• Flizan30

Sjuksköterskor hur ser er dag ut?

Ni som jobbar som sjuksköterskor, med eller utan VUB. Hur ser en typisk arbetsdag ut för er?
    Vilka personliga egenskaper bör man ha för att passa som sjuksköterska? Jag funderar starkt på läsa till ssk.

• Svar på tråden Sjuksköterskor hur ser er dag ut?
  • Scrubs81

Fördelen med jobbet är ju att man har en väldans massa inriktningar att välja på. Därför behöver du ganska många svar för att få en helhetsbild.

Själv har jag vidare utbildning inom ambulansen och där krävs det att du är stark och uthållig, en bra bilförare, att du är stabil i psyket och lite modig. Har en god portion självinsikt och att du är medveten om att du kan utsättas för precis allt! Du ska vara problemlösare och gilla att absolut inte veta vad som väntar.

En normal dag!

Får lite rapport och dricker kaffe
    Kollar bilen och all utrustning
    Gör dagliga rutiner som att städa på stationen, kolla förråd mm. 
    Ja, hinner man med detta är det ju sen mest att vänta. 
    Ibland får du första larmet så fort du tar över, ibland går det flera timmar utan. 
    Dom absolut flesta larmen är inte livshotande på nåt vis. Men vissa har ju lite akut status.
    Många har det absolut inte!  

• Flizan30

Tack för svar.Låter spännande. Själv är jag mest intresserad av att jobba med barn, barnpsyk eller läsa till distrikssköterska vilket är tre olika saker. Men hoppas att man under utbildningen får mer klarhet i var man vill hamna i slutändan.

• En blå giraff

Jag är distriktssköterska i hemsjukvården. En vanlig dag kan vara såhär:

7.30 - Kommer till jobbet, sätter mig med kollegor för att dela upp dagens patienter och planera.
    8.00 - Morgonmöte, vi går igenom vad som är aktuellt med vår teamledare och tar upp aktuella ärenden med arbetsterapeut/sjukgymnast.
    8.30 - Åker ut till patienterna. Jag åker alltid ensam. Det är mycket patienter med sår men det kan även vara annat som hjärtsvikt,sätta/spola urinkatetrar, dosettdelning eller patienter som är döende och behöver tillsyn och sprutor. Har ofta 5-8 patienter på en dag totalt.
    12.30 - Kommer in till kontoret och tar lunch. 
    13.00 - Vissa dagar sittrond med läkaren, vi går igenom alla våra patienter med honom. Andra dagar kanske vi har några patienter kvar som vi åker till efter lunch. Eller så kan det vara andra möten/information/vårdplaneringar. Måste också hinna dokumentera förmiddagens jobb och brukar ta en fika också under em.
    16.00 - Slutar jobbet för dagen.

• Linnéa S

Ssk på medicinavd. en dag ser ut så här.

O6:45 Läsrapport på 6-10 patienter tillsammans med en usk, kort planering av morgonarbetet.
    07:00 Gå runt till pat tillsammans med usk. Prover ska tas, kontroller av pt, p, ekg, vikt m.m. Höra med pat hur denna mår och om det är något särskilt som ska tas upp inför ronden. Hjälp med omvårdnad, hygien m.m.
    08:00 Dela ut morgonmediciner till sina pat. Hänga dropp och se till att pat får i sig sina tabletter.
    08:30  Rond med läkare, rapportera hur patienterna mår och vad som behöver göras under dagen. 
    09:00 Passa hela avdelningen medan den andre ssk rondar. Dokumentera vad som sas på ronden.
    10:00 Rond med sgy och usk, fördela arbetsuppgifter från rondarbetet. Dokumentera
    11:00 Rondarbete, ofta mycket kontakt med kommunen för att planera hem patienter med fortsatt vårdbehov.
    12:00 Dela ut mediciner  och mat till pat.
    12:30 Försöka komma iväg på rast
    14:00 Avrapportering till kvällspersonalen, dagens arbetsuppgifter ska vara klara.
    15:00 Möte, utbildning eller  ibland flexa hem.

Bm på förlossning, en dag ser ut så här.
    06:45 Morgonmöte, sektionsledaren informerar om läget och delar ut patientena. Oftast får man en patient i aktiv förlossning eller två/tre som är i latensfas eller nyförlösta.
    07:00 Muntlig rapport från natt-bm som går av
    07:10  Gå till sin förlossning och anpassa sig helt efter den situationen.
    08:00 Rond med alla bm och läkare, bm går igenom sin förlossning och gör en riskbedömning.
    08:30 Fortsatt  arbete med förlossningen
    14:00 Rapport till kvällspersonalen
    14:10 Dokumentera sin förlossning, gå till bb och ha samtal med dem man förlöste förra passet. 

• Heobea

Jag brukar faktiskt inte rekommendera folk att bli ssk, ffa beroende på slitet, de orimliga arbetsförhållanden, en skitlön, orimliga arbetstider och orimligt mycket att göra.

Ssk på infektionsavdelning.

06.45-07.10 - rapport från nattsyrran samt genomgång av vårdlagets patienter. De flesta brukar ha jobbat kvällen innan vilket gör att det går ganska fort. Mest uppdatering på vad som är inplanerat under dagen med undersökningar, op, antibiotikatider etc.
    07.10-09.00 Morgonarbete tillsammans med usk. Har 5-7patienter som ska få hjälp med morgonbestyr, det ska tas kontroller och prover, nya nålar ska sättas, antibiotika och annat dropp ska kopplas bort/på, vissa ska iväg till undersökningar osv. Frukosten ska ut. Vårdtygnden varierar ganska kraftigt, allt ifrån fem stycken självgående patienter som inte behöver hjälp med någon ADL alls, till tre-fyra patienter som behöver hjälp med all ADL.
    Vi stämmer också av med sjukgymnast för att se vad han kan göra osv.
    09.00 rond
    Därefter så försöker jag alltid hinna fika men det brukar vara rätt sällan det hinns med. Men en kaffekopp och macka framför datorn. Sedan ska det dokumenteras efter ronden, ringas samtal till röntgen, hemtjänst, kommun, distriktor osv, blanda antibiotika, dropp och allt annat rondarbete som ska utföras. Jaga kurator, olika personer på andra avdelningar, medansvariga läkare (från andra avdelningar) Dessutom är det allt för ofta någon som ska vändas på, byta i sängen osv. Rätt ofta har vi instabila patienter som vi behöver ta blodtryck, puls etc. på minst en gång i timmen samt lite andra åtgärder.
    12.00 - lunch för patienter och jag försöker slänga ut mediciner som ska tas i samband med måltid, insulin etc. Diskutera inom vårdlaget vem som äter när. Jag brukar föredra att jag som ssk äter när patienterna äter, för att hinna ge antibiotikan i rätt tid. Uskan får äta efter mig när hen har langat ut maten.
    13.00 - patienterna ska ha antibiotika, mediciner, kontroller ska tas, dryckes- och urinmätningar kollas av, katetrar tömmas osv. Stämmer av med patienten hur hen mår. Dokumenterar förmiddagens händelser och så.
    13.30 - kvällspersonalen kommer och påbörjar sin läsrapport varför den mesta dokumentationen behöver vara färdig kring 14.00.
    14.30 - rapporterar lite småsaker muntligt till kvällssyrran, fortsätter att dokumentera klart, ringa de där samtalen jag borde hunnit på förmiddagen, lägga in lite prover och skriva ut lappar för morgondagens antibiotika. Om jag hinner brukar jag försöka fika en kortis innan jag går hem
    15.30 - gå hem!

Kvällsjobb:
    13.30 - börjar med avdelningsinfo från koordinatorn, antal patienter, nya rutiner etc. tas upp.
    13.50 - påbörjar läsrapport av kvällens patienter. Har då ca 12st på mitt vårdlag ihop med 2 uskor. Finns även en springsyrra som tar alla inskrivningar och blandar antibiotika, samt ev. småsaker jag deligerar till hen.
    14.30ish - stämmer av med dagsyrran.
    15.00 - rond
    Därefter blir det rondarbete, ringa alla samtal och div andra saker som inte hunnits göras på dagen, ta ytterligare prover på risiga patienter etc. Förbereder också kvällsmedicinerna genom att dela dem i små burkar för att det ska gå fortare när jag ska dela ut dem lite snenare. Låser ut narkotikaklassade preparat, blandar dropp och antibiotika.
    kring 16.30-17.00 får patienterna mat varför jag behöver ge insulin eller andra tabletter som ska tas till maten.
    17.30 - försöker jag hinna äta kvällsmat, allt för ofta brukar det bli att jag kastar in matlådan i micron, går och gör något under tiden den blir varm, tar med mig den till datorn och fortsätter min dokumentation, utskrivning av prover och annat samtidigt som jag äter.
    Vid 18.45 vill jag börja gå runt till mina patienter. De ska ha mediciner, dropp, kontroller ska tas, katetrar tömmas, dryckes- coh urinmätningar räknas ned,ompysslning etc. Den mesta basala omvårdnanden gör undersköterskorna, eftersom jag har så många patienter men ibland lägger jag någon tant eller så.
    20.30 dokumentation, mediciner och lite så ska vara klart. Delar ut antibiotika och sömntabletter till mina patienter.
    21.28 (eller något i den stilen) stämmer av med nattsyrran.

Nattjobb:
    20.45- kommer för läsrapport.
    21.28 (hehe) stämmer av med kvällssyrran. Går sedan runt till mina patienter, hejar, kollar att allt är lugnt för natten, tar blodsocker, ger nattinsulin, ev. sömntabletter, kopplar bort dropp, hänger dropp osv.
    23.00 - bakjouren ringer för att stämma inför natten, hur patienterna mår, läget på avdelningen, lediga platser osv. Ofta gör man upp en plan inför natten på instabila patienter. Allt för att slippa ringa jouren.
    Därefter brukar jag försöka äta lite. Sedan börjar nattpysslet med att städa läkemedelsvagnar, plocka ut skräp och kartonger, tömma/fylla förråd osv.
    Patienter ska kollas till, ges extra smärtlindring, ska ha ytterligare antibiotika, bytas på, kontroller ska tas. Ev. får man ringa jouren om div spörsmål och frågeställningar. Vi skriver in patienter och ja, jobbar på som vanligt. Ibland även små turer till röntgen med patienter, eller till IVA. Blandar min antibiotika och om det finns antibiotika som ska ges vid 08.00 blandar jag den med för att dagsyrran ska slippa.
    02.00ish går jag min runda, kikar in hos patienter och ser att allt ser bra ut. Kollar blodsocker och ser att allt verkar lugnt. De som är instabila kollar jag självklart till oftare, så även oroliga patienter.
    Vid 03.00 brukar vi försöka slå ned rumpan för att äta lite, om jag hinner det.
    Vid 04.30 påbörjar jag min sista lilla runda, tar kontroller, ger antibiotika, byter listor osv. Därefter börjar stora dokumentationsracet och nedräkning av div. mätningar (dryck, urin, kost, bajs, kräkningar etc.). Brukar vilja börja dokumentera vid 05.30 för att verkligen hinna. Brukar nämligen behöva gå tillbaka till patienterna nån gång eller två för att koppla bort dropp, byta på dem eller liknande. Vissa behöver premedicinering för operationer, inför undersökningar eller så.
    Vid 06.45 rapporterar jag över till dagpersonalen det som hänt under natten. Oftast brukar minst en av syrrorna jobbat kvällen innan varför man inte behöver dra allt utan bara det som hänt under natten.

Antagligen har jag glömt typ hälften och lite så. Vi har lite kringpersoner med olika funktioner, t.ex. en i köket, en koordinator som svarar i telefon, beställer läkemedel osv. Men det är kanske så intressant.

Hygienhäxan!
  • Heobea

Just det, egenskaper, skinn på näsan, flexibel, problemlösare, stryktålig, stresstålig och inte rädd för människor, sekret av olika slag.

Hygienhäxan!
  • En blå giraff

Fast alla ssk-jobb är inte så stressiga. Det verkar värst just på lasarettsavdelningar. I hemsjukvården hos oss varierar det mellan att vara lagom till lugn arbetsbelastning med enstaka "toppar" ibland då det kan bli mycket. Jag hinner alltid äta och fika.

• Flizan30

Heobea: så tråkigt att höra att det är så illa att du inte rekommenderar någon att läsa till Ssk:( . Tror du tex att förskollärare är mindre slitigt än sjuksköterska? P

• Heobea
    Flizan30 skrev 2013-06-01 23:36:57 följande:
    Heobea: så tråkigt att höra att det är så illa att du inte rekommenderar någon att läsa till Ssk:( . Tror du tex att förskollärare är mindre slitigt än sjuksköterska? P
    Svårt att säga eftersom jag bara prövat det ena. Men det handlar väl om hur man är som person. Jag hade aldrig valt det eftersom jag inte är så förtjust i så små barn. Men det är ju min läggning.
    Jag tror, utan att veta ett jotta, att förskollärare är tungt på ett annat sätt. Mycket bära, ute, röra på sig. Men det handlar inte om dödssjuka människor på samma sätt (vet att all sjukvård inte handlar om dödssjuka människor och att man kan rikta sig), att man inte har samma press på att det ska gå i trehundratjugo och arbetstiderna är bättre. Man behöver inte jobba julafton, nätter etc. om man inte väljer ett nattdagis osv. Men det är ju något man själv styr i så fall. I vården, i alla fall avdelningsarbetet får du inte välja, du tvingas jobba natt. Dock finns väl negativa aspekter med stora barngrupper, utsatta barn osv.
    Men å andra sidan, jag gillar ju mitt jobb och skulle för allt smör i småland inte byta och jobba på förskola. Men det är jag.

Hygienhäxan!
  • Flizan30

Heobea: okej. Vet du på ett ungefär löneökningen ligger på i snitt/ år som Ssk? Har sökt överallt men hittar ingen info om det,

• Eisa

Distriktssköterska i hemsjukvården.
    7.45: sätter på datorn, drar ut dagens listor, kollar om vi fått nåt meddelande från sjukhuset (om nån blivit inlagd under natten tex).
    8.00: Samlas och delar upp dagen.
    8.20: Sticker ut på morgonbesök som måste tas tidigt. Det kan gälla insulingivning, medicingivning, koppla bort/sätta på infusioner, mäta ut för stödstrumpor.
    9.30: Fikar.
    9.50: Gör hembesök mellan 3-6 stycken i regel. Kan röra sig om allt, provtagningar, såromläggningar, bedömningar av olika symtom, dela dosetter, planeringsmöten, hembesök med läkare, spola kateter, prova ut inkontinensmaterial, lämna signaturlistor till hemtjänst, undervisa hemtjänst och personliga assistenter i div. sjukvårdsuppgifter.

11.45: Träffar läkare, meddelar om det är nåt särskilt.

12.00: Lunch.

12.45: Dokumentation, ringa olika instanser, ringa anhöriga, gå på apotek, ha möten med sjukgymnast/arbetsterapeut/hemtjänst/primärvården/sjukhuset, skriva recept, beställa förrådsmaterial.

Ja, förenklat är det så. Hinner så gott som alltid fika och äta lunch. Ibland behövs akuta besök och det kan ju rucka planeringen lite men vi brukar hjälpas åt till allas bästa.

Sen har vi en telefon som ringer väldigt mycket mitt i allt också.

• Eisa

Just ja, personliga egenskaper: Stark som fan och snäll.

Jag var 20 när jag började läsa till ssk och hade INTE de rätta egenskaperna då. All mognad är bra. Nu är jag 31 och börjar väl växa in i det någolunda. Men det är tufft som f-n. Man får inte ha låg självkänsla för då blir man knäckt. Skinn på näsan!

Kan också säga att de sämsta sjuksköterskorna är sådana som aldrig frågar sina kollegor utan "provar ändå". Det blir ofta helt fel och patienter/anhöriga blir upprörda osv.

• Heobea
    Eisa skrev 2013-06-03 10:59:20 följande:
    Just ja, personliga egenskaper: Stark som fan och snäll.

Jag var 20 när jag började läsa till ssk och hade INTE de rätta egenskaperna då. All mognad är bra. Nu är jag 31 och börjar väl växa in i det någolunda. Men det är tufft som f-n. Man får inte ha låg självkänsla för då blir man knäckt. Skinn på näsan!

Kan också säga att de sämsta sjuksköterskorna är sådana som aldrig frågar sina kollegor utan "provar ändå". Det blir ofta helt fel och patienter/anhöriga blir upprörda osv.
    Håller fullständigt med! Den där sista biten är riktigt viktig. Har haft både en och tre kollegor som inte vågat fråga eftersom typ hela sjuksköterskekollektivet består av duktiga flickor. En av gångerna höll det på att sluta helt jävla tokgalet. Hon lyckades ge seloken till en astmapatient och hade inte en aning om att patienten behövde övervakas under tiden hen fick selokenet. Så kollegan sprutade glatt in selokenet varpå patienten får ett astmaanfall utan dess like. (Seloken blockerar receptorer som gör att luftrören dras ihop). Tur att det inte var mitt i natten och att det var gott om folk. Har nog aldrig sprungit så fort till IVA, funderade tom på om det kanske inte hade gått fortare att ta patienten under armen och springa 3våningar upp än att vänta på hissen.
    Så ja fråga måste man, våga erkänna att man inte vet/kan.
    Styrkan är också en viktig egenskap, både fysiskt och psykiskt.
    Hygienhäxan!
  • Ninaa84

SSK inom hemsjukvården
    Dag
    Börjar antingen 7, 7:15 eller 7:30
    7:45 Får rapport
    Mellan 8:15-11:45 Ute på uppdrag eller inne i med.rummet
    13-14:45/15/15:15 Ute på uppdrag.

Kväll
    14:45 Skriver ut dagrapporten
    15:10 Rapport till övriga medarbetare
    15:30 Får vakttelefnonen av den som haft den på dagen.
    15:30-17 Ute på uppdrag
    18-22:30 Ute på uppdrag
    22:30-23 Stand by på vakt telefonen i vänta på att nattpratullen ska ta över

På kvällen är jag även ansvarig ssk vilket kan innebära allt. Från punka till hjärtstopp.

• Ninaa84
    Ninaa84 skrev 2013-06-03 19:05:19 följande:
    SSK inom hemsjukvården
    Dag
    Börjar antingen 7, 7:15 eller 7:30
    7:45 Får rapport
    Mellan 8:15-11:45 Ute på uppdrag eller inne i med.rummet
    13-14:45/15/15:15 Ute på uppdrag.

Kväll
    14:45 Skriver ut dagrapporten
    15:10 Rapport till övriga medarbetare
    15:30 Får vakttelefnonen av den som haft den på dagen.
    15:30-17 Ute på uppdrag
    18-22:30 Ute på uppdrag
    22:30-23 Stand by på vakt telefonen i vänta på att nattpratullen ska ta över

På kvällen är jag även ansvarig ssk vilket kan innebära allt. Från punka till hjärtstopp.
    Var tredje onsdag jobbar jag och de andra ssk från 8-16 och då är det genom gång av nya vårdtagare, ssk-möte, info om diverse saker. Då är vi bara inne på kontoret hela dagen.
Svar på tråden Sjuksköterskor hur ser er dag ut?