• Anonym (frågor)

Frågor kring kcal och vikt

Kan det verkligen stämma att en hel glasburk med Findus grönsakssoppa knappt innehåller 80 kcal totalt (hela glasburken)?

Jag testade en våg och jag vägde mig sammanlagt tre gånger inom loppet inom en halvtimme. Jag fick tre olika vikter! Andra gången vägde jag mindre än första gången - då hade jag  ätit! Hur kan det komma sig? Den tredje gången visade ytterligare en viktminskning! 

Är det möjligt att gå ner flera kg på en vecka?

• Svar på tråden Frågor kring kcal och vikt
  • karet

Ja det är möjligt att gå ner flera kilo på en vecka.

En våg visar sällan samma vikt två gånger även om du ställer dig på den flera gånger i rad på den. Hemmavågar är inte så precisa.

Vet inte hur det är med soppan men antingen är det väl hela burken för 80 kcal eller så är det 80kcal/100g och då får du räkna ihop hur många kcal det är i hela burken utifrån hur många g det är i burken.

• Anonym (frågor)
    karet skrev 2013-05-24 07:52:17 följande:

En våg visar sällan samma vikt två gånger även om du ställer dig på den flera gånger i rad på den. Hemmavågar är inte så precisa.

Vet inte hur det är med soppan men antingen är det väl hela burken för 80 kcal eller så är det 80kcal/100g och då får du räkna ihop hur många kcal det är i hela burken utifrån hur många g det är i burken.
    Jag har räknat ut redan, men jag tycker att det låter så himla lite med endast 80 kcal i en hel burk.
  • Anonym (frågor)
    karet skrev 2013-05-24 07:52:17 följande:

Hur kommer det sig att en våg ger olika vikter om man väger sig flera gånger i rad?
  • Anonym (frågor)
    werner skrev 2013-05-24 08:27:47 följande:
    en burk innehåller 120kcal ca.
    Hur kom du fram till det? 
  • Anonym (hmm...)

varför väga sej flera gånger efter varandra? Hur kom du fram till att burken endast innehöll 80 kcal? Om du läste på ettiketten så anger de kcal/100g och då måste du ju veta hur mkt du ätit av burken.

• Pastell1983

Varför väger du dig flera gånger efter varandra?

Visst, du kan gå ner flera kg i vikt fast oftast är det inte fett du går ner utan vätska också. För att gå ner 1 kg fett måste du ligga på ett underskott av 7000 kcal ungefär och sällan ligger man mer än så om man inte svälter sig totalt och tränar benhårt.

• Anonym (frågor)
    Anonym (hmm...) skrev 2013-05-24 08:49:40 följande:
    varför väga sej flera gånger efter varandra? Hur kom du fram till att burken endast innehöll 80 kcal? Om du läste på ettiketten så anger de kcal/100g och då måste du ju veta hur mkt du ätit av burken.
    Det står att det är 40 kcal per 100 gram. Det är 490 g i hela burken.
  • Anonym (matte)
    Anonym (frågor) skrev 2013-05-24 09:27:07 följande:
    Det står att det är 40 kcal per 100 gram. Det är 490 g i hela burken.
    Och då blir det 122.5 kalorier i en burk.
Svar på tråden Frågor kring kcal och vikt