• Anonym (hyresgästen)

Vicevärden i vår bostadsrättsförening får mig att känna att mitt hem inte är mitt eget.

jag köpte våren 2006 en bostadsrättslägenhet i en större stad i Sverige. Lägenhetspriserna var höga redan då och jag betalade ett miljonbelopp för nyttjanderätten till mitt hem- pengar som jag fortfarande har lån på i banken. Räntorna har stigit och så även avgiften- hyran- till HSB som nu ligger på ca 7000 kr i månaden. Jag klarar utan vidare att betala detta eftersom jag har ett bra jobb, hyran och räntan motsvarar cirka en tredjedel av min disponibla inkomst varje månad.

Jag trivs i föreningen- det finns stora grönområden, en festlokal, en grillplats som man kan boka och en gästlägenhet. Grannarna är trevliga, tvättstugan fräsch och skolorna i området är prisbelönta. Allt är bra här- förutom "vicevärden".

"Vicevärden" har inrättat ett kontor i gemensamhetsutrymmet vid festlokalen. Ingen i föreningen har tillgång till detta rum, han har sin skylt på dörren, och alla accepterar att det är så för så har det varit de senaste 20 åren som denna man haft vår förening i sitt grepp. 

Vicevärden är otrevlig mot mig. En gång ville jag låna gästlägenheten till en vän som kommit långväga ifrån och han väntade till sista minuten med att lämna ut nyckeln trots att jag var på hans "kontor" flera gånger och bad om den, jag hade betalat deposition och bad om ett kvitto men fick till svar att "här i sverige litar vi på varandra!" (jag är utlänning).       

Det finns flera exempel på hur vicevärden styr och ställer här. Han uppförsig som att han är fastighetsägare och vi hans hyresgäster... Nu kom en lapp i brevlådan idag att nästa vecka SKA lägenheten vara tillgänglig mellan två olika klockslag för då SKA sotare komma... jag jobbar! Jag vill inte att främlingar ska besöka mitt hem när jag inte närvarar! Men eftersom köksfläkten är föreningens ansvar har jag kanske inte så mycket till val...  

På lappen står också att man SKA lämna gamla tidningar till sotaren. Jag har ingen dagstidning då jag använder internet för nyheter samt jag har ingen reklam i brevlådan.

Jag mår dåligt i mitt eget- dyra- hem. Jag vill helst inte flytta för jag trivs så bra här. Vad ska jag göra?    

• Svar på tråden Vicevärden i vår bostadsrättsförening får mig att känna att mitt hem inte är mitt eget.
  • jannej

Spela in alla samtal med honom och gå till styrelsen med dina problem.

• Anonym (brf-ägare)

Tänka att det kunde varit värre? Jag har blivit mordhotad av kassören i vår förening (svensk på svensk).

• Anonym (hyresgästen)
    jannej skrev 2013-05-23 09:30:32 följande:
    Spela in alla samtal med honom och gå till styrelsen med dina problem.

Jag tror att han har väldigt goda relationer med styrelsen. Han har varit här sedan föreningen startade på 80-talet! Och han är trots att han är gammal, så är han i fysiskt gott skick. Han promenerar runt hela dagarna...
    Anonym (brf-ägare) skrev 2013-05-23 09:31:18 följande:
    Tänka att det kunde varit värre? Jag har blivit mordhotad av kassören i vår förening (svensk på svensk).
    Det kan alltid vara värre men ska man acceptera det då? Det tycker inte jag, 

• fläta

Skriver han med versaler på lappen? Vad gäller tidningen så gäller den delen naturligtvis inte dig eftersom du inte har någon tidning. Han är säkert inte en mysig people pleaser, men du verkar å din sida lite onödigt känslig. Har du verkligen så ofta att göra med en vicevärd som har eget kontor under en buske på området att du tycker dig behöva överväga en flytt?

• Anonym (Tess)

Det enda som ej var okej var väl att han sa det där om att vi litar på varandra i Sverige. Iaf av det du skrivit. Sota måste man göra och du kan dessvärre inte bestämmer exakt när. Givetvis får du vara hemma. Tidningar är ju för din egen skull. Antar att du inte vill ha sot överallt?

För att få mina sympatier måste du vara mer specifik med vad som hänt. Men givetvis är det supertrist om du inte trivs i ditt hem

• Anonym (usch)

Ta upp detta med övriga boende? Med hsb?

• Anonym (brf-ägare)

Du kan ju engagera dig i föreningen och gå med i styrelsen själv?

Faktum är att du äger inte din lägenhet, du äger en nyttjanderätt till din lägenhet. Det är föreningen som äger hela skiten.

• jannej

En tidning kan väl ändå inte vara ett problem att få tag på.

• Anonym (va?)

Jag tycker inte han låter så otrevlig. Förstår inte riktigt dina enorma problem med honom.

• Anonym (123)

Du verkar vara väldigt känslig. Klart at de måste kunna komma in i din lägenhet, hur ska sotaren annars göra sitt jobb? Lämna nyckeln till en granne om du inte är hemma.
    När det gäller övernattningslägenheten, så är det väl klart att han inte lämnar ut nyckelni förväg. Tänk om någon annan vill nyttja den?

Du har två exempel på hur den här vicevärden förpestar ditt liv i din dyra lägenhet. Du skulle kanske hellre bo i ett hus där du kan bestämma allt själv. Du är ju inte tvungen att bo där. Tänk på att det är vicevärden som håller ordning i din förening, så allt som är bra har du honom att tacka för.

• Anonym (...)

det enda jag kan tycka i detta är att det var plumpt av honom att säga att här i sverige litar vi på varandra, det var en onödig kommentar.

Men lappen om att sotaren kommer kan jag inte se som något problem, att du inte kan vara hemma från jobbet då kan inte de hjälpa. Du kan inte bestämma själv vilken tid sotaren ska komma men har fått upplysning om när så sker vilket är så förfarandet går till.
    De måste ju få sota, sen om du inte vill/kan vara hemma är faktiskt inte deras problem.  Sådana krav kan du inte ställa att sotaren ska anpassa sig efter när folk är hemma, då skulle de ju aldrig få någonting gjort. Och eftersom det är föreningen som äger lägenheten så har de naturligtvis dessa rättigheter, och det är heller inget vicevärden styr över. Klart han måste lämna en lapp med informationen på, sen att du inte tycker det passar dig må vara hänt men det är knappast vice värdens fel. 

• JennieAnderson

Det spelar ingen roll om du är svensk eller inte... Du ska ha ett kvitto på depotionen. Inte bara för din egen skull utan även för att han ska kunna redovisa på kvitto alla inkomster till föreningen.

Och när det kommer till sotaren så (är lite osäker) tror jag nog att du är så illa tvungen till att ge han tillträde. Kan du inte vara hemma själv så prata med en granne som du litar på. 

• Anonym (123)
    JennieAnderson skrev 2013-05-23 10:06:40 följande:
    Det spelar ingen roll om du är svensk eller inte... Du ska ha ett kvitto på depotionen. Inte bara för din egen skull utan även för att han ska kunna redovisa på kvitto alla inkomster till föreningen.

Och när det kommer till sotaren så (är lite osäker) tror jag nog att du är så illa tvungen till att ge han tillträde. Kan du inte vara hemma själv så prata med en granne som du litar på. 

Depositionen är ingen inkomst för föreningen, det är bara ett förskott man betalar och sedan får tilbaka. Men naturligtvis ska det dokumenteras, och det gjordes det kanske också, även om TS inte fick ett kvitto. Antagligen fungerar verksamheten med hans rutiner, och då får TS finna sig i det. Eller ta det med styrelsen.
  • Anonym (Hyreslägenhet)

Jag har bott i bostadsrätt två gånger och har bara negativa erfarenheter av det, tyvärr.
    I de föreningarna uppförde sig vissa styrelsemedlemmar som maktgalna småbaroner så fort de blev valda att sköta ett eller annat, helt horribelt att bevittna och tog fullständigt död på all trivsel. 
    Vissa människor ska absolut inte ha någon makt eller förtroendeuppdrag, så enkelt är det.

Svar på tråden Vicevärden i vår bostadsrättsförening får mig att känna att mitt hem inte är mitt eget.