• Joboli

Har du arbetat som Tågvärd?

Hejsan!
    Jag har tänkt söka jobbet som tågvärd, men undrar om någon vet hur deras arbetsdagar ser ut? Tider osv..
    Har fått uppfattningen om att det är långa dagar och även övernattning.
    Kan man jobba från 5 på morgonen och sluta vid 23 med "dötid" mellan tågpassen? Då man får sitta av tiden på en station innan nästa tåg kommer in?
    Har försökt läsa lite men hittar ingen riktig info. Det gäller SJ.

Tack för svar

♥ (¯`°?.¸ ♥ Hoppet är det sista som överger en.♥ ¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden Har du arbetat som Tågvärd?
  • Joboli

Tack för ditt svar Lena

Men om någon har egna erfarenheter så får ni gärna dela med er

• Smurfan75
    Joboli skrev 2013-05-24 23:23:47 följande:
    Hejsan!
    Jag har tänkt söka jobbet som tågvärd, men undrar om någon vet hur deras arbetsdagar ser ut? Tider osv..
    Har fått uppfattningen om att det är långa dagar och även övernattning.
    Kan man jobba från 5 på morgonen och sluta vid 23 med "dötid" mellan tågpassen? Då man får sitta av tiden på en station innan nästa tåg kommer in?
    Har försökt läsa lite men hittar ingen riktig info. Det gäller SJ.

Tack för svar
    Arbetsdagarna kan vara väldigt varierande, beroende på var man är stationerad och för vilket bolag man arbetar för.

I praktiken kan du "arbeta" från 5 på morgonen till 23, men då inte varje dag. Slutar du 23 kan du börja tidigast kl. 10:00 morgonen efter (kan ha fel på 1 timma). Och ja om du har en såpass lång arbetsdag är du på annan ort många timmar och har då sk kvartstid (innebär att du får betalt för en fjärdedel av tiden). Har du kvartstid har du alltid tillgång till ett hotellrum.
    Finns en del övernattningar, man får nog räkna på ett snitt på minst en övernattning per vecka, men även detta beror på var du är stationerad (turlistor ändras två gånger per år och det kan skilja rejält på hur man arbetar från ett år till ett annat).

Ett underbart och rätt fritt jobb!
    Men vill du inte vara borta mycket från hemmet så avråder jag dig. :)

• Mint
    Smurfan75 skrev 2013-05-24 23:42:52 följande:
    Arbetsdagarna kan vara väldigt varierande, beroende på var man är stationerad och för vilket bolag man arbetar för.

I praktiken kan du "arbeta" från 5 på morgonen till 23, men då inte varje dag. Slutar du 23 kan du börja tidigast kl. 10:00 morgonen efter (kan ha fel på 1 timma). Och ja om du har en såpass lång arbetsdag är du på annan ort många timmar och har då sk kvartstid (innebär att du får betalt för en fjärdedel av tiden). Har du kvartstid har du alltid tillgång till ett hotellrum.
    Finns en del övernattningar, man får nog räkna på ett snitt på minst en övernattning per vecka, men även detta beror på var du är stationerad (turlistor ändras två gånger per år och det kan skilja rejält på hur man arbetar från ett år till ett annat).

Ett underbart och rätt fritt jobb!
    Men vill du inte vara borta mycket från hemmet så avråder jag dig. :)

Vad är det som är fritt med jobbet? Är det inte väldigt styrt? Kan man på något vis själv utforma sina arbetsuppgifter och finns det utrymme för egna initiativ?
  • Joboli

Tack för svar. Ja det är ungefär den informationen jag också hittat. Så då är det inte så många timmar på en vecka som man får med familjen då.. hmm. Om du vill och känner för det, kan du kanske skriva ner en arbetsvecka från måndag till söndag med tider osv, så jag har lite att jämföra med Ska ringa SJ på måndag och höra lite.

• Smurfan75
    Mint skrev 2013-05-25 07:37:08 följande:
    Vad är det som är fritt med jobbet? Är det inte väldigt styrt? Kan man på något vis själv utforma sina arbetsuppgifter och finns det utrymme för egna initiativ?
    Det känns fritt, kanske mest då du har din arbetsplats ute på "fältet"
    Vissa saker du ska göra är så klart styrt (visera biljetter, göra utrop etc), men du får hitta dina egna lösningar på problem och situationer, så länge du beter dig väl.
    Och ja det finns utrymme för egna initiativ, och det uppmuntras. Så länge du beter dig väl som sagt och håller dig inom vissa ramar (som inte är speciellt strikta, enligt mitt tycke). 
  • Smurfan75
    Joboli skrev 2013-05-25 08:54:31 följande:
    Tack för svar. Ja det är ungefär den informationen jag också hittat. Så då är det inte så många timmar på en vecka som man får med familjen då.. hmm. Om du vill och känner för det, kan du kanske skriva ner en arbetsvecka från måndag till söndag med tider osv, så jag har lite att jämföra med Ska ringa SJ på måndag och höra lite.
    Näst intill helt omöjligt för mig att skriva ner en arbetsvecka. Det är som jag skrev tidigare beroende på var man är stationerad och ändras år för år (var har du tänkt söka?).
    Det är också väldigt missvisande att bara visa en vecka då du antingen är uppe i nästan 50 timmar en vecka, men veckan därpå är nere på 25 timmar. Man arbetar varannan helg och således 6 dagar varannan vecka och 4 dagar de andra veckorna. Sen finns det självklart undantag, veckor man bara arbetar 3 dagar. :)

Mitt liv blev tågen! Antingen älskar man det eller så hatar man det.

Är det mer du undrar över är det bara att skriva. :) 
  • Mint
    Smurfan75 skrev 2013-05-25 12:06:56 följande:
    Det känns fritt, kanske mest då du har din arbetsplats ute på "fältet"

Vissa saker du ska göra är så klart styrt (visera biljetter, göra utrop etc), men du får hitta dina egna lösningar på problem och situationer, så länge du beter dig väl.

Och ja det finns utrymme för egna initiativ, och det uppmuntras. Så länge du beter dig väl som sagt och håller dig inom vissa ramar (som inte är speciellt strikta, enligt mitt tycke). 

Okej

Intressant att få veta mer om jobb man inte direkt har någon insikt i.
Svar på tråden Har du arbetat som Tågvärd?