• nattae

Arlas mjukglass

Är det ok att äta Arlas mjukglass (den man vispar själv hemma) när man är gravid? Det står att den innehåller mjölk och grädde, men inte om de är pastöriserade eller inte.. Någon som ätit den och vet om den är god?

• Svar på tråden Arlas mjukglass
  • Flickan och kråkan

Arla pastöriserer väl i stort sett allt. Konsumtionsmjölk och grädde måste pastöriseras en ligt lag (nu räknas väl kanske inte mjölken i glassen till just konsumtionsmjölk men grädde är ju grädde). Jag skulle tippa på att det är rätt lång hållbarhetstid på den också och då är det pastöriserat (högpastöriserat) annars hade den/glassmeten inte kunnat hålla så länge. Känner du dig ändå osäker så ring arlas information. Jag gjorde det när jag kände mig lite osäker på en färdig ostsås med blåmögelost i. Kunde inte tänka mig egentligen att den inte var pastöriserad, men ville vara helt säker .

• SimoneF

Maila Arla och fråga! Det gjorde jag nyligen och frågade angående bär i yoghurt, om de är kokta innan de blandas i produkterna. Sen de senaste rekommendationerna kom angående Hepatit A i frysta bär och att man alltid ska koka dom innan man äter dom. Fick svaret att alla bär värmebehandlas i deras produktion, just för att ta bort eventuella virus och bakterier. 

Det är för övrigt väldigt sällan mjölkprodukter är opastöriserade. Det är nog mest i mögelostar det förekommer. 
    Så mjölken i glassen är nog garanterat pastöriserad. Konstigt vore det annars.

• La Lola

Den är garanterat gravidsäker.
    Konstigt vore det annars.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • listo

Om produkten innehåller opastöriserad mjölk så står det i innehållsförteckningen.

• smurfmamman2014

Jag har provat den och den var absolut INTE god, en konstig konstgjord smak. Smakade lite sen slängde jag den, inte ens barnen tyckte om den

• solros68

Jag har smakat den och tyckte den var väldigt god. Min sambo var helt lyrisk över den.

• smurfmamman2014
    solros68 skrev 2013-05-28 18:32:32 följande:
    Jag har smakat den och tyckte den var väldigt god. Min sambo var helt lyrisk över den.

Vilken smak provade ni? Vi provade vanilj
  • solros68

Vi smakade vaniljen oxå. Tyckte som sagt att den var väldigt god men var så bökigt med att vispa, frysa och sen vispa igen....

• HannaS83

Det skulle stå om det var opastöriserad mjölk i. Tror ni inte att man kanske kan köpa vilken glass som helst och vispa den med elvisp så blir det mjukglass?

• nattae

Jag mailade Arla för att vara på säkra sidan, och som även jag tänkte så är den helt ok att äta när man är gravid, dvs att den är pastöriserad. Så nu har jag smakat jordgubbs-smaken och jag tyckte den var hur god som helst :D

Svar på tråden Arlas mjukglass