• Neige Obskyr

Varför får fundamentalister alltid tolkningsföreträde?

Har främst läst i några av de "kristna" trådarna, men kan tänka mig att det är samma sak överallt. Fundamentalister och bokstavstroende ges tolkningsföreträde. "Är du inte bokstavstroende? Ja men då räknas inte din åsikt, då är du inte en riktig kristen." Men hallå! Bibeln fastställdes ju inte i sin nuvarande form förrän 300 år efter Jesu liv och död! Innebär det att alla kristna innan dess inte var "riktiga" kristna? Jag är inte bokstavstroende, jag tror på att följa Jesu exempel och göra det mitt hjärta och DHA säger är gott, vilket jag även har stöd för i Bibeln. Ändå ogiltigförklaras jag och andra med samma eller liknande uppfattning som "inte riktiga kristna", kanske främst av ateister, till förmån för de bokstavstroende pajasarna som hävdar att jorden är 6000 år gammal. Varför? Jag kan förstå att det är mer underhållande att diskutera med dem, men ändå? Seriöst? Varför?

• Svar på tråden Varför får fundamentalister alltid tolkningsföreträde?
  • Uranus

Religion är en hobby bland andra. Varför skulle exempelvis flugfiskare eller veganer ha rättigheter som inte andra har?

• Neige Obskyr
    Uranus skrev 2013-05-22 17:53:12 följande:
    Religion är en hobby bland andra. Varför skulle exempelvis flugfiskare eller veganer ha rättigheter som inte andra har?  

Va!!? Ärligt talat förstår jag inte vad du pratar om? Flugfiskare, veganer och troende bör alla ha rätten att slippa bli förföljda för att de är flugfiskare, veganer och troende. Thats it. Men det är fullkomligt OT i den här tråden...
  • Selfish Geene

Kanske för att din luddiga jag-gör-upp-reglerna-efterhand-kristendomsfilosofi där du tror på sånt du gillar och ignorerar bibeldelarna som inte passar dig inte känns riktigt genuint?

• Neige Obskyr
    Selfish Geene skrev 2013-05-22 22:22:14 följande:
    Kanske för att din luddiga jag-gör-upp-reglerna-efterhand-kristendomsfilosofi där du tror på sånt du gillar och ignorerar bibeldelarna som inte passar dig inte känns riktigt genuint?  

Så det är alltså den bibel som sattes ihop 300 år efter Jesu död som ska diktera vad kristna ska tro på? Inte det kristendom byggde på från början, dvs Jesu budskap, liv och exempel? Kombinerat med just axplock ur de judiska skrifterna? Och rekommendationer från apostlarna som ofta uttalat är just personliga rekommendationer, inte budskap från Gud? Jag är ytterst konsekvent i vad jag tror på. Jag tror på det Jesus sa och gjorde. Det är det som definierar en kristen. Inte att man är bokstavstroende. Det är totalt meningslöst att vara bokstavstroende om man är kristen, då har man liksom missförstått hela grejen. Vill man ha en bok att följa slaviskt är islam eller judendom bättre alternativ.
  • Selfish Geene
    Neige Obskyr skrev 2013-05-22 22:44:57 följande:

Så det är alltså den bibel som sattes ihop 300 år efter Jesu död som ska diktera vad kristna ska tro på? Inte det kristendom byggde på från början, dvs Jesu budskap, liv och exempel? Kombinerat med just axplock ur de judiska skrifterna? Och rekommendationer från apostlarna som ofta uttalat är just personliga rekommendationer, inte budskap från Gud? Jag är ytterst konsekvent i vad jag tror på. Jag tror på det Jesus sa och gjorde. Det är det som definierar en kristen. Inte att man är bokstavstroende. Det är totalt meningslöst att vara bokstavstroende om man är kristen, då har man liksom missförstått hela grejen. Vill man ha en bok att följa slaviskt är islam eller judendom bättre alternativ.
    eftersom den kristna bibeln är det enda dokument du har som förklarar hur du ska praktisera din religion och det står i bibeln att den är Guds ord (även Jesus säger att Mose lag ska gälla till punkt och pricka tills han kommer tillbaka) 

Varför tror du inte på att tex ge bort alla dina ägodelar och ge pengarna till de fattiga som Jesus påbjuder? 
  • Neige Obskyr
    Selfish Geene skrev 2013-05-22 22:48:45 följande:
    eftersom den kristna bibeln är det enda dokument du har som förklarar hur du ska praktisera din religion och det står i bibeln att den är Guds ord (även Jesus säger att Mose lag ska gälla till punkt och pricka tills han kommer tillbaka)  Varför tror du inte på att tex ge bort alla dina ägodelar och ge pengarna till de fattiga som Jesus påbjuder? 

Jesus sa även: "Älska Gud av hela ditt hjärta och din nästa som dig själv. Då uppfyller du hela lagen och alla profeterna." Jesus sa åt specifika personer att sälja allt de ägde och dela ut pengarna till de fattiga, det var inte ett allmänt påbud. Jag tror att syftet bakom det som sades och gjordes är viktigare än den specifika innebörden. Det är f.ö. I princip alla kristna överens om. Det är därför vi inte bär slöjor och äter så mycket griskött vi vill. Jag är till skillnad från bokstavstroende konsekvent i detta. De plockar ut versen om att homosexualitet skulle vara fel, men struntar i att det i versen efter står att man inte får koka kött i mjölk. Jag kör konsekvent med att älska min nästa och Gud, vilket i både gamla och nya testamentet nämns som det bud som sammanfattar ALLT.
  • Selfish Geene
    Neige Obskyr skrev 2013-05-22 23:23:37 följande:

Jesus sa även: "Älska Gud av hela ditt hjärta och din nästa som dig själv. Då uppfyller du hela lagen och alla profeterna." Jesus sa åt specifika personer att sälja allt de ägde och dela ut pengarna till de fattiga, det var inte ett allmänt påbud. Jag tror att syftet bakom det som sades och gjordes är viktigare än den specifika innebörden. Det är f.ö. I princip alla kristna överens om. Det är därför vi inte bär slöjor och äter så mycket griskött vi vill. Jag är till skillnad från bokstavstroende konsekvent i detta. De plockar ut versen om att homosexualitet skulle vara fel, men struntar i att det i versen efter står att man inte får koka kött i mjölk. Jag kör konsekvent med att älska min nästa och Gud, vilket i både gamla och nya testamentet nämns som det bud som sammanfattar ALLT.
    håller du med Jesus i alla frågor?
    Även när han säger att "den som ser på en kvinna med lust har redan begått äktenskapsbrott i sitt hjärta" och "om ditt öga förleder dig, riv ut det"??
  • Uranus
    Neige Obskyr skrev 2013-05-22 17:59:29 följande:

Va!!? Ärligt talat förstår jag inte vad du pratar om? Flugfiskare, veganer och troende bör alla ha rätten att slippa bli förföljda för att de är flugfiskare, veganer och troende. Thats it. Men det är fullkomligt OT i den här tråden...
    Alla människor, inklusive flugfiskare och muslimer, har rätt att slippa förföljelse. Men ingen hobby ska ha några andra rättigheter än alla andra människor.

• Neige Obskyr
    Uranus skrev 2013-05-23 08:10:32 följande:
    Alla människor, inklusive flugfiskare och muslimer, har rätt att slippa förföljelse. Men ingen hobby ska ha några andra rättigheter än alla andra människor.  

Det har jag väl inte sagt heller. Och jag förstårfortfarande inte vad det har att göra med TS.
  • Neige Obskyr
    Selfish Geene skrev 2013-05-22 23:44:53 följande:
    håller du med Jesus i alla frågor? Även när han säger att "den som ser på en kvinna med lust har redan begått äktenskapsbrott i sitt hjärta" och "om ditt öga förleder dig, riv ut det"??

Ja. Däremot tolkar jag det inte bokstavligt. Det är det nog ingen som gör. Och ärligt talat är det det som verkligen suger med människor som dig. Som gör extrema bokstavstolkningar och sedan säger " titta, titta! Vad dumma i huvudet ni är som tror så här!" "Men vi tror inte så. Det gör ingen. Förutom kanske någon stackare som totalt missförstått det hela." "Va? Tror ni inte så som jag just hittade på att ni skulle tro? Då tror ni ju inte på riktigt era falska mesar!" Suck. Totalt efterblivet.
Svar på tråden Varför får fundamentalister alltid tolkningsföreträde?