• Flizan30

Sjuksköterskor hur ser er dag ut?

Ni som jobbar som sjuksköterskor, med eller utan VUB. Hur ser en typisk arbetsdag ut för er?
    Vilka personliga egenskaper bör man ha för att passa som sjuksköterska? Jag funderar starkt på läsa till ssk.

• Svar på tråden Sjuksköterskor hur ser er dag ut?
  • Scrubs81

Fördelen med jobbet är ju att man har en väldans massa inriktningar att välja på. Därför behöver du ganska många svar för att få en helhetsbild.

Själv har jag vidare utbildning inom ambulansen och där krävs det att du är stark och uthållig, en bra bilförare, att du är stabil i psyket och lite modig. Har en god portion självinsikt och att du är medveten om att du kan utsättas för precis allt! Du ska vara problemlösare och gilla att absolut inte veta vad som väntar.

En normal dag!

Får lite rapport och dricker kaffe
    Kollar bilen och all utrustning
    Gör dagliga rutiner som att städa på stationen, kolla förråd mm. 
    Ja, hinner man med detta är det ju sen mest att vänta. 
    Ibland får du första larmet så fort du tar över, ibland går det flera timmar utan. 
    Dom absolut flesta larmen är inte livshotande på nåt vis. Men vissa har ju lite akut status.
    Många har det absolut inte!  

• Flizan30

Tack för svar.Låter spännande. Själv är jag mest intresserad av att jobba med barn, barnpsyk eller läsa till distrikssköterska vilket är tre olika saker. Men hoppas att man under utbildningen får mer klarhet i var man vill hamna i slutändan.

• En blå giraff

Jag är distriktssköterska i hemsjukvården. En vanlig dag kan vara såhär:

7.30 - Kommer till jobbet, sätter mig med kollegor för att dela upp dagens patienter och planera.
    8.00 - Morgonmöte, vi går igenom vad som är aktuellt med vår teamledare och tar upp aktuella ärenden med arbetsterapeut/sjukgymnast.