• Pärla

Min 1-åring vaknar alltid vid 04 på natten och vill gå upp!!

Hej alla!

Jag har en fråga ang min 1-åring som alltid vaknar vid 04 varje natt.

Han lägger sig alltid vid 20 på kvällen, och får sin sista välling och dricker upp allt.
    Sen sover han sträck till 04, och vaknar och vill gå upp eller så somnar han om efter en timma.

På dagen så sover han ett pass förmiddag i nästan 2 h, och ibland så blir det ett pass till eftermiddag, och då sover han 30 min. Sover han kanske för mycket på dagen? Men jag tänker ju, eftersom han vaknar vid 04, och somnar om efter en timme, så är han ju så trött på dagen och vill sova. 

Varför vaknar han så tidig? Såhär har det pågått nu i 2 veckor. Förut vaknade han vid 05.30-06, och det är ju mer normalt att gå upp vid den tiden.
    Kan det vara så att det är ljusa tider nu, eller är han i en ond cirkel, eller nån fas? Jag har ingen ork längre, med tanke på att vi har en tre åring också som tar så mycket tid av oss,

Han har börjat gå precis nästan för två veckor sen, kan det påverka sömnen, i med att det händer nya saker i hans liv nu?

Vad har ni erfarna mammor att säga om det här?

Han har varit jättesvår att hålla rutiner med sen han föddes, och nu detta gör mig tokig och så sliten..

Han har fyllt 15 månader igår..

Jag har provat låta honom sova bara en gång på dagen i nån timme, men det är så svårt, för han är så trött! Ibland har det funkat, men det är så svårt..Ska jag bara låta tiden ge med sig?

Vad har ni för tips?                     

• Svar på tråden Min 1-åring vaknar alltid vid 04 på natten och vill gå upp!!
  • Mrs Firren

Vår minsta har alltid strulat med nattsömnen och hon är drygt 11 mån nu. Länge har hon vaknat runt 3-4 och varit svår att söva om. Nu senaste veckan har jag/vi testat att flytta över henne till min/vår säng när hon vaknar. Hon får ligga på min arm eller bredvid mej och peppar peppar har det funkat riktigt bra och hon har fortsatt sova 2-3 h till. Jag har sovit sisådär men hon sover iaf bra så jag känner att det iaf är bättre att få stanna i sängen än gå upp...

Hon har bara sovit en gång per dag sen hon var åtta månader. Vi fick göra så eftersom hon inte somnade på kvällarna och sov ruskigt dåligt på nätterna. Nu sover hon "bara" dåligt nattetid, men somnar iaf på kvällarna.

Det kan säkert vara mycket som händer i utvecklingen för din son och det kan säkert påverka sömnen. Det är ju jättejobbigt att inte få sova på nätterna men det är svårt att påverka situationen. Personligen försöker jag bara att gå och lägga mej så tidigt som möjligt för att orka med de tidiga mornarna och de andra störningsmomenten vi lever med (hundra uppvak och vakentimmar). Sen jag slutade amma har vi också kunnat dela på nätterna - jag tar henne i veckorna och pappan tar henne på helgerna eller mer om jag behöver.

Vi försöker bara ta det dag för dag (natt för natt) och hoppas, hoppas att det blir bättre med tiden.   

• Liniz77

Mina har runt året vaknat så, men då har de snabbt fått en flaska välling också har de somnat om. Jag ger hellre välling än att jag slipper gå upp. Testa det kanske funkar.

• Buzan

Min son är 16 månader och när han var ca 13 månader hade han någon period då han vaknade vid 02-03 och kunde inte somna om. Han låg vaken i 2-3 timmar vissa nätter, jag vägrade att gå upp med honom, han fick ligga och snurra vilket var en aning frustrerande men till slut somnade han om igen. Det pågick i kanske 2 veckor och jag gick omkring som en levande zombie på dagarna. Försökte styra om hans sovtider på dagen så att han bara fick sova 1-1,5 timme. Efter två veckor som sagt, så kom han in i sin vanliga sovrytm igen och slutade vakna på natten, men han fick max sova 2 h på dagen. Så jag tror mest på att det är en övergående period. Kanske ett utvecklingssprång och att han vill upp och gå för att han precis har lärt sig det. :)

• Camillapunktslut

Sån var min med, jag gick upp med honon och lekte lite lugnt eller läste eller kollade på en film. Tyckte bara det var jobbigt att ligga kvar och inte få sova vidare.

Det var jobbigt men gick över efter några veckor. Nu är han 4 och sover hela nätterna.

• Rocket Mania

Han sover inte för lite då? De enda gångerna min dotter sov dåligt var när hon sovit för lite. Sömn ger sömn.

• Pärla

Liniz77: När prinsen vaknar vid 04, så får han sin välling. Har vi tur så somnar han om ibland, har vi inte tur så piggnar han till och vill upp. Ibland vaggar jag honom i en timme i sin säng ( vi har satt upp hjul på hans säng, så man kan vagga eller köra sängen framåt och bakåt ) så efter en timme så somnar han men vaknar då för dagen vid 05.30.

Tack ändå för tipset!

• Pärla

Tack alla för svaren!

Finns det mer därute som kan ge en desperat mamna ännu flera tips

• jwrh

Hmm jag hade kanske provat att ställa klockan och matat honom innan han hann vakna för att se om man kunde bryta vanan att vakna vid den tiden. Inte alls säkert att det hjälper men jag hade nog provat det iaf. 

• jwrh

Jag hade nog tagit bort eftermiddagsvilan också. Min 15 månaders vilar en gång a' 2 timmar och sover ca 11 timmar på natten. Somnar han på em (när han tex inte vilat ordentligt tidigare) blir det oftast krångel med nattsömnen. 

Svar på tråden Min 1-åring vaknar alltid vid 04 på natten och vill gå upp!!