• linaolin

bvc sa till oss att "banta" vår lilla tjej!

hej,

Vi har 2 tjejer, en på 3 år och en på 6 månader. Tjejen som är 3 år vägde 2500 gram när hon föddes och va 48 lång. Malou som är 6 månader i morgon vägde 2800 gram och var ovkdå 48 lång när hon föddes. Malou har haft riktigt tuff kolik i tre månader och har därför matats med flaska eftersom amningen slutade fungera efter 2 månader:( Hon har stadigt gått upp i vikt och kurvan går rakt uppåt. På 5 månaders kontrollen vägde hon 7800 gram och var 67 lång. BVC sa då till oss att försöka mata henne mindre eftersom hon kan bli överviktig när hon blir större. Detta gjorde mig så ledsen! Visst hon är ganska rund å go men det är ju bara klädsamt! Vi övermatar inte henne på något sätt. Hon får ersättning på morgonen  ca 150 ml, mellis bestående av en halv mosad banen, till lunch får hon två teskedar smakisar och sedan välling. Efmellis lite gröt och vatten, sedan välling på kvällen 170 ml. Hon äter en gång på natten också. Detta tycker inte vi är några jättemängder, vi gav vår förra tjej precis lika mycket och hon väger i dag 12,6 kilo och är 3 år, ca 95 lång. Vi behöver råd, varför säger man såhär på bvc!?? Har lite övervikt vid 5 månader något att göra med övervikt hos barn? När vår Othilia var 5 månader vägde hon ca 5 kilo så det skiljer ju en del men alla barn är ju så olika! Tänk om det ändå kunde finnas en manual. Behöver vi vara oroliga eller ska vi rent ut sagt skita i vad BVC sa. Tacksam för svar! Kramar Lina

• Svar på tråden bvc sa till oss att "banta" vår lilla tjej!
  • Eleonor01

Byt Bvc!! Vilka puckon!!!!! Ett barn har inga falska signaler i kroppen. E de hungriga så är de hungriga. Låt henne äta så mycket hon vill hon e ju fortfarande en bebis!

• roffe

Ditt barn på fem månader väger alltså lika mycket som en ettåring ska väga.

Då är det ju inte jättekonstigt att bvc reagerar.

Dock är flickan lika lång som en ettåring oxå så det borde ju spela in. 

Det är ju bra att i alla fall ha i tanken att er dotter är större än andra barn i samma ålder, för att just kunna reglera matintaget i framtiden så inte flickan får problem med hälsan.  

Du har ju helt rätt i att alla barn är olika, därför kan det ju bli så att denna flicka blir större trots att er äldsta tjej är helt normalviktig. Hon kan även bli smalare. Men eftersom det är ni som föräldrar som har ansvaret för hennes hälsa och vikt så är det bra att bvc gör er medvetna om detta, dom har säkert sett många fall av barn som är stora i liten ålder som sedan bara fortsätter lägga på sig och blir överviktiga åttaåringar osv. 

Ni behöver ju inte banta er bebis, men mer ha koll så barnet växer mer på längden än på bredden så att säga.
    Och hon verkar ju växa skitbra på längden, tror inte ni behöver vara oroliga, bvc ville nog mest se till att ni inte blir "hemmablinda" och missar om barnet skulle få viktproblem. För jättemånga vuxna tror dom har en smal sexåring när hen egentligen är stor, och tvärtom, man missar att se hur smal barnet är.

Precis som man själv ibland inte märker att man går upp i vikt förrän man lagt på sig 10 kg, man ser sig själv varje dag och ser inte små små skillnader, förrän skillnaden är stor :)

Fina namn ni valt förresten :) 

• viseversa

Min 2 månaders väger 6 kilo nu. Och min son(nu 2år) vägde vid 4 mån och 1 vecka 8700gr. Bvc har inte klagat varken nu eller när sonen var bebis.

• roffe
    Eleonor01 skrev 2013-05-24 19:15:25 följande:
    Byt Bvc!! Vilka puckon!!!!! Ett barn har inga falska signaler i kroppen. E de hungriga så är de hungriga. Låt henne äta så mycket hon vill hon e ju fortfarande en bebis!
    Om det finns vuxna utan mättnadskänsla så finns det väl även barn som har så? Jag har vikarierat på en förskola där en flicka inte kände om hon var mätt, så hon åt tills hon kastade upp. Hon kunde alltså sätta i sig 10 potatisar och 7 pannbiffar själv om hon fick. Hon var 4 år. Jag är snart 30 och klarar inte av att äta så mycket. 
    Det handlar om signaler i hjärnan som inte alltid fungerar som dom ska.  

Ja flickan är en bebis, men stor som barn som är dubbelt så gamla är. För mig betyder det inte att hon ska banta, utan att man ska vara extra uppmärksam på viktkurvan i framtiden.  
  • viseversa

En 5 mån ska INTE bantas oavsett hur lång eller kort denne är. Jisses vi snackar om ett spädbarn här.

• The Riddler

När jag var 1-2 år så var jag TJOCK! Min mor fick också rådet att "banta" mig. Idag är jag smal och kan inte gå upp i vikt :-/

Everything I tell you is a lie, including this.
  • Lindsey Egot the only one

Men välling till en 5 månaders?
    Ersättning ska man ge och den är ju som en ersättning för bröstmjölk.

• 2009

Men herregud, då ska jag ju verkligen banta min 3,5 mån kille som vägde 7kg redan vid 3 mån och var 64 cm lång... *idioti*

Svar på tråden bvc sa till oss att "banta" vår lilla tjej!