• Arwen77

Gravid med 2a barnet - bara negativa kommentarer!!

Jag blir så irriterad!! Jag är gravid med mitt andra barn ( min första är 1 1/2 år) och det som folk kan säga om det är bara elaka saker tycker jag! Min chef sa: men va fan, blev ni inte avskräckta första gången?
    Min frissa sa : men har ni ingen tv hemma eller?
    Mina syskon säger: fan, du kommer få det tufft alltså! Sen typ inget mer, inte grattis eller va roligt etc.
    Min mamma tyckte jag skulle göra abort (inte nu längre men i början)
    Övrig släkt och vänner har väl sagt typ liknande saker, "din jävla frögurka", "det va snabbt jobbat", "jaha är du på smällen nu igen", men ska du inte jobba nåt emellan då?? Går han inte på dagis än? etc etc.....

Varför är folk så skitmuppiga?? Ska det va roligt eller?? Jag är medveten om att jag är extra känslig med alla gravidhormoner, men jag tycker fan inte att det är ok, varför är det ok att uttrycka sig spydigt? Förtäckt hån med ironi? Väldigt få människor har blivit glada för min skull.
    Med första barnet så var alla jätteglada och sa "va spännande!!" alla blev lyckliga och gratulerade på en gång. Men varför är det så omvänd hand nu?? Bara för att normen är att vänta 4 år tills nästa unge eller??
    Jo kanske om jag var 25, men jag är snart 36 och har dåligt AMH-värde(äggreserv) och fick rådet av fertilitetsläkare att inte vänta så länge då det kanske skulle vara för sent sen. Men det vet ju ingen om såklart. Inget man går och skyltar med direkt.

Hur som helst så känner jag ett ökat behov under graviditeten att få stöd av omgivningen, typ peppning och positiva kommentarer, typ att man har en fin mage eller att man är fin....nånting positivt.

Någon som känner igen sig?!

• Svar på tråden Gravid med 2a barnet - bara negativa kommentarer!!
  • Mizzii

Jag har fått höra sånt där vaje gång med alla mina barn och efter våra två nu senas missfall där min mans föräldrar gladde sig åt nyheten att vi mist 2 barn nu blev jag rasande och bad de fara och flyga och kommer aldrig aldrig aldrig mer ha med dom att göra....

Viss kan bara inte hålla käften och sköta sina egna liv istället för att lägga sina näsor i blöt i andras val här i livet.

Skit i vad puckona säjer   

• Arwen77

Men fyyyy vilka människor!! Hur kan dom säga så?? Varför?? Usch och fy skam! va sa din man?

• Mizzii
    Arwen77 skrev 2013-05-23 19:07:08 följande:
    Men fyyyy vilka människor!! Hur kan dom säga så?? Varför?? Usch och fy skam! va sa din man?

Han blev inte glad han heller och har ingen kontakt med svinen han heller
  • Masken84

Vi har en son på 14 månader och är gravid med 2an är i v 26 nu. Nr 2 var inte planerad men glada är vi endå. Visst det finns dom som har sagt oj det blir tätt men alla har varit glada! Ta inte åt dig! Huvudsaken är att ni ör lyckliga!! Grattis :)

• Disa84
    Arwen77 skrev 2013-05-23 19:01:32 följande:
    Jag blir så irriterad!! Jag är gravid med mitt andra barn ( min första är 1 1/2 år) och det som folk kan säga om det är bara elaka saker tycker jag! Min chef sa: men va fan, blev ni inte avskräckta första gången?
    Mina syskon säger: fan, du kommer få det tufft alltså! Sen typ inget mer, inte grattis eller va roligt etc.
    Övrig släkt och vänner har väl sagt typ liknande saker, "din jävla frögurka", "det va snabbt jobbat", "jaha är du på smällen nu igen", men ska du inte jobba nåt emellan då?? Går han inte på dagis än? etc etc.....

Varför är folk så skitmuppiga?? Ska det va roligt eller?? Jag är medveten om att jag är extra känslig med alla gravidhormoner, men jag tycker fan inte att det är ok, varför är det ok att uttrycka sig spydigt? Förtäckt hån med ironi? Väldigt få människor har blivit glada för min skull.
    Med första barnet så var alla jätteglada och sa "va spännande!!" alla blev lyckliga och gratulerade på en gång. Men varför är det så omvänd hand nu?? Bara för att normen är att vänta 4 år tills nästa unge eller??
    Jo kanske om jag var 25, men jag är snart 36 och har dåligt AMH-värde(äggreserv) och fick rådet av fertilitetsläkare att inte vänta så länge då det kanske skulle vara för sent sen. Men det vet ju ingen om såklart. Inget man går och skyltar med direkt.

Hur som helst så känner jag ett ökat behov under graviditeten att få stöd av omgivningen, typ peppning och positiva kommentarer, typ att man har en fin mage eller att man är fin....nånting positivt.

Men herregud! Hur kan man säga så?? Plus att så ovanligt är det väl inte med den åldersskillnaden på barnen? Mitt tips är att möta kommentarerna med att bara fokusera på det positiva och säga något i stil med: "Vi är så lyckliga och ser fram emot det så mycket! Det ska bli helt underbart och tänk vad kul barnen kommer kunna ha ihop! Åh, det kommer bli helt underbart!" Du får spela lite dum helt enkelt så att de känner sig dumma istället. Om de nu har den förmågan..:)

Grattis i alla fal! Det kommer bli skitbra! 
  • Disa84
    Arwen77 skrev 2013-05-23 19:01:32 följande:

Alltså jag menade inte att du skulle vara dum som tänker positivt, bara att du kan försöka låtsas som om du inte förstår deras negativa kommentarer. Hoppas du förstår vad jag menar. :)
Svar på tråden Gravid med 2a barnet - bara negativa kommentarer!!