• rasmus

surrogatmamma

Hej Alla glada
    Varför hatar en del som efterlyser surrogatmammor?
    Jag har nu insett att jag behöver en...
    Vad är det för fel?
    Adoption är inte att tänka på. Åker inte flygplan och i sverige finns det inga att adoptera.
    Hjälp vad gör man?

• Svar på tråden surrogatmamma
  • linjes

Fast i Sverige är det olagligt

• Baby2014
    linjes skrev 2013-05-23 17:49:10 följande:
    Fast i Sverige är det olagligt

Det är inte olagligt i Sverige! Folk får det där om bakfoten. Det är inte reglerat enligt svensk lag och därför får inte sjukhusen assistera till en surrogatgraviditet. Jag är själv gravid nu och är surrogatmamma, var på inskrivning hos mödravården idag.
  • Pemberly

Man behöver ju inte flyga för att adoptera. Man kan adoptera från europeiska länder (tex Tjeckien vet jag folk som adopterat ifrån) och dit kan man ju åka tåg eller bil

• linjes
    Baby2014 skrev 2013-06-10 20:56:07 följande:
    Det är inte olagligt i Sverige! Folk får det där om bakfoten. Det är inte reglerat enligt svensk lag och därför får inte sjukhusen assistera till en surrogatgraviditet. Jag är själv gravid nu och är surrogatmamma, var på inskrivning hos mödravården idag.

Nä men inte tillåtet då? Nöjd
  • 1doli

Mm. Det är stor skillnad på olagligt och inte reglerat (som det är nu) hade det varit olagligt så blir det ju rättsliga konsekvenser på det. :) Jag tror att anledningen till att det blir sådana heta diskussioner kring ämnet är att det är mycket etik som behöver funderas över i processen.. Jag tillhör dem som önskar att SM blir tillåtet i Sverige. Under reglerade former naturligtvis. Jag tror, eller jag vet, att det finns kvinnor som både kan klara och har en stark vilja att hjälpa barnlösa genom att vara SM. Självklart är barn ingen rättighet. Självklart ska inte människor utnyttjas. Jag tror inte att det är så det kommer att bli. Och jag tycker det är synd att inte kvinnor och barnlängtade kunde få prövas för att få möjlighet till hjälp i processen här i Sverige.

• 1doli

...som det ser ut idag skulle du dock, om du vill genomföra gs, måsta flyga för att få hjälp med det utomlands.

• Baby2014
    linjes skrev 2013-06-14 12:36:04 följande:
    Nä men inte tillåtet då? Nöjd

Det är fortfarande TILLÅTET att vara surrogat... Don't get it twisted...
Svar på tråden surrogatmamma