• Geelda

SKÅNE, vlken djurpark bäst, andra tips? TACK!

Vår familj ska tillbringa semestern i skåne och jag har börjat planera så smått. Har sett att det finns flera djurparket, tex skåne djurpark, ystad djurpark, Helsingborgs djurpark...kanske fler? Vilken av dessa är bäst? Någon som har några andra tips man inte får missa, inte dessa som står "överallt" typ tosselilla och Glimmingehus.

• Svar på tråden SKÅNE, vlken djurpark bäst, andra tips? TACK!
  • sallybuse

Skånes djurpark kan jag rekomendera.En jätte fin djurpark med fina grillplatser och fin natur.Ta med badkläder då.Ystads djurpark har vi inte varit på.Men ni måste köra bil dit.Finns inga förbindelser från stationen i Ystad.Blev vi varse om i sommras.Helsingborgs djurpark kan ni vara utan.Ingen höjdare alls.Smutsigt hos djuren.  osv.Sen finns där terrariet.Fint med alla djuren.Rent och snyggt.Glöm inte gå ner i källaren så ni inte missar hajarna.För de är jätte fint.   trevlig resa.

• Mercurialis

Jag har varit på Skånes djurpark och Ystad djurpark och för mig är det ingen tvekan - Skånes djurpark är bäst. Varma dagar finns det gott om skugga från träden. Det finns många och fina platser att äta på och även möjlighet att grilla.

I Skånes djurpark finns Nordens fauna. I Ystad djurpark finns mer exotiska djur, typ zebra, dromedaren (eller om det var kameler), små apor etc. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kinya

Om det regnar en dag kan jag rekommendera Tropikariet i Helsingborg. Jättefint!

Skånes djurpark är fint och där är mysigt med gott om grillplatser och natur. Man kan bada där så ta med badkläder om det är väder till det.

Ett ställe som inte är en djurpark men som jag varmt rekommenderar är ön Ven. Man tar sig till Ven med båt från Landskrona. Tänk på att vara ute i god tid i högsäsong då det inte är ovanligt att en båt blir full och folk får vänta på nästa. När man bokar ToR biljett bokar man även plats på en specifik avgång till landskrona samtidigt så att man är garanterad en plats just den avgången. Men man får naturligtvis åka när man vill tillbaka i mån av plats. På Ven kan man hyra cyklar (vanliga, med barnsits, med vagn med en eller fler barnsitsar, tandem, barncyklar osv) och cyklar runt ön. Man kan boka cyklar i förväg eller hyra direkt på plats. Nere vid hamnen säljer de sommartid underbart god glass som de gör på ön! Får inte missas! Där finns också en hel del små gårdsbutiker (getostmejeri, durumvetebageri osv) och gallerier. De har väldigt god mat på restaurangen Hamnkrogen vid kyrkbacken. Men ta med kontanter då det inte finns någon bankomat på ön. Vi cyklade på Vem förra sommaren. Jag, min man och vår då 2,5 åriga dotter. Dottern satt i en vagn som drogs av min mans cykel. Hon satt i en barnsits fastspänd. Hon älskade det! Det finns så många mysiga ställen att cykla på på Ven trots att det är en liten ö.

• Tonårsmamman1

Jag gillade Ystad djurpark, den är mindre än Skånes Djurpark och passar bra om man har mindre barn. Där finns även en pool i anslutning till parken.

• Dixie

Skånes djurpark tycker jag bäst om! Forskar vid Degeberga är ett trevligt utflyktsmål!

• 78L

Jag gillar Ystads bäst.
    Ystad djurpark är mindre, men har mycket roligare djur.
    Man kan lätt se alla djuren och många av dem verkar riktigt tama och kommer gärna fram så man kan klappa dem.
    Fast parken är mindre tycker jag man ser fler djur.
    Ligger i väldigt fin miljö, är rent och fräscht

Svar på tråden SKÅNE, vlken djurpark bäst, andra tips? TACK!