• patti1987

sluta amma 2 åring! help!

trodde aldrig att jag skulle amma så länge! fört var min tanke max 6 månader...men se där...blev lite längre tid..Min lilla (stora) kille har nyss fyllt 2 år och jag vill sluta amma helst nu direkt! för det börjar bli väldigt jobbigt nu...han vaknar fortfarande om nätterna..:/ det är inte så att jag ammar honom hela dagen utan 1 ggn om dagen bara när han ska sova middag och sen innan läggdax..

har varit en helt fantastiskt mysig tid men nu känns det rätt och sluta..vet bara inte hur?!

vad tycker ni om att resa bort i 2-3 dagar sa pappan får vara med honom..

men hur gör jag ? för och slippa problem? med mjölkstockning ovs...(har det precis just nu) :( och det gör sjukt ont :( fattar inte varför jag fatt det nu? :( hade det sista ggn när han var ett..

i juni ska jag resa bort 3 dagar och tänkte att det kanske är den perfekta lösningen och sluta amma? vad tycker ni?

snälla vore tacksam för hjälpsamma svar....

• Svar på tråden sluta amma 2 åring! help!
  • niagara

En vän satte plåster på bröstvårtorna och sa till barnet att aj aj oj, mamma har ont. Det väckte sympati hos barnet som då inte propsade på att amma,. :) fördelen med att avvänja ett så stort barn är ju att man kan kommunicera mera

• Anoke

Ja, det är inte lätt. Jag förstår precis hur det känns. Jag har precis slutat amma min 3-åring och jag kan säga att det senaste året har definitivt varit på hans initiativ, har själv varit rätt less. Jag var bortrest ca 5 dagar när han var 2,5 år och trodde då att han skulle kunna sluta eftersom jag varit borta, men då var han mer på än nånsin när jag kom hem. Så för oss var det inte en hjälp att jag reste bort tyvärr. Har dock hört att det funkar för andra så det kanske går lätt för dig

Så som det blev nu var att han hade varit väldigt på en hel natt så jag var helt slut och då sa jag bara på morgonen att idag är sista dagen och sen är det slut. Då sa han: Okej då (lite buttert) men sen har han faktiskt inte alls tjatat förutom en kväll. I övrigt säger han själv att han är stor nu och därför har slutat. Plus att vi köpte en ny stor vällingflaska som han blev mycket nöjd över. Jag är förvånad själv hur smidigt det ändå har gått. Men jag har svårt att tro att det skulle gått så lätt för ett år sen när han var två år för då ville han helst amma flera gånger per dag om vi var lediga. Trodde inte heller att jag skulle amma så himla länge, men det har inte direkt stört mig förrän senaste tiden.

Det kanske inte var några konkreta råd för din del. Jag tänker bara att OM han går att resonera med så kan du ju förvarna om att det snart är slut och sen bestämma dig för vilken dag det är nog. Mjölkstockning kan du ju avhjälpa med att pumpa lite försiktigt. Trodde själv jag skulle få mjölkstockning då när han var 2,5 år men den gången gick det bra till skillnad från gången innan när han var typ 2 år.

Lycka till iallafall  

Svar på tråden sluta amma 2 åring! help!