• SofieBear

Hur gör ni för att inte formen ska läcka???

Hej!

Jag har köpt två helt nya bakformar i storlek 15 cm. Men jag förstår inte hur jag ska kunna baka i dem utan att det läcker! När jag har hällt i smeten så rinner det ut i botten och ner på ugnsbotten. Det är sådana formar med löstagbar botten, inte springform.

Jättetacksam för hjälp! Halva morsdagstårtan ligger just nu på ugnens botten ... 

• Svar på tråden Hur gör ni för att inte formen ska läcka???
  • tossan

De ska inte läka. Kolla så de sitter där de ska i själva gjutningen. mina har aldrig läkt. testa först att häll i vatten för att se om de läker. om de gör de så kolla vart. går de inte att göra nått åt så köp nya!

• La Lola

Har du verkligen satt ihop den rätt? Eller är det något fel på den?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Coxia

Är det en sådan fransk pajform? 

De ska inte läcka, då är det nåt fel 

• Cecese

Så gjorde våra formar en gång och om jag inte minns helt fel så hade vi då satt i botten fel väg. När vi vände på botten så slutade det läcka.

• norrlandsflicka

Antagligen är de hopsatt fel. Får du det inte bli tätt kan du prova sätta aluminiumfolie under formen och runt kanterna . Fick jag göra när min gamla form började läka.

• Nyfiken gul

Botten ska sitta på ett speciellt sätt annars läcker dom. Prova att vända på botten i den och se till att spännet på formen verkligen är åtdraget och stängt. 

Innan du häller ner smet så prova formen först med vatten från kranen. Kolla om det rinner ut. Vänd och vrid på botten och spänne tills det inte längre läcker.

Botten ska också sitta i ett visst läge för att vara rätt fastsatt. Brukar vara en form av skåra i själva kanten du ska passa in botten i.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

Är det en sån här form du har?

Pajform med löstagbar botten, 24 cm - Patisse

har också såna formar och jag använder dom endast till  hårda smeter. Jag gör endast paj i dom formarna . 

Jag skulle inte använda dom till lösa smeter som sockerkaka och tårta.

Ska du ha en tunn botten så använd hellre långpanna. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Coxia

Nu blev man ju sugen. Ska kanske baka sig en rabarberpaj idag.

• SofieBear

Ja, det är en sådan. Får nog sluta använda dom till lösa smeter då ... Köpte en annan också som var djupare och med en annan botten, men jag provade att hälla vatten i den med och den läcker också! Fast inte lika mycket. Men okej, de grunda formarna kan jag förstå om dom är till för pajer och sådant, men en sån här djup? Borde inte den vara för just smeter till tårta?

Riktigt störande är att jag betalat 600 kr för formar som jag knappt kommer att använda eftersom det var tårta jag skulle ha dem till och tanten i butiken sa att det gick bra med smet, eftersom jag var skeptisk när jag såg botten. 

Har ni några tips på andra formar som INTE läcker, som är djupa och 15-18 cm i diameter?

• Coxia
    SofieBear skrev 2013-05-25 09:45:50 följande:
    Ja, det är en sådan. Får nog sluta använda dom till lösa smeter då ... Köpte en annan också som var djupare och med en annan botten, men jag provade att hälla vatten i den med och den läcker också! Fast inte lika mycket. Men okej, de grunda formarna kan jag förstå om dom är till för pajer och sådant, men en sån här djup? Borde inte den vara för just smeter till tårta?

Riktigt störande är att jag betalat 600 kr för formar som jag knappt kommer att använda eftersom det var tårta jag skulle ha dem till och tanten i butiken sa att det gick bra med smet, eftersom jag var skeptisk när jag såg botten. 

Har ni några tips på andra formar som INTE läcker, som är djupa och 15-18 cm i diameter?

men mina läcker inte. Nu har jag inte provat med vatten. Men varken mina pajformer eller de högre läcker med sockerkakssmet eller kladdkakesmet. Men du kanske gör lösare smet helt enkelt. 
  • Jungblom

Vanlig springformar läcker inte.
    Annars kan du pröva att ha sådan runda bakplåtspapper i botten av formen.

• SofieBear

Det är ingen springform.

Jag hade bakplåtspapper i botten eftersom jag skulle grädda i flera omgångar. Den här smeten var lös, typ sockerkakslös, man hällde i den. Är du säker på att du inte pratar om springformar?

• Coxia

Men jag brukar inte hälla i sockerkakssmet, där i ligger skillnaden tror jag. klart den rinner, men man brukar få hjälpa till med en slickepott. Men kladdkakesmeten brukar vara rätt lös. 

Bara en gång kakan runnit ut här och det var i en springform där jag satt botten åt fel håll. Men det har aldrig hänt med mina formar där botten ligger löst.  

• SofieBear

Vilket håll ska botten ligga åt? Tycker den ser likadan ut på båda håll! Förutom den djupare formen, den ligger mer fast, man trycker den på plats. Där är det en liten kant. Ska den vara uppåt eller ner?

• Coxia

Jag har inte exakt samma märke, men mina har som ett litet spår som passar i hålet. 

• SofieBear

Mina är inte samma märke som de på bilden. Märket är inte instansat så jag kommer inte ihåg vad det är för märke heller. Men de grunda formarna, där ligger botten liksom bara på, löst så den kan halka runt lite. I den djupa så trycker man den på plats och det går åt båda håller. Den kanske håller för smet, jag har inte testat, men vatten läcker den i alla fall.

• Fia 28

Jag har en sånhär som är helt utan botten, och inte ens den läcker smet så länge man inte pillar på den efter man hällt i smeten. Vatten skulle säkert sippra ut dock.
    Lägg formen på en plåt så slipper du skura ugnen iaf. 

Svar på tråden Hur gör ni för att inte formen ska läcka???