Vicevärden i vår bostadsrättsförening får mig att känna att mitt hem inte är mitt eget.
jag köpte våren 2006 en bostadsrättslägenhet i en större stad i Sverige. Lägenhetspriserna var höga redan då och jag betalade ett miljonbelopp för nyttjanderätten till mitt hem- pengar som jag fortfarande har lån på i banken. Räntorna har stigit och så även avgiften- hyran- till HSB som nu ligger på ca 7000 kr i månaden. Jag klarar utan vidare att betala detta eftersom jag har ett bra jobb, hyran och räntan motsvarar cirka en tredjedel av min disponibla inkomst varje månad.
Jag trivs i föreningen- det finns stora grönområden, en festlokal, en grillplats som man kan boka och en gästlägenhet. Grannarna är trevliga, tvättstugan fräsch och skolorna i området är prisbelönta. Allt är bra här- förutom "vicevärden".
"Vicevärden" har inrättat ett kontor i gemensamhetsutrymmet vid festlokalen. Ingen i föreningen har tillgång till detta rum, han har sin skylt på dörren, och alla accepterar att det är så för så har det varit de senaste 20 åren som denna man haft vår förening i sitt grepp.
Vicevärden är otrevlig mot mig. En gång ville jag låna gästlägenheten till en vän som kommit långväga ifrån och han väntade till sista minuten med att lämna ut nyckeln trots att jag var på hans "kontor" flera gånger och bad om den, jag hade betalat deposition och bad om ett kvitto men fick till svar att "här i sverige litar vi på varandra!" (jag är utlänning).
Det finns flera exempel på hur vicevärden styr och ställer här. Han uppförsig som att han är fastighetsägare och vi hans hyresgäster... Nu kom en lapp i brevlådan idag att nästa vecka SKA lägenheten vara tillgänglig mellan två olika klockslag för då SKA sotare komma... jag jobbar! Jag vill inte att främlingar ska besöka mitt hem när jag inte närvarar! Men eftersom köksfläkten är föreningens ansvar har jag kanske inte så mycket till val...
På lappen står också att man SKA lämna gamla tidningar till sotaren. Jag har ingen dagstidning då jag använder internet för nyheter samt jag har ingen reklam i brevlådan.
Jag mår dåligt i mitt eget- dyra- hem. Jag vill helst inte flytta för jag trivs så bra här. Vad ska jag göra?