• orrvokki

Hur gjorde ni...??

Hej!

Jag tänkte höra med er hur ni gjorde då ni började med mat till era små bebisar..?

Min son är drygt 4 månader och jag tänkte börja lite smått med det nu.

Jag har en dotter också men hon är 6 år och jag minns inte hur jag gjorde med henne... Glad

Tack för alla tips och hjälp!

/Anneli             

• Svar på tråden Hur gjorde ni...??
  • Zchimla

Jag har en på 5 månader och vi har precis börjat lite. Hon får testa lite morotspuré, palsternacka, majs och potatis. Ger lite gröt med. Smakportioner av allt än så länge. 
    Idag testade jag att bre lite smör på ett rån och det gillade hon

Jag ger ju det mesta, men hon får skeden och får kladda med den oxå och det tycker hon om

• orrvokki

okej... testa att ge lite till lunch varje dag kanske?

När kan man ge mer än ett par skedar? 

• Flickan och kråkan

Med äldsta körde vi det vanliga. Smakportioner av puré, matning och hela den baletten (från 5,5 månad). Med yngsta så väntade vi tills han själv var så pass intresserad att han pillade i sig själv. Kommer att öra så med trean också.

• hannis

Vi gav en tesked puré av grönsaker till lunch. Började när sonen var 5,5 månad.

Efter grönsaker introducerade vi frukt och sen gröt. Vid 8 månader hade smakportionerna blivit små måltider och han fick då grönsakspure till lunch och gröt till kvällen.

Med nästa barn kommer jag att vänta med smakportionerna till han är 6 månader.

• Natulcien

Vi började när sonen var 6 månader. Gav någon sked grönsakspuré runt lunchtid. Ökade väldigt långsamt. Införde gröt och frukt när han var 7 månader. Och kött/fisk mm när han var 8 månader. Började byta ut mål runt 9 månader.

Men hade jag gjort om samma sak idag så hade jag absolut inte hållit på med det där puréandet och skedmatandet, utan introducerat plockmat direkt.

• orrvokki

Okej.
    Vet inte direkt hur jag ska göra..
    Skynda långsamt men har tänkt vara amningsfri om ett par månader iallafall...

• hannis

orrvokki: Vill du sluta amma så får du ju byta ut det mot ersättning, inte mat. Bröstmjölk/ersättning skall vara huvudföda till barnet är runt 1 år.

• Zchimla
    orrvokki skrev 2013-05-23 10:12:21 följande:
    Okej.
    Vet inte direkt hur jag ska göra..
    Skynda långsamt men har tänkt vara amningsfri om ett par månader iallafall...
    Men du har tänkt komplettera upp med ersättning då? Nu tänker jag väl mest på om han inte visar något större intresse. 
    Från mitt bvc får vi iaf rådet att visar de intresse så kan man öka på ganska så raskt 
Svar på tråden Hur gjorde ni...??