• Dang it

Finns det 12-sits bilar i Sverige?

Som frågan lyder, finns det 12-sits personbilar som man får köra på B-körkort i Sverige? Googlade, men får bara upp amerikanska sidor.

Elias 080127 Tristan 100122 Kevin 110909 Elijah 130219
  • Svar på tråden Finns det 12-sits bilar i Sverige?
  • LoLs pappa

Nej fler än 7 ink förare säger är det busskort som gäller. Eller om det är 8. Ivf så svaret på frågan är nej.

• Dang it
    LoLs pappa skrev 2013-05-22 20:53:33 följande:
    Nej fler än 7 ink förare säger är det busskort som gäller. Eller om det är 8. Ivf så svaret på frågan är nej.
    Ok, men nio-sitsare finns ju? Typ VW Caravelle (ej jobbil), Opel vivaro och sådana? Jag förstod det som att man får köra dem med b-kort också. Men jag kanske har missförstått.
  • mejmej

När jag tog körkort är för 10år sedan var det 8 passagerare. Men när jag tittar på transportstyrelsens hemsida nu står det enbart om totalvikt på 3500kg. Men kan säkert finnas kvar även om det inte står i direkta definitionen, vet alltså inte vad som gäller nu...

• Dang it
    mejmej skrev 2013-05-22 20:58:46 följande:
    När jag tog körkort är för 10år sedan var det 8 passagerare. Men när jag tittar på transportstyrelsens hemsida nu står det enbart om totalvikt på 3500kg. Men kan säkert finnas kvar även om det inte står i direkta definitionen, vet alltså inte vad som gäller nu...
    Nej, det är en fundering för mig också. Nu är det ju bara tankar idag, så inget konkret behöver egentligen göras. Men att ha det lite utrönat vore skönt för tankarna.
  • mejmej

1. Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3,5 ton 
    - en lätt släpvagn som väger högst 750 kg i totalvikt
    - en släpvagn som väger mer än 750 kg i totalvikt, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3,5 ton
    2. Terrängvagn
    3. Motorredskap klass I (motorredskap som är konstruerat för en högre högsta hastighet än 30 km/tim)
    4. Trehjulig motorcykel
    5. Fyrhjulig motorcykel

Behörighet B ger ävenrätt att köra
    - Moped klass I och klass II
    - Traktor
    - Motorredskap klass II
    - Terränghjuling och snöskoter (om körkortet är utfärdat före 
    den 1 januari 2000)

• Lilia

En kollega till mig har en bil med nio säten. Så kan man sätta i två extra. Elva säten alltså. Det är en Seeat (vet inte om det stavas så, men det uttalas så)

• Dang it
    mejmej skrev 2013-05-22 21:01:53 följande:

1. Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3,5 ton 
    - en lätt släpvagn som väger högst 750 kg i totalvikt
    - en släpvagn som väger mer än 750 kg i totalvikt, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3,5 ton
    2. Terrängvagn
    3. Motorredskap klass I (motorredskap som är konstruerat för en högre högsta hastighet än 30 km/tim)
    4. Trehjulig motorcykel
    5. Fyrhjulig motorcykel

Behörighet B ger ävenrätt att köra
    - Moped klass I och klass II
    - Traktor
    - Motorredskap klass II
    - Terränghjuling och snöskoter (om körkortet är utfärdat före 
    den 1 januari 2000)

Se där ja, det står inget om antalet passagerare. För när jag tog mitt körkort, precis som du så fick jag höra att man fick ta 7 passagerare, och att det räknades som buss efter det. Men eftersom 9-sitsare säljs på blocket som vanligt så började jag fundera. Dessutom spär ju detta på min fundering om det där med antalet passagerare.

Min 7-sitsare väger ca 2 ton idag i totalvikt. En 9 sitsare kanske väger över 3,5? Eller är jag ute och snurrar nu?
  • Whitetrash86

På B körkort får man inte ha mer än 7 passagerare. Så om man behöver större bil så måste man ta buss kort.

• Dang it
    Lilia skrev 2013-05-22 21:04:08 följande:
    En kollega till mig har en bil med nio säten. Så kan man sätta i två extra. Elva säten alltså. Det är en Seeat (vet inte om det stavas så, men det uttalas så)
    Har din kollega mer än B-körkort då? Det är Seat, men vilken Seat?
  • 2013

Vi har nio säten, kör på B-körkort. Helt lagligt.

• Dang it
    2013 skrev 2013-05-22 22:25:44 följande:
    En renault trafic.
    Aaah, jo de vet jag hur de ser ut. Men det är alltså fullt lagligt att köra en niositsig personbil på b-körkort. Har din kollega kollat innan han köpte bilen?
  • 2013
    Dang it skrev 2013-05-22 23:18:34 följande:
    Aaah, jo de vet jag hur de ser ut. Men det är alltså fullt lagligt att köra en niositsig personbil på b-körkort. Har din kollega kollat innan han köpte bilen?
    Ja det är fullt lagligt. Från Transportstyrelsen : Personbil

En personbil är en bil som är försedd med högst åtta sittplatser utöver förarplatsen.

Personbilar delas in i klass I och klass II. Beroende på tid på året och väglag finns det regler på vilka däck en personbil ska ha. Läs mer om regler för vinterdäck.

Personbil klass I

Personbil klass I är en bil byggd huvudsakligen för persontransport.

Krav för personbil klass I Körkortskrav: B eller högre.
  • Dang it

Tack till er i tråden som hjälp mig med info, och speciellt tack till dig, 2013 som visade mig exakt vad jag behövde:)

• Topps
    Lilia skrev 2013-05-22 21:04:08 följande:
    Kan du ta reda på vilken modell det är? Skulle vara intressant att se en sån.
Svar på tråden Finns det 12-sits bilar i Sverige?