• gezellig

Max 500 kr på mat under juni månad. Vill ha era bästa tips!

Hej,

Av en rad olika anledningar (bröllop, resor, dyrare inköp som tvättmaskin osv) så sätter vi snaran på vår budget nu. Vi ska alltså under juni och förhoppningsvis även juli, klara oss med 500 kr att köpa mat för. Det gäller två vuxna och enbart mat, inte andra hushållsartiklar.

Nu efterlyser jag alla tänkbara tips på hur man kan göra så mycket som möjligt med så lite som möjligt i matväg. Vi är vegetarianer så vi äter mycket linser och andra baljväxter, och har redan rutin på den delen  :) Men recept och tips på billiga maträtter mottages väldigt tacksamt.

Detta är ju inte på liv och död, vi har alltså helt normala inkomster att leva på, vi vill bara se om detta går så att vi kan spara så mycket som möjligt  :)

• Svar på tråden Max 500 kr på mat under juni månad. Vill ha era bästa tips!
  • Sööderbönan

Oj, det var lite. 250 kr per person. 8,30 kr per dag. Det är riktigt tajt. Men kanske har ni en del i skafferi, frys och kyl? Vad lagar ni normalt sett för mat? 

Jag har verkligen inget bra tips, är inte vegetarian..

Men köpa efter säsong är ju alltid bra. Lycka till med allt! Solig

• stormfågel

Baka bröd till att börja med!

Vetemjöl, rågflingor, lite olja, sirap, salt och vatten (och ev anis och fänkål om du har). Lägger du 50 spänn på ingredienser där har du bröd till hela månaden + rågflingor till gröt.

Sen tänkte jag just på linssoppa med röda linser, lök, potatis och morot som är gott, nyttigt och mättande.

• 123

Ni har nog rätt bra koll själva, verkar det som, så jag har inte så mycket att tillföra.
    Detta är sådant som är vanligt förekommande hos mig när kassan är ansträngd (utöver bönor och linser):

Nässelsoppa (skynda ut och skörda isåfall!)
    Pasta med mycket tomatsås (passerade tomater och ev lite tomatpuré som får puttra med vitlök, salt, oregano).
    Vitkålssallad (pizzasallad) gott som det är eller för att dryga ut en matportion.
    Ugnsrostade rotfrukter och klyftpotatis.
    Potatis och rotfruktsgratäng.
    Potatis och löksoppa.
    Smörslungade morötter och rödbetor. 
    Vegetarisk lasagne.

Dessa förslag finns det massor av olika varianter på så mitt förslag är att ni googlar på dem och väljer det recept som passar er bäst.
    Lycka till!    

• mammatilltvå85

rårakor.

ärtsoppa (av torkade gula ärtor)

kokt potatis och bruna bönor (hemkokta)

tomatsoppa med lök i och linser

Broccolisoppa

Pasta med broccolisås gjord på mjölk och redning

kikärtsbiffar med ris och tomatsås

varma mackor av formfranska med tomatsås, tomat, liiite riven ost.

kroppkakor/palt med lök/kryddpeppar/stekt hackad svamp som fyllning 

pasta med vitlök och chili stekt i olivolja (väääldigt gott) 

Om ni äter ägg:

Pannkaka

ugnspannkaka    

omelett

hembakt bröd med skivat ägg på

spansk omelett med potatis

• gezellig

Vi äter inte bröd alls, gröt till frukost och på sin höjd en knäckemacka någon kväll, så det är ingen pengaslukare direkt.

Vi har ju lite koll på hur man lagar billig mat men man hamnar så lätt i samma gamla hjulspår tyvärr.

Men jag har redan fått tips på rätter vi hittills aldrig lagat och det är jättebra ????. Tack!

• gezellig

Skönt att det blir frågetecken av smileys... Är hur som helst glad och tacksam över tipsen som trillat in!

• mammatilltvå85

kom på några fler:

Vegetarisk paj med tex tomat

egna potatisbullar av överbliven potatismos (gott att blanda i stekt lök i moset), panera i tex ströbröd och stek på plåt i ugnen,  servera med marinerade bönor.

vegetarisk minestronesoppa med vitkål i.

koldolmar med ris/grönsaksfyllning och kokt potatis.

kokt potatis och broccoli/morotsgratäng (förkoka morotsslantar och gör en béchamelsås) toppa med riven ost.

biff rydberg med utan kött med tärnade stekta potais/morot/lök/ servera med riven pepparrot/pepparrotskräm och ev en ägggula.

Vegetarisk pytt i panna med gröna linser.

morotsbiffar med stuvad spenat och kokt potatis

bakade "vanliga" (billigare) potatisar med vitlökssmör och kall röra av tex yoghurt, majonäs, lök, majs, andra grönsaker ni gillar. Servera med pizzasallad.

• 123

Tärnad vattenmelon med tärnade fårostbitar (vet inte om ni äter fårost) är så gott att jag blir tårögd bara jag tänker på det! Omnomnomnom!

• Sorbus

För att få i princip obegränsat med sallad så kan ni köpa frön och så istället för att köpa. Ruccola och babyleaf växer riktigt fort. Frön finns nästan överallt och kostar inte mycket. Bor ni lägenhet kan ni odla på balkongen, eller om ni inte har balkong i en kruka på fönsterbänken. Har ni trädgård kan ni ju odla mycket annat också

• Linda5

Man kan så torkade gula ärtor på bomull så blir det ärtskott Jättegott. Nässlor är ju gratis nu så paj, soppa, pastasås, gryta går ju att variera i det oändliga.

Svar på tråden Max 500 kr på mat under juni månad. Vill ha era bästa tips!