• Anonym (Hur mycket?)

Hur mycket ersättning/kompensation?

Bor i hyresrätt. Ett badrum med toalett (finns ingen annan toalett). Nu har det blivit en vatten/fuktskada i badrummet, som ska åtgärdas. Det gäller golv och väggar.

De kommer strax hit på ett möte, men nu undrar jag vad jag kan begära?? Reducering på hyra  förstås, men hur mycket? Kan jag begära ett hotellrum? En annan lägenhet under tiden?

• Svar på tråden Hur mycket ersättning/kompensation?
  • JennieAnderson

Har också råkat ut för det i min första hyresrätt. Tror inte du kan begära mycket mer än en "lånelägenhet" under tiden som dom renoverar badrummet. alt. ett rum på ett vandrarhem. Ring till ditt försäkringsbolag el hgf och hör med dom

• Anonym (Hur mycket?)

Kul att få nytt och fräscht (iof inget fel på det som är nu) men jag känner att detta kommer att bli så drygt.. ingen dusch och vet ej hur tillgången till toan kommer att vara, plus att det ska springa hantverkare här hela tiden..

Har varit med om liknande men då var det i vår villa, ingen hyresrätt. 

• JennieAnderson

Om det är fuktskada bakom tapet/kakel så måste det stå en avfuktare och då får ju inte toa/vask/dusch där inne användas. Prata, som någon föreslog, med hyresvärden. för du måste ha tillgång till iaf en lånelgh

• Anonym (Inget)

Du kan bara kräva att de fixar en dusch/toa till dig under själva arbetet. Finns det dusch/toa i källaren är du hänvisad dit alt kan de ställa ut tillfällig lösning på gården.
    Du har ingen rätt till en ny bostad under själva arbetet, dock bör du bli ekonomiskt kompenserad med tex hyressänkning om du ska bo kvar under tiden.

• Anonym (Hur mycket?)
    JennieAnderson skrev 2013-05-23 10:10:59 följande:

Om det är fuktskada bakom tapet/kakel så måste det stå en avfuktare och då får ju inte toa/vask/dusch där inne användas. Prata, som någon föreslog, med hyresvärden. för du måste ha tillgång till iaf en lånelgh

Min kvartersvärd är på väg hit, ville mest veta min utgångspunkt.

Jag hoppas att det finns en smidig lösning. 
  • Anonym (Hur mycket?)
    Anonym (Inget) skrev 2013-05-23 10:15:13 följande:
    Du kan bara kräva att de fixar en dusch/toa till dig under själva arbetet. Finns det dusch/toa i källaren är du hänvisad dit alt kan de ställa ut tillfällig lösning på gården.
    Du har ingen rätt till en ny bostad under själva arbetet, dock bör du bli ekonomiskt kompenserad med tex hyressänkning om du ska bo kvar under tiden.

Ingen dusch eller toa i källaren, och då vi bor mitt i city så tror jag inte en barack är aktuellt. Får hoppas att det finns en evakueringslägenhet i närheten som vi kan utnyttja.
  • Anonym (Eem)

När vi flyttade in i nyrenoverad lägenhet så var de fel lutning på golvet tig 1 vecka att fixa vi fick en mulltoalette insatt i vardagsrummet va de enda de hade krav att fixa. Ingen hyresreducering eller något! Hoppas det går bättre för dig, fick fri tillgång till snälla grannens lägenhet.

• Waldo

Vi fick en lånelägenhet under tiden som vår lägenhet renoverades i samband med mögel i badrum.

Då stod hyresvärden för flytt, omkostnader och viss magasinering

• Anonym (Hur mycket?)
    Anonym (Eem) skrev 2013-05-23 10:29:14 följande:
    När vi flyttade in i nyrenoverad lägenhet så var de fel lutning på golvet tig 1 vecka att fixa vi fick en mulltoalette insatt i vardagsrummet va de enda de hade krav att fixa. Ingen hyresreducering eller något! Hoppas det går bättre för dig, fick fri tillgång till snälla grannens lägenhet.

Oj... Hahahah. Vet att vi kommer att bli kompenserade, men inte hur mycket. För mig är det mest det praktiska, vi vill ju ha tillgång till dusch..
  • Anonym (Hur mycket?)
    Waldo skrev 2013-05-23 10:29:30 följande:
    Vi fick en lånelägenhet under tiden som vår lägenhet renoverades i samband med mögel i badrum.

Då stod hyresvärden för flytt, omkostnader och viss magasinering

Vad skönt!!

Vi har en stor hyresvärd, så jag hoppas på en bra lösning. 
  • Anonym (Eem)
    Anonym (Hur mycket?) skrev 2013-05-23 10:34:00 följande:
    Vad skönt!! Vi har en stor hyresvärd, så jag hoppas på en bra lösning. 

Hoppas det löser sig, stor har vi med hjälpte dock inte oss. Men om ni redan pratat om kompensation är det ju toppen!
  • Anonym (Hur mycket?)

Vi får 50% avdrag på hyran. Vi kommer att kunna gå på toan (fast det känns ju sådär när det kommar att vara folk där inne hela dagarna (hahaha) Vi får ingen "hjälp" med dusch.. Det tycker jag känns lite jobbigt. Vi har en bit att åka till tex mina föräldrar. Men vi skulle kunna få ytterligare kompensation för det.

Funderar på om ens enga försäkringsbolag kan göra något?

• Anonym (Gymmet?)

Vad tänker du att den kompensation du för är för, om du vill ha extra för att ni inte har tillgång till dusch? Ni kommer inte ha ett fullt användbart badrum på ett tag, och får därmed 50 % avdrag på hyran... Det är rätt rimlignkompensation för olägenheten... För den summan skulle ni säkert kunna teckna månadskort på närmsta gym, och duscha där... Med träning som ingår, på köpet... Eller liknande på badhus.

Svar på tråden Hur mycket ersättning/kompensation?