• Jenny 886

Göra egen Kartinplommonpure..

Hejsan.

Jag tänkt göra egen katrinplommon pure.

Men igår när jag var i affären så blev jag så osäker på vilka man ska ha.
    Vilket märke?

När jag läser på innehållsförpakningen så är där konserveringsmedel i, känns sådär. Kan man ge det ändå till en 6 månaders.

De enda som inte har konserveringsmedel i är de ekologiska, men det är ju dyra i förhållande till vad man får. Då blir det nästan billigare att köpa det på burk.

Så vad för märke använder ni?
    Nån annan som reagerat på konserveringsmedlet som finns i dom, eller bara tuttat och kört ändå?

Tacksam för svar!! :) 

• Svar på tråden Göra egen Kartinplommonpure..
  • eec82

Brukar köpa ekologiska och koka på. Är så liten mängd de behöver äta på en dag för att magen ska må bra så har kört på det.

• Mitarashi

Jag brukar köpa torkade osvavlade ekologiska katrinplommon så slipper barnet gifter. De i burkarna är ju oftast väldigt utblandade (och innehåller säkert någon typ av konserveringsmedel) så barnet behöver en betydligt mindre mängd "hemma kokade" :) saltå kvarn, bionova eller änglamark brukar vi använda..

• Jenny 886

Han får katrinplommon både morgon och kväll och kräver ändå en del. En burk räcker till 3 gånger.
    Därför som man börjar fundera på att göra eget. Men påsarna är så små. Iaf dom på maxi.
    Men blir effekten starkare på mindre mängd om man gör på eget??

• skogsvitter

Varför ger du så mycket katrinplommon? Det är ju inte normalt om de har sådana förstoppningsproblem att de måste äta dessa mängder med katrinplommon, då får man nog faktiskt ta och backa med introduktionen av mat istället för då är hans mage inte redo ännu.

• skogsvitter
    eec82 skrev 2013-05-25 08:10:10 följande:
    Brukar köpa ekologiska och koka på. Är så liten mängd de behöver äta på en dag för att magen ska må bra så har kört på det.
    Ja de behöver ju inte äta katrinplommon alls om man introducerar maten på rätt sätt så
    Men det klart att man kan ge ändå för att det är gott osv, men använder man det som något slags läkemedel eller mirakelkur mot magen då får man ta och tänka om... man ska inte använda katrinplommon som metod för att kunna hetsa sig fram med fast föda innan magen faktiskt är mogen för det!
  • Jenny 886

För det första så hetsar jag inte fram nån mat. Han har ätit gröt på morgonen och grönsaker på kvällen. Ersättning resterande måltider. Jag började ge honom smakisar redan vid 4 månader utan att det varit några problem. Han älskar maten. Bara att han blir hård i magen. Han har blivit det eftersom han äter mer nu än vid 4 månader så klart.
    Provat att ta bort maten helt med. Det är inte så att han inte kan bajsa mer att han i min mening är för hård.
    Katrinplommon är inte bara en kur sak. Du kan ju faktiskt använda det som en efterrätt precis som du kan använda päron som också är laxerande.
    Är det fel det då med?

Men det var faktiskt inte det som var min fråga?

• jeje01

Egen katrinplommonpuré innehåller ju ca 100 % plommon (med lite vatten såklart) medan den barnmats plommon jag hittat innehåller som mest 65% plommon. Så ja, det borde behövas mindre hemmagjord.

• Jkpg Deluxe

Jag köpte ekologiska plommon och täckte dem med kallt vatten i en bunke över natten. sedan på morgonen är det bara att hälla av lite av vattnet (häll gärna över det i en kaffekopp) och sedan ta stavmixerna och mixa!! om man behöver mer vatten så tar man lite ur kaffekoppen tills man är nöjd med konsistensen...
    tycker att det blev väldigt mycket puré för pengarna ändå faktiskt!!  

• Jenny 886

Okej. Det är bara att påsarna ser så små ut. Men det kanske blir en hel ändå :))

Har nån provat att frysa in katrinplommon purén som ni gjort? Har det funkat bra ?

• eec82

Har fryst förr det har gått bra. Fryste i istärningar eller sån förpackning man har till isbitar.

• Realmilla

Jag köper ekologiska och extra mjuka.
    Det är billigare att köpa o koka själv än att köpa burkarna! 22 kr i påse 200 g och då får jag mycket. Vet inte hur mkt för jag har inte haft de i småburkar utan bara en stor.
    Men jag skulle gissa 4-5 små burkar.
    Och en liten burk i affären kostar ju 8-9 kr.

• Jenny 886

Jag har köpt ekolologiska på ICA, (påse), och det funkat bra. Men tycker det är synd att man inte kan köpa större påsar bara. 
    Självklart tjänar man på det nu. Det är ju så lätt att göra själv och det blir mer konsentrerat än att köpa dom på burk. 

Svar på tråden Göra egen Kartinplommonpure..