• Rocco91

Recept på karamelliserad mjölk ??

Kan någon vara snäll och ge mig ett recept på hur man kokar egen karamelliserad mjölk? 

Helt omöjligt hitta på nätet ju :s 

• Svar på tråden Recept på karamelliserad mjölk ??
  • Rocco91
    Stella 78 skrev 2013-05-23 19:21:09 följande:
    Menar du kondenserad mjölk som mAn kan koka till karamellsås?
    Ehhm, ja ? Är lite osäker, har ju kondenserad mjölk hemma i burk, ska man koka det då elelr?
  • Stella 78

Japp! Lägg hela burken oöppnad i en kastrull med vatten. Det ska täcka burken plus lite till. Småkoka i ca 2,5 timmar. Simsalabim så har du en seg, extremt söt kolasås!

• Rocco91
    Hanniz skrev 2013-05-23 19:27:58 följande:
    Om du menar hur man ska koka burken för att få den till kolasås så har jag ett inlägg angående det på min blogg. Fär finns även recept där du kan använda kolasåsen - bland annat till småkakor och pannacotta.

allagodating.se/2013/01/13/varldens-basta-kol.../
    Nu förstår jag hur man får till det, tack så mycket
  • Rocco91
    Stella 78 skrev 2013-05-23 19:30:11 följande:
    Japp! Lägg hela burken oöppnad i en kastrull med vatten. Det ska täcka burken plus lite till. Småkoka i ca 2,5 timmar. Simsalabim så har du en seg, extremt söt kolasås!
    ska man koka på högst (6:an) eller medel ? Hur flytande blir den efter 2,5 h? vill ha den som en tjockare sås.
  • Stella 78

Låt det småkoka bara . Det har blivit väldigt tjock de gånger jag gjort det.

• Stella 78

Om du vill ha fen tunnare så kolar du bara kortare. Jag använde den i en enkel tårta den gång bag kolade den i 2,5 h. Bär jag använt till tex glass eller annat så har jag kolat typ 2 h

• Hanniz
    Rocco91 skrev 2013-05-23 19:30:31 följande:
    Nu förstår jag hur man får till det, tack så mycket

Det var så lite så! Skönt ibland att ha en liten manual att gå efter när man aldrig provat tidigare :)

Hoppas att du blir nöjd! 
  • Stella 78

Haha! Såg nu att mitt sista meddelande bestod mest av stavfel! Så kan det gå när man skriver på telefonen och inte läser igenom

Lycka till med såsen!

• BAKER

It is verry easy to do it you boil normal milk for 6 hours and after that you let it cold so it can take time to do it so do it in the morning.

Svar på tråden Recept på karamelliserad mjölk ??