• Rebecca1

9-mån, dags att bli nattad av pappa också, tips?!

Vår dotter på 9 månader har alltid avskytt att gå och lägga sig, när hon var mindre så skrek hon så vi satt och nattade med öronproppar och jag fick hålla fast henne hårt för att hon tillslut skulle somna, det tog mellan 30 min-2 timmar, hon somnade alltid hos mig i min famn. Det är alltid jag om nattat men nu när nattningen börjar bli mer "normal" och jag kan få henne att somna på 10-15 min har vi börjat introducera pappan. Vi brukar byta till pyjamas, dricka välling och läsa innan sovning vid 19.30-tiden. Sist han nattade grät hon i 2 timmar, efter det tog vi en paus då mitt mamma-hjärta sa ifrån men nu ikväll var jag borta och hon hade gråtit i ca 1 timme. På fredag ska jag bort igen på kvällen och det gör så ont i mig att veta att hon gråter efter mig. Hur hade ni andra gjort? Jag har fram tills ikväll avstått kvällsaktiviteter såsom ut och springa/träffa kompisar/middagar/gå ut etc. Men ikväll valde jag att gå på ett möte och på fredag ska jag på fest. Hur gör ni andra mammor som har samma problem? Önskar svar från mammor som vill ha ett eget liv trots att man har barn. Kan tillägga att hon träffar sina pappa varje dag efter hans jobb och umgås med honom mycket när han är hemma.

• Svar på tråden 9-mån, dags att bli nattad av pappa också, tips?!
  • Rebecca1

Vill också lägga till att hon kunde inte dricka välling ikväll pga. gråt. Och läsa saga var omöjligt också.

• Aileen Allannah

Jag hade det så med sonen, han skrek och grät om pappan försökte natta... Eftersom 9 månader är en väldigt känslig ålder, separationsfasen gör sitt intåg med buller och bång (hos många många bebisar) så valde vi att göra så att jag tog nattningarna, pappan gjorde alltid i ordning honom för natten, de läste saga och bytte blöja, borstade tänder och allt det där, sen puss, kram och godnatt, också kom jag in för att natta.

De gångerna som jag var borta så gick det mycket bättre än när jag var hemma. Så länge din dotter är trygg med sin pappa så är det ju ingen fara att hon gråter, egentligen, men jag tror inte på att man ska bråka om något som egentligen inte är en jättestor grej. Om nattningarna fungerar bra med dig och du inte känner att det är ett jobbigt moment och känner dig väldigt låst, så är det nog bäst att du fortsätter med nattningarna när du är hemma, tills hon är lite äldre och inte riktigt lika känslig längre.

• Rebecca1

Tack för svar. Hon har varit extremt mammig sedan hon kunde börja göra skillnad på vem som är vem, han har försökt natta några ggr i olika perioder men det har bara varit panik så jag har avstått att åka iväg eller så har jag tagit med henne. Anledningen till att vi har börjat känna oss redo är att vi upplever att hon börjat bli tryggare med sin pappa i övrigt. För någon månad sedan grät hon om jag gick ut ur rummet, nu kan hon vara med sin pappa och leka utan att jag är i samma rum. Därav anledningen till att jag har tagit nattningar och all tröst sedan hon föddes. Så ja, jag börjar känna mig lite låst. Jag nattar gärna men känner att hon måste börja vänja sig vid att pappan tar det också ibland.

• Aileen Allannah
    Rebecca1 skrev 2013-05-22 22:50:39 följande:
    Tack för svar. Hon har varit extremt mammig sedan hon kunde börja göra skillnad på vem som är vem, han har försökt natta några ggr i olika perioder men det har bara varit panik så jag har avstått att åka iväg eller så har jag tagit med henne. Anledningen till att vi har börjat känna oss redo är att vi upplever att hon börjat bli tryggare med sin pappa i övrigt. För någon månad sedan grät hon om jag gick ut ur rummet, nu kan hon vara med sin pappa och leka utan att jag är i samma rum. Därav anledningen till att jag har tagit nattningar och all tröst sedan hon föddes. Så ja, jag börjar känna mig lite låst. Jag nattar gärna men känner att hon måste börja vänja sig vid att pappan tar det också ibland.
    Jag förstår dig precis. Jag tror dock inte att det är läge för att vänja henne vid att pappa lägger just nu, utan att de kvällar du ska iväg så får de klara sig bäst de kan liksom. Antagligen så kommer hon inte "vänja sig" vid pappan ändå just nu, så ju färre skrikkvällar ju bättre, tänker jag.
  • Litet My

Jag tror man får ge det tid, att tvinga på en bebis mitt i separationsfasen den förälder hon just nu inte känner sig trygg med gör inte att barnet blir tryggare utan det kan snarare bli så att pappan blir en ännu otryggare person för barnet.

• Sous

Jag skulle nog också rekommendera att vänta lite till, tyvärr. Nio månader är en himla känslig ålder. Det låter ju jättebra att ni har gjort framsteg och jag förstår att du blir otålig och vill komma ut, men ni riskerar att separationsångesten blir värre igen om ni skyndar på för fort. Läget är antagligen ett helt annat om sex-åtta veckor.

• skogsvitter

Håller med om att vänta. Tvång kommer bara göra saken ännu värre och hon kan bli mer otrygg, alternativt ännu mer intensivt mammig! Det är som sagt en känslig ålder.

Det man kan göra, under hela spädbarnsåret egentligen och helst redan från födseln, för att stärka anknytningen till pappan det är att låta pappan sköta så mycket som möjligt utan att bebisen reagerar negativt. Byta blöjor, ta på och av kläder, leka, busa, gosa osv. Samspela mycket, och ha mycket fysisk kontakt i övrigt! Det kanske inte kan ske just vid nattningarna, i synnerhet inte i känsliga perioder, men det kanske kan ske all övrig tid. Någon anknytning kan däremot aldrig stärkas om man tvingar bebisen att vara hos sin pappa mot sin vilja, trots skrik och gråt.

Så ni behöver hitta balansen där samspelet med pappan kan ske under trygga omständigheter när hon får vara glad, nöjd och tillfreds, då kan hon "vänja" sig vid att vara trygg hos pappan och så småningom även vid läggning

• roja22

Jag har samma problem med min bebis som är nästan 6 månader. Vi har haft problemet sen hon var 3 månader så jag skulle också vilja ha lite tips.

• skogsvitter
    roja22 skrev 2013-05-23 14:05:09 följande:
    Jag har samma problem med min bebis som är nästan 6 månader. Vi har haft problemet sen hon var 3 månader så jag skulle också vilja ha lite tips.
    Det visar att bebisen börjat knyta an till dig, men inte till pappan. Hur mycket är han borta om dagarna? Tar han ansvar över omvårdnad och skötsel av bebisen så mycket som möjligt, och ser till att umgås med bebisen i största möjliga mån, när han är hemma så brukar det där komma av sig självt!

Vid 3 månader börjar nästa fas i anknytningsprocessen nämligen, det är därför man oftast märker av den här förändringen runt den tiden. Det är då bebisen valt ut vilka som är anknytningspersoner, och då är det bara anknytningspersonen som duger och som bebisen känner sig trygg med!
  • Rebecca1

Nu har ju som sagt min dotter varit mammig sedan hon förstått vem jag är och det är nu senaste månaden hon har börjat bli trygg med sin pappa. Så som hon skriker med honom gjorde hon med mig också från start, som jag skrev ovan. Det har varit månader av läggningsskrik och gråt för mig fram tills för ett tag sedan. Jätte gulligt med svar från alla, men som sagt, önskade tips på ett smidigt sätt att pappan ska kunna natta de ggr jag inte kan eftersom vi känner att vi är redo för detta nu.

Svar på tråden 9-mån, dags att bli nattad av pappa också, tips?!