• Anonym (Mamma)

Gymnastik i skolan??

Hej allihopa! 

Jag vill bara höra vad ni tycker om att barn har gymnastik i skolan.
    Tycker ni det är bra eller dåligt? Ska det vara obligatoriskt eller frivilligt?
    Om ditt barn mådde dåligt över att vara med på gymnastiken, skulle du låta barnet slippa då?

• Svar på tråden Gymnastik i skolan??
  • Gurkan

Gymnastik är jättebra att det finns! Gymnastiken i skolan idag ska dessutom ha teoretiska delar som kost och hälsa med vilka är jätteviktiga att lära sig. Om ditt barn mådde ligt över matematiken i skolan skulle du då ställa samma fråga? Skulle ditt barn slippa matten?

• Griseknoen35

Tycker det ska vara någon typ utav aktivitet som idrott varje dag i skolan. Bra för barnet och hälsan.

• SupersurasunkSara

Jag tycker det är bra. Om barnet mår dåligt måste man ta upp detta med skolan för att komma fram till en lösning. Min äldsta dotter har haft två underbara gympalärare och två rabiata. En av de underbara gjorde en mindre grupp som fick ha extragympa och jobba med sina svårigheter vilket hjälpte massor. Jag låter inte mina barn slippa om det inte är något allvarligt vilket iofs obehag över gymnastik kan vara, men som sagt, skulle ta upp det med skolan och ev skolkuratorn först.

• Anonym (...)

Mitt barn skulle få vara med än då, men kanske finns det något man kan göra för att underlätta för hen om det är besvärligt tex byta om lite innan dusch innan de andra eller test olika saker när andra inte ser. Prata med läraren de har säkert varit med om flera elever som inte vill vara med på idrotten.

Idrotten är nyttig med både den praktiska och teoretiska biten.

• Anonym (Ö)

Jag tycker att det är bra att idrott finns med för man behöver röra så mycket många barn och vuxna med för den delen sitter för mycket idag. Jag skolka från gympan hela högstadiet var jag ombytt 5 ggr på en termin så var det kors i taket jag hata det verkligen på våren i nian insåg lärarna att fick jag tillslut göra det jag gilla så gick det bra men det jag skulle salt med detta är att jag ångrar så mycket idag när jag sitter här fet och rejält överviktig för jag tror att hade jag fått in att röra på mig då istället för att skolkat så kanske jag bara var överviktig idag så nej jag anser att mina barn kommer och ska vara med om de inte är sjuka och de gillar inte vissa moment i idrotten som gör att de mår dåligt men det har gått att lösa för de kunnat satt ord på det och de har en toppen idrottslärare som är lyhörd och nu även efter samtal med mig jobbar med mig och min rörelse på sin fritid. Som nån ovan sa om de mår dåligt av matte skall de slippa matten då?

• anyXX

Jag tycker absolut att idrotten är viktig i skolan men jag kan tycka att man iallafall i högstadietoch uppåt kunde få välja lite mer vad man vill göra. Om man ex vill simma, jogga el liknande och gör det och nöjer sig med g borde det vara ok.

flicka 2008 & pojke 2010
  • Anonym (Mamma)

Men ni kan ju inte jämföra gymnastiken med matematiken... 
    Gymnastiken i skolan är som upplagd för problem och mobbning...

Dessutom har man nytta av det man lär sig på matematiken resten av livet. 
    Men du har ingen nytta i din framtid över att ha sparkat på en boll under skoltiden...

Och om barnet idrottar varje dag utanför skolan så finns det inte heller någon risk för övervikt?!

• Anonym (Ö)
    Anonym (Mamma) skrev 2013-05-22 20:11:44 följande:
    Men ni kan ju inte jämföra gymnastiken med matematiken...  Gymnastiken i skolan är som upplagd för problem och mobbning... Dessutom har man nytta av det man lär sig på matematiken resten av livet.  Men du har ingen nytta i din framtid över att ha sparkat på en boll under skoltiden... Och om barnet idrottar varje dag utanför skolan så finns det inte heller någon risk för övervikt?!

Alla idrottar inte efter skolan så det kan du inte säga heller
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Ö) skrev 2013-05-22 20:13:39 följande:

Alla idrottar inte efter skolan så det kan du inte säga heller
    Nej, men om det gäller ett enskilt fall där just det barnet idrottar varje dag, vore det mer okej då, dvs om risken för övervikt var obefintlig på grund av idrott efter skoltid, varje dag?
  • Tygtiiger

Om barnet mår dåligt på gymnastiken så är inte lösningen att skippa gympa, utan att ligga på skolan som en jävla iller för att de ska lösa problemet. Bra idrottsundervisning är inte brännboll-fotboll-brännboll-fotboll i all oändlighet utan varierade aktiviteter, undervisning om kost och motion och i högre åldrar också att barnen själva får prova på ledarskap i att leda olika idrottsaktiviteter. 

För många barn är gympan enda tillfället att prova orientering, golf, kampsport, aerobics, löpträning, friidrott, volleyboll osv. För att inte tala om att det ingår i läroplanen att lära sig simma (ligger på lågstadiet).

ja, jag tycker det är bra att barnen har gympa i skolan. 

Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Gymnastik i skolan??