Finns det 12-sits bilar i Sverige?
Som frågan lyder, finns det 12-sits personbilar som man får köra på B-körkort i Sverige? Googlade, men får bara upp amerikanska sidor.
Som frågan lyder, finns det 12-sits personbilar som man får köra på B-körkort i Sverige? Googlade, men får bara upp amerikanska sidor.
Nej fler än 7 ink förare säger är det busskort som gäller. Eller om det är 8. Ivf så svaret på frågan är nej.
När jag tog körkort är för 10år sedan var det 8 passagerare. Men när jag tittar på transportstyrelsens hemsida nu står det enbart om totalvikt på 3500kg. Men kan säkert finnas kvar även om det inte står i direkta definitionen, vet alltså inte vad som gäller nu...
1. Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3,5 ton
- en lätt släpvagn som väger högst 750 kg i totalvikt
- en släpvagn som väger mer än 750 kg i totalvikt, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3,5 ton
2. Terrängvagn
3. Motorredskap klass I (motorredskap som är konstruerat för en högre högsta hastighet än 30 km/tim)
4. Trehjulig motorcykel
5. Fyrhjulig motorcykel
Behörighet B ger ävenrätt att köra
- Moped klass I och klass II
- Traktor
- Motorredskap klass II
- Terränghjuling och snöskoter (om körkortet är utfärdat före
den 1 januari 2000)
kopia på av B behörighet innebär från http://www.korkortsportalen.se/jag-har-korkort/fordon-du-far-kora/
En kollega till mig har en bil med nio säten. Så kan man sätta i två extra. Elva säten alltså. Det är en Seeat (vet inte om det stavas så, men det uttalas så)
1. Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3,5 ton
- en lätt släpvagn som väger högst 750 kg i totalvikt
- en släpvagn som väger mer än 750 kg i totalvikt, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3,5 ton
2. Terrängvagn
3. Motorredskap klass I (motorredskap som är konstruerat för en högre högsta hastighet än 30 km/tim)
4. Trehjulig motorcykel
5. Fyrhjulig motorcykel
Behörighet B ger ävenrätt att köra
- Moped klass I och klass II
- Traktor
- Motorredskap klass II
- Terränghjuling och snöskoter (om körkortet är utfärdat före
den 1 januari 2000)
totallast är med passagerare och last
På B körkort får man inte ha mer än 7 passagerare. Så om man behöver större bil så måste man ta buss kort.
Vi har nio säten, kör på B-körkort. Helt lagligt.
2013! Vilken bil har ni?
En renault trafic.
En personbil är en bil som är försedd med högst åtta sittplatser utöver förarplatsen.
Personbilar delas in i klass I och klass II. Beroende på tid på året och väglag finns det regler på vilka däck en personbil ska ha. Läs mer om regler för vinterdäck.
Personbil klass I är en bil byggd huvudsakligen för persontransport.
Tack till er i tråden som hjälp mig med info, och speciellt tack till dig, 2013 som visade mig exakt vad jag behövde:)