• Anonym (Orolig)

Erfarenhet av efexor/venlafaxin?

Jag ska eventuellt börja med venlafaxin (som förr hette efexor) men fick läsa på lite innan så jag visste vad jag kunde förvänta mig, och om jag fortfarande vill ta den. Nån som har någon erfarenhet? Jag tänker mest på viktuppgång, som jag absolut INTE vill ha. Också sexuella biverkningar. Då jag tog fluoxetin kunde jag absolut inte få orgasm och det var fruktansvärt jobbigt. Hur är det med venlafaxin?

• Svar på tråden Erfarenhet av efexor/venlafaxin?
  • Anonym (Orolig)

Ingen??

• Anonym (...)

Jag kände mig som en zombie när jag tog venlafaxine.

Hade ingen aptit heller så åt inte så mycket som jag brukar så jag gick ner i vikt, men så är det inte för alla. Vissa går upp i vikt för att de får ökad aptit, det är helt individuellt.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (...) skrev 2013-05-25 00:47:27 följande:

Jag kände mig som en zombie när jag tog venlafaxine.

Hade ingen aptit heller så åt inte så mycket som jag brukar så jag gick ner i vikt, men så är det inte för alla. Vissa går upp i vikt för att de får ökad aptit, det är helt individuellt.

Det är det jag är orolig för, tog en medicin förut som gjorde mig jättehungrig och trots att jag har rätt bra självkontroll så har jag problem med magkatarr och mår fruktansvärt illa om jag går hungrig länge... skulle aldrig palla. Viktnedång och sånt bryr jag mig inte om, inte illamående eller aptitlöshet heller.
  • MajaMaria79

Venlafaxin har räddat mitt liv. Jag har ätit det i sju år nu.
    Jag har gått upp lite i vikt men framför allt har jag fått livet tillbaka. Nu lever jag helt vanligt med jobb 100%, familj och hela kittet.
    Däremot är utsättningen hemsk. Jag fick avsluta när jag vag gravid och det var det värsta jag har gjort, yrsel, elstötar i huvudet, kräkningar och allmän sjukdomskänsla k flera veckor.
    Men ändå började jag igen när dottern var född.

Mår du verkligen uselt och har provat annat innan så tycker jag du ska ta den, annars hade jag provat annan medicin först.

• Anonym (Orolig)
    MajaMaria79 skrev 2013-05-25 01:36:58 följande:
    Jag har gått upp lite i vikt men framför allt har jag fått livet tillbaka. Nu lever jag helt vanligt med jobb 100%, familj och hela kittet.
    Däremot är utsättningen hemsk. Jag fick avsluta när jag vag gravid och det var det värsta jag har gjort, yrsel, elstötar i huvudet, kräkningar och allmän sjukdomskänsla k flera veckor.

Mår du verkligen uselt och har provat annat innan så tycker jag du ska ta den, annars hade jag provat annan medicin först.
    Jag har provat fluoxetin men fick ingen effekt, också sertralin, remeron och mirtazapin men gick upp i vikt av dem och slutade pga det. Får man utsättningssymptom oavsett hur snabbt man sätter ut den osv? Rynkar på näsan för om jag går upp i vikt kommer jag sluta på stört och vill då inte vara sängliggande i flera veckor...
  • Honeyflowers
    MajaMaria79 skrev 2013-05-25 01:36:58 följande:

hur hög dos äter du?
  • Mormor07

Det finns två biverkningar som gäller all antidepressiv medicin och det är att man går upp i vikt och att man tappar sexlusten. Så, du får väga för och emot.

• MajaMaria79

Fast, Venlafaxin är känt som en av de antidepressiva man går upp minst av, och det finns faktiskt dem som tom går ner. 

Remeron och Mirtazapin däremot, de är fruktansvärda, jag har provat dem också, jag svällde upp som en ballong. 10 kg på ett par veckor.

Utsättningen, jag vet inte om man kanske kan trappa ut det mer långsamt. Jag mådde fint tills det var dags att sätta ut den sista dosen 37,5mg. Då mådde jag pyton, men det kanske går att göra annorlunda på något sätt.

• Anonym (fd)

jag gick också ner i vikt något. mycket livliga drömman, till den grad att jag efter ett tag inte kunde skilja på vad jag drömt och vad som faktiskt hade hänt... tog 750mg/dag - är 168 lång
    jag struntade i läkarens råd om nedtrappning oh slutade tvärt - som en veckas lång avtändning med yrsel, hallucinationer, kräkningar, frossa, skakade osv. men efter en vecka var jag på benen igen.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (fd) skrev 2013-05-25 19:37:07 följande:
    jag gick också ner i vikt något. mycket livliga drömman, till den grad att jag efter ett tag inte kunde skilja på vad jag drömt och vad som faktiskt hade hänt... tog 750mg/dag - är 168 lång
    jag struntade i läkarens råd om nedtrappning oh slutade tvärt - som en veckas lång avtändning med yrsel, hallucinationer, kräkningar, frossa, skakade osv. men efter en vecka var jag på benen igen.
    Jag har också livliga drömmar, kan ibland inte skilja på vad jag drömt och faktiskt upplevt, men jag har inte ens börjat med medicinen.
    MajaMaria79 skrev 2013-05-25 19:29:43 följande:
    Fast, Venlafaxin är känt som en av de antidepressiva man går upp minst av, och det finns faktiskt dem som tom går ner. 

Remeron och Mirtazapin däremot, de är fruktansvärda, jag har provat dem också, jag svällde upp som en ballong. 10 kg på ett par veckor.

Utsättningen, jag vet inte om man kanske kan trappa ut det mer långsamt. Jag mådde fint tills det var dags att sätta ut den sista dosen 37,5mg. Då mådde jag pyton, men det kanske går att göra annorlunda på något sätt.

Fluoxetin går man inte upp av väl, där står inte viktuppgång med som biverkning ens, det gör det på venlafaxin?

Svar på tråden Erfarenhet av efexor/venlafaxin?