• Anonym (OroligHuvudvärk)

Orolig för min huvudvärk.. Någon som känner igen sig?

Hej. Jag är väldigt orolig över att det ska vara någonting som är fel på min hjärna och tänkte höra om någon därute känner igen sig i det jag beskriver. En snabb inflik är att jag har ångest/panikångest, hypokondri och dödsångest. Äter atarax och går hos psykolog pga detta, men kan ändå inte slappna av. Är 22 år. Har under den senaste veckan upplevt en annorlunda huvudvärk. För att försöka beskriva den så känns det som att hjärnan "svullnat" upp och trycker mot skallen. Att den inte riktigt får plats. Känner yrsel, är illamående till och från, vibrationer i käkarna, overklighetskänslor, svårt att sova och dödsångest. Kan inte specificera mig kring vart det trycks på som allra mest men ibland trycker det mycket mot tinningarna. Varit hos läkare som inte gjorde några större undersökningar mer än blodtryck, tittade med lampa i ögonen och kände på rygg/nacke. Konstaterade väl mest bara att det troligtvis är yrseln som påverkar detta och allt han testade var inget avvikande. Fick treo som jag ska ta i en vecka. Men kan inte släppa detta. Känns som att det är något fel som ligger och gror. Vågar inte Googla på tumör/stroke eftersom jag då kommer få panikattacker och säkerligen inbilla mig vartenda symptom. Är det någon därute som känner igen sig? Släppte det? Tror ni det kan vara min ångest som orsakar dessa symptom såhär mycket? Kan väl tillägga att jag inte mår jättebra i nuläget, men egentligen ingenting som ska ta sig ut på detta sätt. Är så himla tacksam för svar, har gjort styckesindelning men skriver från mobil så får se hur det blir :) /en orolig själ.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-24 22:19
    Nix, blev ingen styckesindelning.. Hoppas på att någon orkar läsa ändå! :)

• Svar på tråden Orolig för min huvudvärk.. Någon som känner igen sig?
  • Anonym (apan)

Tror din huvudvärk kan komma från ångest, att det blir som en tryckande "uppsvälld" värk. Kanske av stress också. Kanske migrän också? Fast har ingen erfarenhet eller koll på det området men bara något jag kom på. Dricker du vatten? Ibland kan man vara uttorkad och det känns ju i huvudet. Drick mycket och se om det går över. Kan vara att du har dålig syn också.. finns egentligen en miljon anledningar men stroke eller hjärntumör är nog det sista, den huvudvärken är så stark att man inte kan gå. Bihåleinflammation kan det ju vara men den är så stark att du inte kan röra dig alls.

• Anonym (2)

Har du bara haft besvär under senaste veckan kan du nog glömma att det skulle vara något farligt. Man kan ha huvudvärk och yrsel och diverse symtom. Det kan t ex vara något virus men det allra troligaste är att det beror på din ångest och hypokondri. Du ska inte vara orolig, det du nämner liknar inte någon allvarlig sjukdom.

Anonym (apan) skrev 2013-05-24 22:23:54 följande:
    Tror din huvudvärk kan komma från ångest, att det blir som en tryckande "uppsvälld" värk. Kanske av stress också. Kanske migrän också? Fast har ingen erfarenhet eller koll på det området men bara något jag kom på. Dricker du vatten? Ibland kan man vara uttorkad och det känns ju i huvudet. Drick mycket och se om det går över. Kan vara att du har dålig syn också.. finns egentligen en miljon anledningar men stroke eller hjärntumör är nog det sista, den huvudvärken är så stark att man inte kan gå. Bihåleinflammation kan det ju vara men den är så stark att du inte kan röra dig alls.
    Det kan säkert vara allt det du skriver.. Försöker dricka mycket vatten, speciellt nu under denna perioden då jag också tänkt på att det kan handla om uttorkning. Synfel har jag, men använder både linser och glasögon för att motverka det, dock har jag tidigare varit slarvig med detta men då aldrig upplevt denna huvudvärk/tryckande känsla. 

Tack för dina lugnande ord. Det gör faktiskt mycket att bara veta att någon tar sig tid för att svara på ens funderingar. 
    Anonym (2) skrev 2013-05-24 23:10:24 följande:
    Har du bara haft besvär under senaste veckan kan du nog glömma att det skulle vara något farligt. Man kan ha huvudvärk och yrsel och diverse symtom. Det kan t ex vara något virus men det allra troligaste är att det beror på din ångest och hypokondri. Du ska inte vara orolig, det du nämner liknar inte någon allvarlig sjukdom.
    Tack för dina ord! Även om jag innerst inne kanske vet om att det kan vara min ångest så är jag förbryllad över att de kan gå ut såpass starkt, så att hela huvudet pulserar. Jag avvaktar och håller tummarna på att de släpper i dagarna.. Solig
  • Anonym (panica)

Har också sån tryckande huvudvärk. Har du även känt som att du är täppt i öronen..liksom lockkänsla?

Anonym (panica) skrev 2013-06-02 01:33:47 följande:
    Har också sån tryckande huvudvärk. Har du även känt som att du är täppt i öronen..liksom lockkänsla?
    Ja, det har jag gjort.. Fast jag känner inte specifikt i öronen bara, utan då trycker det i hela huvudet. Men känner absolut igen det som du säger, obehagligt är det! Hur länge har du haft din huvudvärk?
  • Anonym (panica)
    Anonym (OroligHuvudvärk) skrev 2013-06-02 13:35:52 följande:
    Ja, det har jag gjort.. Fast jag känner inte specifikt i öronen bara, utan då trycker det i hela huvudet. Men känner absolut igen det som du säger, obehagligt är det! Hur länge har du haft din huvudvärk?
    Jag gissar att det är spänningshuvudvärk. Har som du ångest/panikångest,dödsångest..och overklighetslänslor (depersonalisation) Fruktansvärt!
    Jag har haft den här tryckande huvudvärken i snart 2 år. De började när jag fick ett extremt ångestpåslag.
    Ibland har jag även kännt att det "hugger/sticker" till vid tinningen.
    Du skrev att du kände vibrationer i käkarna, måste fråga om du kännt dessa vibrationer i benen också?
    och har du muskelvärk/knakande leder?

Anonym (panica) skrev 2013-06-02 15:11:24 följande:
    Jag gissar att det är spänningshuvudvärk. Har som du ångest/panikångest,dödsångest..och overklighetslänslor (depersonalisation) Fruktansvärt!

Jag har haft den här tryckande huvudvärken i snart 2 år. De började när jag fick ett extremt ångestpåslag.

Du skrev att du kände vibrationer i käkarna, måste fråga om du kännt dessa vibrationer i benen också?

Oj, 2 år.. Har du trycket varenda dag? Eller varierar det så du ibland inte känner av det? Så är det nämligen för mig, bra dagar (nu det sista) har jag knappt känt av varken trycket eller yrseln. Vilket gjort att jag nästan fått hopp om att jag är "frisk" igen. Men så blir det en dal neråt och återigen kommer allt tillbaka. Ligger just nu med trycket i huvudet, vaknade av en marddröm och får se om de ens är möjligt att somna om.

Vibrationer i benen har jag inte känt av, däremot domnande känsla och mer stickningar. Nästan som att benen somnat till, trots att de används.

Även om jag fått mycket information kring detta nu de senaste och insett att det (förhoppningsvis!!) inte är nått allvarligt, så tycker jag det är så obehagligt och otäckt att gå med detta. De värsta är ju att det går ut över min vardag.
  • Anonym (Bartonella)

Ts och "panica", har ni funderat på om det kan vara Bartonella ni har? Ångest kan förstås utlösas av en mängd olika orsaker. Hur började era symptom? Har ni haft några tecken på infektion?

Det ni beskriver med just DEN typen av huvudvärk, tryckande som en svullnad, myrkrypningar eller stickningar i olika kroppsdelar kan också vara symptom på Borrelia och ihop med ångesten är det inte osannolikt att det är en Bartonella som blir aktiv pga att Borrelian för tillfället är aktiv. Då går immunförsvaret ner och orkar inte hantera Bartonellan. 

För egen del vet jag att jag har varit sjuk i flera långdargna infektioner med feber. Dock har man inte kvar febern när infektionen blivit "kronisk". Själv har jag blivit hjälpt av Rifampicin mot Bartonellan. Jag hade när jag testade mig båda Bartonellasorterna i blodet (Bartonella Quintana och Bartonella Hensele). Bartonella Quintana som är den allvarligare sorten låg jag jättehögt på.

Jag tog Rifampicin ihop med två andra antibiotika i fyra månader. Bartonellan gick ner nästan helt under denna tid. Jag känner mig mycket lugnare i kroppen idag och jag har ångset väldigt sällan. Min sömn har förbättrats jättemycket!   

• Anonym (Will)
    Anonym (panica) skrev 2013-06-02 15:11:24 följande:
    Oj vad jag känner igen mig. Har en tryckande, svälld känsla i huvudet, som ett tryck över hela huvudet, lite vid ögon, käkar och öron, ibland lite lockkänsla i öronen också.

Kan inte säga att det är huvudvärk, gör inte speciellt ont. Men det känns spänt och svullet, känt så här till och från i 1,5 år.

Ibland känner jag mig också lite lätt yrsel, trött och stressad tror jag. Rycker även i vissa muskler, kan vara lår, ögon, axeln, armar osv, små ryckningar i små delar av musklerna. Är det normalt att känna?

Hade en period då jag var väldigt orolig och stressad, tror det började då. 
  • Anonym (Will)

Även knastrar/knakar det i kroppen ibland. men som sagt den tryckande känslan i huvudet är mest påtaglig, bättre vissa stunder på dagen.

Som att det är ett högtryck i huvudet.

• SmulanFnulan
    Anonym (Will) skrev 2024-09-17 21:36:41 följande:
    Oj vad jag känner igen mig. Har en tryckande, svälld känsla i huvudet, som ett tryck över hela huvudet, lite vid ögon, käkar och öron, ibland lite lockkänsla i öronen också.

Kan inte säga att det är huvudvärk, gör inte speciellt ont. Men det känns spänt och svullet, känt så här till och från i 1,5 år.

Ibland känner jag mig också lite lätt yrsel, trött och stressad tror jag. Rycker även i vissa muskler, kan vara lår, ögon, axeln, armar osv, små ryckningar i små delar av musklerna. Är det normalt att känna?

Hade en period då jag var väldigt orolig och stressad, tror det började då. 
    Har du kontrollerat blodtrycket?
Svar på tråden Orolig för min huvudvärk.. Någon som känner igen sig?