• ScandinavianMom

Smärta i anklar

Jag har precis börjat ett träningsprogram som heter "Couch to 5K" och jag har nu joggat/gått 4 dagar denna veckan. Programmet är intervallträning handlar om att bygga upp kondition för att kunna springa 5 km. Jag vill så gärna gå ner i vikt och ha ordentlig kondition så jag inte låter som döende pungråtta varje gång jag går upp för trappor.

Problemet är mina anklar. Jag har enorm smärta i båda anklar efter att jag har gått/joggat i ca 10-15 minuter. Fötterna känns som betongklumpar och smärtan strålar upp i vaderna på yttersidan av benen. Smärtan blir lättare när jag joggar och kommer tillbaka som svidande/brinnande smärta så fort jag sänker tempot.

Har någon här inne varit med om liknande och vad ska jag göra? Blir det bättre med tiden för att just nu känns det som det bara blir värre med varje gång?

• Svar på tråden Smärta i anklar
  • Daniel 723

Spänner du snörena för hårt? Fötterna sväller ca en storlek när man löper. Släpp lite på snörena isf och testa sen att landa på framfoten el. "midfoot", det är ett bättre och naturliga steg.

• ScandinavianMom
    Daniel 723 skrev 2013-05-28 21:11:30 följande:
    Spänner du snörena för hårt? Fötterna sväller ca en storlek när man löper. Släpp lite på snörena isf och testa sen att landa på framfoten el. "midfoot", det är ett bättre och naturliga steg.
    Tack för tipset! Jag har bytt skor, köpt ankelstöd och jag växlar mellan att springa på tårna och normalt för att hitta stället på foten där det inte gör lika ont. Jag var ute igår och sprang i drygt 30 minuter och jag hade inte alls samma smärta som jag hade förra veckan i andra skor utan stöd. Det går framåt men jag är rädd att det kommer igen imorgon för att foten inte har fått vila mer än en dag.
Svar på tråden Smärta i anklar