Njursten, operation, pigtail, blod,bild, bristfällig vård
Jag orkar snart inte mer.. Är detta normalt, tacksam för fler erfarenheter, tipps, råd osv! Blev långt men jätte tacksam för feedback!! Började pissa rent blod (se bild) för drygt två månader sedan, sökte vård - först kollade jag upp gynekologiskt då jag hade smärta - som jag trodde var i livmodern- eftersom allt var bra sökte jag mej till vårdcentralen där jag bollades mellan tre olika läkare som alla bemötte mej som om jag vore efterbliven, de alla frågade nedlåtande "men är du säker på att det inte är mens då?" Fast jag då haft hematuri i över två veckor och periodvis så ont så att jag inte kunde gå, jag sa att jag inte alls har besvär när jag kissar och att det inte var uvi, då hittar den ena läkaren på att jag har symptom som jag sagt att jag inte har (sveda vid urinering osv) jag ber att dom ska ta fullständig njurstatus, får ta lite prover men ser sedan att det är basic och väldigt bristfälligt för symptomen. Kraftig hematuri bekräftas dock, uvi test är negativ både snabbsticka och odling. Dom bokar in en tid till, men när jag suttit där å väntat i 20 min så kommer en sjuksyrra å säjer att läkaren gått hem. Jag får gå hem å blir uppringd nästa dag av en annan läkare som säjer att det nog är uvi trots att det är bevisat att det inte är det. Han säjer besvärat att jag kan få en uppföljningstid om tre veckor. Jag söker mej till en ny vårdcentral, har med mej provsvaren, nu har jag kissat blod i en månad. Hon vill skicka ner mej för att testa uvi trotts att jag gett henne provsvaren på papper!! Hon frågar oxå om "vaginalblod" när jag lämnat urinprov och kraftig hematuri visats så remmitterar hon mej till datortomografi och cystoskopi, fick tid en månad senare, men får så fruktansvärt ont så jag lyckas få en återbudstid till datortomografi, där dom säjer att jag borde få svar dagen efter. Dagen efter är det mycket värre smärtmässigt, ringer då läkaren och frågar vad jag ska göra när jag inte kan gå pga smärta, hon snäser att jag får väll åka in till gynakuten, jag säjer att jag redan kollat upp gynekologiskt (vul, prover osv) och att jag tror det är njurarna som jag hela tiden sagt till samtliga läkare. Hon säjer att det är gyn som gäller men att dom inte gör de undersökningar som jag behöver iaf, sen snäser hon av mej å lägger på luren. Några timmar senare ringer hon upp mej, kände inte igen rösten då hon för första gången var trevlig, hon sa att bilderna kommit och att jag ska släppa det jag har för änderna OMEDELBART och åka in till kirurgakuten. Hade 4 njurstenar, varav två i vardera njure och två å vardera urinledare, en hade fastnat och stasat (under en längre tid) så njuren var kraftigt förstorad och påverkad. Blev 7 timmar på kirurgakuten, för att sedan få träffa en läkare som ville ge mej en spruta å sedan skicka hem mej (ända tills hon kollade på röntgenbilderna), blev inlagd och väntade på akutoperation. Kirurgen var förvånad att jag gått med det så länge när det var så pass allvarligt. Jag är INTE smärtkänslig, har bla brutit armbågen i trafiken och cyklat två mil hem utan att hålla i styret (tacka fan att jag kan det) då jag var tvungen att hålla i den brutna armen med den andra, för att duscha å sedan ta mej till akuten. Osv så jag är inte spec känslig. Operation ägde rum nästa dag, dels gav dom mej för lite sömnmedel så jag hade tydligen dragit ut slangen ur halsen, sen fick dom avbryta det dom tänkt då stenen satt för fast å var för stor, så han gick in med laser å sprängde den, men "hade inte tid att ta ut delarna, som dessutom råkat hamna uppe i njurarna", de satte in en dubbel "pigtail" stent jj- kateter mellan njuren och urinblåsan. jag vaknade sedan redan i operationsrummet med sådan fruktansvärd smärta, när jag tillsist efter massa misslyckade försök fick kontakt med någon på uppvaket frågade hon förvånat "jaha, är det för att du har ont som du gråter?" (Ehhh!? nä jag gråter för att det är kul??) Fick 4!! Doser morfin samt en spruta alvedon, utan resultat, låg kvidande å åkte upp på mitt rum där jag fick den ena sprutan / tabletterna / stolpillren efter det andra, tillslut fick jag en spruta ketogan som hjälpte nån timma, grät, kallsvettades å kved i två dygn, blev fullproppad med ketogan, sen blev jag utskriven, dom informerade INGENTING om att jag ens skulle ta mediciner (antibiotika osv på recept som han skrivit men inte sa att jag skulle hämta), inte heller någon info om ev komplikationer, bara att "jag som är så tatuerad och en tuff tjej får väll bita ihop". Fick en påse med 5 ketogan tabletter å sen fick jag vingla därifrån bäst jag kunde (då hade jag legat sängliggande i fyra dygn). Skulle iaf få tid om 3-4 veckor för att röntga å ev ta ut katetern. Kommer hem, ringer å frågar om jag inte ska ta antibiotika - får då info om att det finns recept på 4 olika mediciner å hämta ut, men ingen info om hur länge jag ska ta medicinerna etc. Det är nu 16 dagar sedan operation, jag har inte sovit på 5 dygn pga smärtan, smärtstillande hjälper inte så de tar jag inte längre. Jag kan inte gå normalt pga smärtan. Jag pissar fortfarande blod (bilden är från idag), pissade även köttslamsor i en vecka efter op. De tre andra stenarna (två är lika stora som den som lasrades sönder) gjorde dom ju inget alls åt så jag lär ju få gå igenom det här helvetet minst två ggr till.. Ska det vara såhär?? Jag har aldrig vart med om nått liknande inom vården, jag har alltid varit trevlig och har tagit reda på fakta och informerat om vad jag tror men hela denna härva har ju vart helt sjukt oproffesionell! Just att dom inte tagit mej på allvar och struntar i bokat möte, hittar på symptom som jag inte har, struntar i provsvar, ger absolut ingen information om knappt någonting.. Är det normalt att blöda så här långt efter operation? Tacksam för tipps, erfarenheter osv som sagt... Tack! Å ursäkta äcklig bild...