det lite fortare. Kom in till förlossningen åtta på kvällen 8 cm öppen. Vid fem i tolv efter 15 min krystning och värkar från helvetet var hon ute och ett nytt helvete med eftervärkar satte igång plus. Det hade jag så ont i bäckenet att jag knappt kunde röra mig. I övrigt var förlossningen bra, sprack inget och behövde inte bli igångsatt som med dom andra två. Nummer två och tre är utan bedövning men med tvåan kändes det inte lika mycket, med trean skrek jag rakt ut och ville bokstavligen dö. Svaret efter förlossningen när jag sa att det var hemskt var att trean är värst och att den fjärde brukar vara mycket enklare ( vill ändå inte ha en fjärde)

• Karlstadlängtan

Jag har haft tre bra förlossningar utan skador och komplikationer. För mig var dock den tredje förlossningen den allra bästa. Den första tog 7 timmar och då var man ju "nybörjare" och lite osäker. Tog även lustgas vilket jag upplevde som negativt och störande för koncentrationen så 2:an och 3:an blev utan smärtlindring. 2:an gick på bara 2 timmar och gjorde vrålont eftersom det blev så intensivt. Jag tyckte att det helt enkelt gick för fort för att jag skulle riktigt hänga med. Min lilla 3:a tog 4 timmar och den här gången gick allt precis perfekt. Precis enligt mina önskemål blev jag lämnad ifred ända tills det var dags att krysta. Eftersom jag gjort det två gånger förut kände jag ju igen hur det "ska" kännas och vara och kunde bara lugnt gå in för att andas och jobba mig igenom värkarbetet. Jag slapp alla former av undersökningar och när det väl var dags att krysta fick jag dessutom själv ta emot henne och ta upp henne till mig när hon kom ut. Jag kände mig väldigt trygg och lugn hela vägen.
    Hoppas att du får en lika fin förlossning när det är dags. Lycka till! 

• Dixie

Nja, min 1 och 3 var ganska lika, medan 2 gick mycket snabbare....

• allie3

Trean var den bästa!!

Ettan tog 17 timmar från första varken.

Andra tog 6 timmar från första varken. Trean 4 timmar från första varken.

Alla tre startade lika men med trean var värkarna ordentliga på en gång. Alla mina värkar har alltid börjar med 10 min mellan.

Med trean ringde jag förlossningen efter jag hade haft värkar i 30 min.

Vi har två timmar att köra så ville hinna in i tid. Kom in på förlossningen 1 timme innan tjejen föddes. Kanon bra förlossning. Allt gick bra. När vattnet gick kom krystvärkarna och ut kom tjejen.

De som var annorlunda med trean var att värkarna kändes bara i höfterna.

• FemmeM
    Dixie skrev 2013-05-22 22:24:27 följande:
    Nja, min 1 och 3 var ganska lika, medan 2 gick mycket snabbare....
    Samma här. Tror det beror på att det bara var 20 månader mellan 1an och 2an men 4,5 år mellan 2an och 3an.
  • FemmeM

För en närmare beskrivning:

1an: Slemproppen gick på morgonen 2 dagar innan BF, vattnet gick på eftermiddagen. Åkte in och värkar vi 19-tiden. Sonen föddes 7.45 nästa morgon. Krystade i 45 minuter och fick sy. En helt okej förstaförlossning.

2an: Massa förvärkar natten till 7 dagen efter BF, la mig för att vila på morgonen kl 9 och då gick vattnet. Ordentliga värkarpå förlossningen 10.30. Född 14.01 på en enda krystvärk. Snabb och mkt bra förlossning utan stygn efteråt!

3an: Vaknar av en värk kvart i 6, morgonen 6 dagar efter BF. Åker in till förlossningen några timmar senare. Tycker allt tar sån tid och gör så förbannat ont men förmodligen bara för jag förväntat mig en förlossning liknande 2ans. Är iaf väldigt frustrerad och lätt panikslagen över det men egentligen gör det varken ondare eller tar längre tid än med 1an. Krystar kanske 20minuter och han föds 15.35, tror jag. Och fick sys litegrann.

Fick eda med 1an men då den bara funkade på ena sidan och värkdroppet gjorde värkarna värre har jag inte velat ha den de andra gångerna. Så 2an och 3an hade jag bara lustgas och den är ju för himla underbar! :) 

Svar på tråden Förlossning tredje barnet.