• Ff sjuk

Sjuk och både arbetslös/studerande

Hej Min situation är så att jag blev sjuksriven medan jag hade arbete. Under sjuksrivningen upphörde anställningen. Jag avbröt själv sjukskrivningen och började studera med CSN. Detta bör innebära att min SGI är skyddad även om jag inte skrev in mig som arbetssökande på AF när sjukskrivningen upphörde eftersom jag då studerade. Stämmer det? Jag blev åter sjuk och har varit sjuksriven ca två månader och fått behålla CSN enligt gällande regler. CSN-perioden tar slut denna vecka och från måndag behöver jag söka sjukpenning. Jag beräknas vara sjuk en längre period. Det är Försäkringskassan som sagt att jag ska söka sjukpenning från måndag. Men handläggaren sa inget om AF. När jag läser om SGI-skydd blir jag dock orolig. Frågan är: Är min SGI skyddad under pågående sjukskrivning även om jag inte är inskriven på AF eller studerar? Eller måste jag anmla mig på AF på måndag för att skydda SGI fastän jag inte står till arbetsmarknadens förfogande?

• Svar på tråden Sjuk och både arbetslös/studerande
  • Försäkringskassan

Hej

När du inte längre har arbetsinkomster är huvudregeln att din sjukpenninggrundande inkomst slutar gälla. I vissa situationer har du dock möjlighet att behålla din sjukpenning¬grundande inkomst trots att du inte arbetar.

När du studerar och din arbetsinkomst minskar eller upphör kan du få behålla din SGI under studieperioden. Det gäller om du studerar och finansierar dina studier med studiestöd

Du får behålla din SGI så länge du studerar och får studiestöd. och när din Studietid upphör så aktiveras SGI igen . Om man är sjuk under studier och studie tiden upphör så ska man ansöka om sjukpenning .
    Om du är sjuk och din arbetsförmåga är nedsatt med minst en fjärdedel är din sjukpenninggrundande inkomst skyddad. Det gäller även om du inte längre får sjukpenning därför att du fått ersättning maximalt antal dagar. och den dagen som din sjukskrivning upphör så bör du skriva in dig på Arhetsförmedlingen om du är arbetslös.

Hälsningar

Malin
    Handläggare  

• Försäkringskassan

Hej!

Generellt sett är din SGI skyddad men svårt att säga så här på rak arm.
    Om du är sjukskriven kan du inte stå till arbetsmarknadens förfogande som aktivt arbetssökande oftast. Din SGI kan skyddas i och med att du går direkt från studier till sjukskrivning. Det får alltså inte vara ett glapp på en dag mellan skolan och sjukskrivningen. Det bästa är att du vänder dig till Arbetsförmedlingen och hör vad de har att säga gällande sjukskrivning och att stå till arbetsmarknadens förfogande.

Hoppas detta är svar på din fråga!

Du hittar mer information på:

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/planera/sjukpenninggrundande_inkomst_-_for_dig_som_studerar,_ar_arbetslos,_har_sjuk-_eller_aktivitetsersattning

Hälsningar 

Mimmi!

Svar på tråden Sjuk och både arbetslös/studerande