• MoaElis

Tankar kring vad som kan påverka barns lärande

Jag kulle behöva lite tankar från andra i dom här frågorna;

Hur kan ett situerat och materialiserat lärande påverka barn utifrån ett genusperspektiv? Hur kan barns lärande och utveckling påverkas av en familjekonstellation som inte är kärnfamilj, tex homosexuella, ensamstående eller skilsmässobarn. 

Kan vara andra faktorer som ni tror kan påverka inlärningen också, tex uppfostran. Ni får gärna komma med egna erfarenheter, finns inga rätta svar utan jag är bara ute efter lite tankar inom det här :)  Går bra att skicka svar i PM om ni inte vill skriva i tråden!

• Svar på tråden Tankar kring vad som kan påverka barns lärande
  • MoaElis

Inga tankar alls kring detta?

• Flickan och kråkan

Du får nog förtydliga syftet aningens. Den första punkten handlar om pedagogisk teori, den andra om barnets vardagssituation.....och sedan.....ja, allt som kan påverka barnets inlärningssituation. Känns som du famnar om en faslig massa. Vad är det specifika syftet/målet?

• MoaElis
    Flickan och kråkan skrev 2013-05-24 13:41:16 följande:
    Du får nog förtydliga syftet aningens. Den första punkten handlar om pedagogisk teori, den andra om barnets vardagssituation.....och sedan.....ja, allt som kan påverka barnets inlärningssituation. Känns som du famnar om en faslig massa. Vad är det specifika syftet/målet?
    Jo, det är ju två olika frågor. Syftet är att få höra andra tankar om det (Håller på med ett skolarbete)
  • Flickan och kråkan
    MoaElis skrev 2013-05-24 15:31:41 följande:
    Jo, det är ju två olika frågor. Syftet är att få höra andra tankar om det (Håller på med ett skolarbete)

Jag förstår det, men du behöver precisera syftet/målet med uppgiften. Du famnar över så mycket att man inte vet vad du vill ha reflektioner kring. Antar att det finns någon koppling mellan frågorna också.
  • MoaElis
    Flickan och kråkan skrev 2013-05-24 15:42:15 följande:

Jag förstår det, men du behöver precisera syftet/målet med uppgiften. Du famnar över så mycket att man inte vet vad du vill ha reflektioner kring. Antar att det finns någon koppling mellan frågorna också.
    Jag förstår inte riktigt vad du menar?

Vad jag måste veta är vad det finns för skillnad i pojkar och flickors lärande, och hur lärande påverka barn utifrån ett genusperspektiv. 

Och h
    ur barns lärande och utveckling påverkas av en familjekonstellation som inte är kärnfamilj, tex homosexuella, ensamstående eller skilsmässobarn. 

Uppgiften handlar om hur lärandet kan påverka barn på olika sätt, av olika anledningar. Jag har själv ingen aning i dom här frågorna, så det skulle vara mycket hjälp att få lite tankar kring det här.
  • EllisBell

Håller med Flickan och Kråkan. Det är svårt att förstå vad du menar/är ute efter. Dina frågor hänger inte riktigt ihop. Det är klart att barns lärande kan påverkas på olika sätt beroende på om läraren tex har en genusmedvetenhet eller ej. Traditionellt förväntas mer av flickor samtidigt som pojkar ofta ges större utrymme i klassrummet etc. Ang. familjekonstallationer och/eller händelser i barns liv så som skilsmässor är det klart att även det påverkar barns medvetenhet och relation till omvärlden. Jag tror dock att du innan du ställer frågor här bör läsa på lite mer så att du har en klarare bild av vad det är du egentligen vill veta.

• jordgubbe0812

Det finns ju miljoner skäl som påverkar barns inlärning. Arv, Omgivningens respekt och förståelse för personens egenskaper, Vilken tid och energi förskola, skola och hem har satsar, kamraterrelationer och kamraters åsikter, lärares och föräldrars förmåga att beskriva, förklara, motivera. Föräldrars syn på inlärning och behov av inlärning. Omgivningens tro på barnet. Sociala eller kulturella problem, folks måående , gruppstorlek, pedagogik, läromedel, Etc etc.

Ett barn med två pappor lär sig säkert snabbare att det finns olika familjekonstellationer än barn med en mamma och en pappa. Barn till skilda föräldrar lär sig att föräldrar kan skilja sig.  Ett barn till homo-föräldrar blir kanske mer utsatt för blickar.
    En ensamstående förälder kan ju tänkas behöva lämna barnet till kommunal omsorg i större utsträckning än sammanboende. En ensamståne förälder kan tänkas ha sämre ekonomi. Ett barn till en ensamstånde förälder har ingen annan att fråga om föräldern inte lyssnar/förstår/är intresserad/kan förklara ett problem.

Det finns hur mycket infallsvinklar som helst.

• MoaElis

Frågan var inte vad dom lär sig av det, utan hur det påverkar deras lärande. Så tolkar jag frågan iaf... Grejen är att jag inte hittar någonting om det här på nätet, och själv kan jag inte se på vilket sätt lärandet oss barn kan påverkas av att föräldrarna är homosexuella/ensamstående eller skilda. 

• Flickan och kråkan

Men har du fått frågorna tagna ur luften? Det är ju en väldig skillnad på fråga ett och två och även ditt eget (?) tillägg. Jag antar att ni läser om situerat lärande, eller?

• MoaElis
    Flickan och kråkan skrev 2013-05-26 20:13:25 följande:
    Men har du fått frågorna tagna ur luften? Det är ju en väldig skillnad på fråga ett och två och även ditt eget (?) tillägg. Jag antar att ni läser om situerat lärande, eller?
    Ja det är olika frågeställningar helt enkelt. Jag läser kursen "Barns lärande & växande"
Svar på tråden Tankar kring vad som kan påverka barns lärande