• Trixxy

Tvättmaskinen har börjat låta (1 år gammal)

Våran 1 år gamla maskin har börjat låta vid centrifugering. Från en mjuk centrifugering som den hade första halvåret till ett riktigt klassiskt centrifugeringsljud men lite bullrande i

Just denna maskinen skall kunna känna av om det är obalans i trumman och inte centrifugera fullt om det är så, men den verkar skita i det och köra på ändå nuförtiden

varför har den börjat låta? 

• Svar på tråden Tvättmaskinen har börjat låta (1 år gammal)
  • Jacqueline

hade samma problem med min ,det var en packning som tagit in fukt...ringde tillverkaren eftersom jag hade garanti på 2år och fick det fixat =)

• JennieAnderson

Fundarede också på det... Har du ingen garanti kvar??? Tycker att du borde ha det. Men gör som Jacqueline rekomendera... Ring till tillverkaren och fråga vad det kan vara. Alt. ring till företaget där du köpte den

• Trixxy
    JennieAnderson skrev 2013-05-24 08:52:31 följande:
    Fundarede också på det... Har du ingen garanti kvar??? Tycker att du borde ha det. Men gör som Jacqueline rekomendera... Ring till tillverkaren och fråga vad det kan vara. Alt. ring till företaget där du köpte den
    det är en Electrolux-maskin. MIn gubbe har papprena så får be han fixa fram dem så jag kan läsa vad som gäller. tack.
  • JennieAnderson
    Trixxy skrev 2013-05-24 09:02:58 följande:
    det är en Electrolux-maskin. MIn gubbe har papprena så får be han fixa fram dem så jag kan läsa vad som gäller. tack.

Men annars kan du bara ringa till en Electrolux-service och höra med dom om vad det kan vara. Det behöver du inte papper på.
    Där emot så på maskinen (oftast vid/på/inanför luckan) sitter det en klisterlapp med en massa siffror dvs produktnr mm som kan vara bra att ha till hands.

Skriv upp dom och ring o hör bara. Tycker dom att du ska lämna in den så är det bra om gubben letar fram papprena

så gjorde jag när min maskin gick isönder förra veckan. Tyvärr hade jag ingen garanti kvar och det skulle kosta lika mycket att laga den som att köpa en ny. Elementet till vattnet hade gått sönder. :(     
  • Trixxy

eller så kanske tvättmaskiner låter bra i början men får det där irriterande centrifugljudet efter ett tag?
    tvättar nu igen, men med betydligt mindre tvätt, samma ljud...
    den som svishade runt som på ett bananskal förr
    nu låter den som en typisk tvättstuge-maskin.. 

• On top

Har du rengjort alla filter? Kolla slangen där vattnet åker ut (på baksidan) - där kan det samlas skit också.

• JennieAnderson

Kan det inte vara så att det har kommit något skit i trumman??? För ofta så är det så i tvättstugor... Barnen som haft nått grus/småsten i fickorna utan att man har upptäckt det eller bh-bygel...

• Sazee

Du vet luckan nedtill där man kan tömma vattnet? Där hittade jag strumpor för ett tag sen! Hur tusan de har kommit dit vete tusan! Men hittadr även strumpa innanför trumman. Vilket gjorde att de lät för jäkligt!

• Trixxy
    Sazee skrev 2013-05-24 11:10:02 följande:
    Du vet luckan nedtill där man kan tömma vattnet? Där hittade jag strumpor för ett tag sen! Hur tusan de har kommit dit vete tusan! Men hittadr även strumpa innanför trumman. Vilket gjorde att de lät för jäkligt!
    jag har ingen lucka längst ner på min maskin
  • JennieAnderson
    Trixxy skrev 2013-05-24 11:10:27 följande:
    jag har ingen lucka längst ner på min maskin

Har du ingen sån sil som ska ta emot skiten som hamnar i trumman??? Låter knepigt. Trodde det var en standard på ALLA maskiner
Svar på tråden Tvättmaskinen har börjat låta (1 år gammal)