• IngenVet

"Vem fan vill sitta i kassan på ica?"

Jag jobbar själv inom handels, har jobbat både i inredningsbutiker och klädaffärer och kommer säkert att jobba inom handels hela mitt yrkesverksamma liv.

Men, jag sitter inte i kassan på ica, citygross, willys eller annan liknande butik och upplever att jag inte på långa vägar behöver höra lika mycket nedlåtande kommentarer om mina val av arbetsplatser som folk som jobbar i matvarubutiker får höra om sina. Och nu pratar jag inte om vad kunder säger utan hur jargången allmänt låter.

Jag blir riktigt irriterad när jag hör/läser om folk som ser ner på folk som "jobbar på ica" Jag skulle säga att jobba i en mataffär är ett väldigt viktigt jobb. För hur många svenskar odlar all sin mat hemma? Någon måste såklart sälja och ta hand om dom livsmedel ni äter. Dessutom är butiksjobb ganska krävande, det är inte bara att
    "sitta i kassan och blippa varor" Det ligger mycket annat arbete bakom, kampanjer, logistik, hygien och administrativa arbetsuppgifter finns i mängder. Att jobba i butik är ett roligt jobb som kräver hög social kompetens.

Varför känner jag att "ni" kunder ser upp till mig som säljer märkeskläder och kostymer men tittar ner på mina handelskollegor som säljer varorna till era middagar?

• Svar på tråden "Vem fan vill sitta i kassan på ica?"
  • Kofot

Det är inget fel med att jobba i affär. Det är ett jobb så gott som något annat.

• ReSi82

Har själv jobbat i mataffär och tyckte det var ett roligt jobb, varierande arbetsuppgifter. Det var en normal stor tempo affär så man fick sitta i kassan, plocka upp varor, hjälpa kunder mm. Skulle göra nästan vad som helst att få jobba med det igen. Var tvungen att sluta för problem med cheferna.

• stina 86

Det är inget fel på det,har själv sått i kassan i över fem år men har nu börjar studera för att för mig är det skitjobb..slitet som f-n,obekväma arbetstider när man har barn och kass lön med tanke på att man sliter och släpar mer än en civilingenjör,för att inte tala om otrevliga kunder!!det är mkt skit man fått ta under åren(fast sen finns det oxå dessa underbara små tanter som är så Goa o får en att orka gå dit nästa dag)😃.men har man inget annat att leva av så duger det absolut..alla är olika..

• IngenVet
    stina 86 skrev 2013-05-23 10:04:08 följande:
    Det är inget fel på det,har själv sått i kassan i över fem år men har nu börjar studera för att för mig är det skitjobb..slitet som f-n,obekväma arbetstider när man har barn och kass lön med tanke på att man sliter och släpar mer än en civilingenjör,för att inte tala om otrevliga kunder!!det är mkt skit man fått ta under åren(fast sen finns det oxå dessa underbara små tanter som är så Goa o får en att orka gå dit nästa dag)😃.men har man inget annat att leva av så duger det absolut..alla är olika..
    Okej, men var kassaarbete typ din ända arbetsuppgift? Det kanske är jag som måste ändra uppfattning om arbetet i mataffär.
  • Sisisisi

Jag tror att det kan vara pga att det är ett sånt jobb man ofta hamnar på innan man bestämt vad man ska göra resten av sitt liv, men sen blir man kvar. Samma grej inom äldre- och barnomsorgen. Det är, eller åtminstone har varit, lätt att få jobb där och många ser det som ett första jobb eller extrajobb.

Själv hamnade jag i äldreomsorgen och trivdes mycket bättre än jag trodde att man kunde göra :)

• Apopan

Jag ser inte ner på människor som jobbar på ICA och liknande. Helt ok betalt med jättebra OB och bra arbetstider. Sedan så är det här med de galet otrevliga kunderna nog för att fylla flera egna trådar, och har så också gjort, men ändå... Försöker få min statligt anställda sambo att börja jobba på ICA så han kan få vettigare betalt för de timmar han lägger in :P Han har för övrigt en 4år lång högskoleutbildning som han inte får jobb på.

• Gladskit

Det är jättetrist att det är så (eller upplevs så), jag skulle aldrig uttrycka mig på det viset. Men jag känner många som gör det, som kan kläcka ur sig att "jobbar du fortfarande på ICA" om någon som i deras ögon uppenbarligen borde ha tagit sig längre eller gjort karriär. Men alla dom som faktiskt VILL jobba där då? Jag tänkte faktiskt på det härom dagen, när jag gick i gymnasiet arbetade jag extra inom både restaurang och butik och jag skulle mycket väl kunna tänka mig att arbeta på tex. Pressbyrån om jag blev arbetslös eller ledsnade på det jag gör idag. Inga problem alls!

Alla behövs! 

• Duckan

Jag tycker inte att det är något fel på att sitta i kassan på Ica.  Själv är jag receptionist och det är väl i samma klass, sitta på rumpan och säga goddag goddag hela dagarna.

• troddeduja

Jag sitter i kassan på Ica och ÄLSKAR det. Till och med mina yngre arbetskamrater undrar vad jag ska göra när "jag blir stor"!
    Arbetar i en liten Supermarket butik i ett mindre samhälle utanför en storstad och alla kunder är stammisar. Eftersom butiken är så liten är arbetsuppgifterna väldigt varierande. Under en arbetsdag kan jag både sitta i kassan, plocka frys, plocka kolonial, plocka frukt/grönt, beställa varor och göra andra administriva arb uppgifter.
    Utöver det kommer alla goa kunder, vissa tycker man så mycket om att man bara vill ta dem under armen och ta hem dem!
    Visst får man ibland stå ut med lite skit och gnälliga kunder, men det kanske är högst 1% av tiden.
    Skulle ALDRIG vilja byta!

Svar på tråden "Vem fan vill sitta i kassan på ica?"