• LolVStein

Ränteavdrag vid studier?

Hej!
    Jag och min make har ett gemensamt bolån, det är delat 50/50 mellan oss. 

Nu jobbar vi båda två men till hösten ska jag börja studera och kommer då att ta CSN-lån medan min make jobbar på som vanligt. Jag kommer kanske jobba lite på somrarna men inte mer än så under de tre åren jag pluggar.

Nu har jag börjat fundera på hur man bäst gör med ränteavdraget? Jag kan väl inte göra ränteavdrag på pengar från CSN, man måste väl ha arbetsinkomst för att kunna göra avdrag? Kan min make göra avdrag för oss båda? Vad krävs för att han ska kunna göra det? Kan bara han stå på lånen då?

Om någon har erfarenhet från den här situationen så vore jag tacksam för svar och erfarenheter! 

• Svar på tråden Ränteavdrag vid studier?
  • Clotilda

Om du sommarjobbar bör det vara lugnt. Förra året sommarjobbade jag och det beror såklart på hur stort lån ni har men för mig jobbade jag tillräckligt för att få lika stort ränteavdrag som min man.

• LolVStein

Tack för svar Clotilda! Vi har 2,5 miljoner i lån. Jag kommer kanske jobba 4-6 veckor max per år.  

• Tonårsmamman1
    LolVStein skrev 2013-05-22 17:05:22 följande:
    Tack för svar Clotilda! Vi har 2,5 miljoner i lån. Jag kommer kanske jobba 4-6 veckor max per år.  
    Ja, det räcker ju inte långt till betala hälften av räntorna. Men din man kan dra av allt, så det är inga problem. 
  • LolVStein

Tack för svar Tonårsmamman! Råkar du veta hur man går tillväga rent praktiskt?  Är det bara att man anmäler det till skatteverket om man vill göra så? 

• Tonårsmamman1
    LolVStein skrev 2013-05-22 17:15:26 följande:
    Tack för svar Tonårsmamman! Råkar du veta hur man går tillväga rent praktiskt?  Är det bara att man anmäler det till skatteverket om man vill göra så? 
    Om man står på lånen gemensamt så brukar det komma 50% på vardera deklaration. Och då kan man bara ändra siffran. 
  • Butterscotch
    Tonårsmamman1 skrev 2013-05-22 17:49:22 följande:
    Om man står på lånen gemensamt så brukar det komma 50% på vardera deklaration. Och då kan man bara ändra siffran. 

Så kan man göra, alternativt meddelar man banken innan årsskiftet så ser de till att hela beloppet hamnar på makens kontrolluppgifter. Vet inte om man kanske får pengarna lite senare om man gjort ändringar?
  • Tonårsmamman1
    Butterscotch skrev 2013-05-22 17:51:38 följande:

Så kan man göra, alternativt meddelar man banken innan årsskiftet så ser de till att hela beloppet hamnar på makens kontrolluppgifter. Vet inte om man kanske får pengarna lite senare om man gjort ändringar?
    Fast man kanske inte vet hur man ska fördela förrän man fått deklarationen, det är ju inte säkert att det bästa är att mannen tar allt. Det beror på hur mkt man har i avdrag. Man får ju inte dra av lika mkt om räntorna överstiger 100 000 kr.
  • LolVStein

Vi gör i nuläget så att vi jämkar, men det kanske vi får sluta med innan vi fått kläm på hur vi ska göra.  Vi får väl räkna lite på det här för att göra det som blir bäst ekonomiskt, maken får väl ta avdraget på räntorna upp till 100 000 då och så får vi se vad min inkomst "räcker" till för avdrag. Annars får han väl göra avdrag på 21% på resten, bättre än inget avdrag alls. Det börja klarna lite för mig nu, tack för era svar!

• Butterscotch
    Tonårsmamman1 skrev 2013-05-22 17:55:33 följande:
    Fast man kanske inte vet hur man ska fördela förrän man fått deklarationen, det är ju inte säkert att det bästa är att mannen tar allt. Det beror på hur mkt man har i avdrag. Man får ju inte dra av lika mkt om räntorna överstiger 100 000 kr.

Ja, om räntan går över 4% i snitt kan det vara bättre om de delar på det på något vis. Jobbat ts bara några veckor betalar hon dock inte särskilt mycket skatt alls att göra avdrag mot.
  • LolVStein

Räknade lite, vår nuvarande ränta på ett år är ca 73000, så då kan ju maken göra hela avdraget utan problem. Så får vi hoppas att räntan inte går över 4% förrän om tre år när jag är färdigutbildad!

• Stokke

Du kan inte göra avdrag för mera än vad du var betalat i skatt.
    Tänk på att avdraget är på 30% av det totala räntebeloppet.
    Ett lån på 2,5 miljoner och jag räknar på 3% ränta. Då är det ca: 25 000 i skatteavdrag.
    Alltså 12 500kr för dig.

Svar på tråden Ränteavdrag vid studier?