• oktoberbebben

Hur mycket kläder behöver en 9-åring?

9-årig tjej, hur mycket kläder behöver hon tycker ni? Linnen, shorts, kjolar etc inför sommaren.

• Svar på tråden Hur mycket kläder behöver en 9-åring?
  • Lena

4-6 överdelar och 3-5 underdelar känns rimligt.

• oktoberbebben
    Lena skrev 2013-05-25 11:24:31 följande:
    Okej, tycker likadant. Dock ej dottern som blivit klädgalen! Tack :)
  • Lena

Då får väl dottern spara sin veckopeng till mer kläder.

• tjej87

Oj, jag tycker nog det dubbla ungefär. Jag tänker att man vill ha kläder som passar för stranden (2-3 uppsättningar), kläder till vardag/skola/leka med kompisar (5-6 uppsättningar) och några lite finare kläder till festligheter (2-3 uppsättningar). Blandat klänningar, kjol med linne och shorts och linne.

• LottaF

Beror ju även på tvättmöjligheter och vad hon har för ftitidsaktiviteter. Ett veckolångt läger utan tvättmöjligheter så kan det bli snålt men är man hemma och kan tvätta en gång i veckan så räcker det.

• oktoberbebben
    tjej87 skrev 2013-05-25 11:35:52 följande:
    Oj, jag tycker nog det dubbla ungefär. Jag tänker att man vill ha kläder som passar för stranden (2-3 uppsättningar), kläder till vardag/skola/leka med kompisar (5-6 uppsättningar) och några lite finare kläder till festligheter (2-3 uppsättningar). Blandat klänningar, kjol med linne och shorts och linne.
    Jo jag kan förstå hur du tänker. Detta är dock en tjej som endast vill ut och springa runt. Hon fick ett par fina jeans som vi bad henne vara rädd om, detta resulterade i att hon aldrig använder dom haha.

Men kan kanske lägga till några fler linne och shorts iaf, de åker ju i tvätten varje kväll efter svettiga dagar!
  • oktoberbebben
    LottaF skrev 2013-05-25 11:39:34 följande:
    Beror ju även på tvättmöjligheter och vad hon har för ftitidsaktiviteter. Ett veckolångt läger utan tvättmöjligheter så kan det bli snålt men är man hemma och kan tvätta en gång i veckan så räcker det.
    Bra tänkt :)
  • tjej87
    oktoberbebben skrev 2013-05-25 11:41:36 följande:
    Jo jag kan förstå hur du tänker. Detta är dock en tjej som endast vill ut och springa runt. Hon fick ett par fina jeans som vi bad henne vara rädd om, detta resulterade i att hon aldrig använder dom haha.

Men kan kanske lägga till några fler linne och shorts iaf, de åker ju i tvätten varje kväll efter svettiga dagar!
    Ja, jag tänker ju att jag själv inte vill ha samma klänning på varje festlighet även fast jag hinner tvätta emellan så därför har jag några stycken fina sommarklänningar. Jag tycker att barn också ska få den möjligheten till val :) Men om hon är ute mycket och sliter på kläderna så är det ju bra att ha lite fler vardagskläder som hon får slita på. Köp lite billigare kläder och fler istället så har hon att välja på :) Nästa sommar lär dom ju ändå vara för små så det gör ju inget om det inte är toppenkvalitet.
  • Majsan70

Oj...min dotter som är 9 år har väl kläder så hon klaar sig minst 3 veckor utan att vi behöver tvätta. Då kan hon byta varje dag.

• Lena
    Lena skrev 2013-05-25 11:24:31 följande:
    Sen 4-6 långärmade och 3-5 långbyxor. 2-4 klänningar för kalas.
  • Tezz01

Köp lite mer linnen och kjolar/shorts, finns billiga på hm för 49spänn

Svar på tråden Hur mycket kläder behöver en 9-åring?