• Anonym (:()

Hur ofta mår du illa?

Och hur yttrar det sig?

Jag får panik när jag mår illa och har inte riktigt lärt mig att hantera det. Jag har inte spy-fobi utan mer fobi för själva illamåendet. Finns inget som jag avskyr så mkt som att må illa...att man blir helt handikappad. Har jag ex värk kan jag "stå ut" på ett annat sätt (beror självklart på grad) men när jag har ett illamående fungerar det inte för mig att bita ihop och köra på. Kan ni det? Eller hur reagerar ni när ni mår illa?

Nu tänker jag inte främst på ett sånt lätt illamående som kan uppstå om man ätit sig mätt utan mer när det kommer som vågor. 

Snälla ni som har några, kom med tips på hur man ska tänka!  

• Svar på tråden Hur ofta mår du illa?
  • Cecese

Jag mår illa nästan alla dagar och ibland kan det bli flera gånger om dagen. Jag börjar alltid må illa efter frukosten som består av en mugg kaffe och macka. Vet att jag inte borde dricka till mackan men jag måste ha kaffe på morgonen för att vakna. Måste jag så kan jag nog göra saker ändå även fast det är sjukt jobbigt men har jag bara möjlighet så lägger jag mej ner och vilar tills det går över och det brukar ta 30-60 minuter innan det släpper. 

Cecese skrev 2013-05-25 11:51:54 följande:
    Jag mår illa nästan alla dagar och ibland kan det bli flera gånger om dagen. Jag börjar alltid må illa efter frukosten som består av en mugg kaffe och macka. Vet att jag inte borde dricka till mackan men jag måste ha kaffe på morgonen för att vakna. Måste jag så kan jag nog göra saker ändå även fast det är sjukt jobbigt men har jag bara möjlighet så lägger jag mej ner och vilar tills det går över och det brukar ta 30-60 minuter innan det släpper. 
    Låter jobbigt:( Vet du varför du mår illa?

Är illamåendet alltid lika starkt, kan det ibland kännas som du ska kräkas? 

Hoppas du mår bättre snart! 
  • Fridayyy

Men du kan väl bli av med ditt kaffeberoende? Jag har alltid slutat med kaffe som gravid och då försvinner ju beroendet. Tycker du att det är värt att må illa och ligga ner för att du dricker kaffe?

Jag mår lite illa kanske 3 ggr per år.   
    Fridayyy skrev 2013-05-25 12:32:17 följande:

Men du kan väl bli av med ditt kaffeberoende? Jag har alltid slutat med kaffe som gravid och då försvinner ju beroendet. Tycker du att det är värt att må illa och ligga ner för att du dricker kaffe?

"lite illa kanske 3 ggr per år" - din lyckans ost säger jag bara! Du missar inget om man säger så ;)
  • Fridayyy
    Anonym (:() skrev 2013-05-25 12:43:13 följande:
    "lite illa kanske 3 ggr per år" - din lyckans ost säger jag bara! Du missar inget om man säger så ;)
    Jag har SPYfobi så jag undviker ju vissa situationer också. Men jag kan inte säga att jag mår illa på riktigt speciellt ofta. *peppar peppar*
  • Cecese
    Anonym (:() skrev 2013-05-25 12:15:00 följande:
    Låter jobbigt:( Vet du varför du mår illa?

Är illamåendet alltid lika starkt, kan det ibland kännas som du ska kräkas? 

Hoppas du mår bättre snart! 
    Jag mår illa för att jag dricker när jag äter. Det enda jag har kunnat dricka när jag ätit utan att må illa är pepsi men det har jag slutat med. Jag mår allt från småilla till att jag önskar att jag ska dö. Det kommer inte att gå över utan så här kommer det att vara resten av livet.
    Fridayyy skrev 2013-05-25 12:32:17 följande:

Alltså det spelar ingen roll om jag dricker kaffe eller något annat för jag mår illa ändå när jag dricker samtidigt som jag äter. Det enda jag kunnat dricka till maten utan att må illa är pepsi men det har jag slutat med. Kaffet kommer jag inte att kunna sluta med, började dricka det dagligen för 1 månad sen när jag slutade med pepsi/cola som jag varit beroende av i 15 år. 

• Anonym (luft i magen)

När jag är täppt i näsan (vilket jag blir ganska ofta p.g.a. allergier och att min näsa är ganska trång i utgångsläget) blir det lätt att jag sväljer ner en massa luft och då blir jag illamående. Jag blir också illamående av migrän som jag brukar få någon gång i månaden.

Kan du inte vänta med mackan en stund och låta kaffet sätta sig lite först? Själv börjar jag ofta dagen med en kopp kaffe och äter frukost först efter ett par timmar.
  • Cecese
    Anonym (luft i magen) skrev 2013-05-25 13:33:35 följande:
    När jag är täppt i näsan (vilket jag blir ganska ofta p.g.a. allergier och att min näsa är ganska trång i utgångsläget) blir det lätt att jag sväljer ner en massa luft och då blir jag illamående. Jag blir också illamående av migrän som jag brukar få någon gång i månaden.

Kan du inte vänta med mackan en stund och låta kaffet sätta sig lite först? Själv börjar jag ofta dagen med en kopp kaffe och äter frukost först efter ett par timmar.
    Tyvärr funkar inte det för jag måste äta frukost ganska direkt jag stiger upp för annars börjar jag må illa och blir svimfärdig. Men jag har lärt mej att leva med att det är så här så det funkar fast jag mår illa.
  • Mylittlebaby

Jag är emotofob (livrädd för att kräkas) vilket styrde mitt liv totalt in i kaos på alla sätt och vis. Undvek folkmassor , köer och sånt !. Mådde illa typ hela tiden och fick ångest av att må illa för att jag var rädd att det skulle utvecklad hela tiden . Det började tyvärr styrs mitt liv totalt och jag mådde skit men nu mår jag tusen gr bättre än vad jag gjort det är en träning och en kamp med ditt inte !!

• Anonym (---)

Jag har perioder när jag mår illa dagligen, det kommer och går i vågor under dagen. De här perioderna kan hålla i sig i månader, men sedan kan det som tur är gå år mellan "skoven". Illamåendet är ofta kopplat till tarmrörelser. Jag behöver t ex ofta bajsa någon halvtimme efter att illamåendet satt in. Ibland släpper det efter toabesöket, ibland inte. Jag kräks i stort sett aldrig.

Det som hjälper allra bäst är att sova bort illamåendet, men det funkar ju inte alltid (t ex på jobbet). Myntate, färsk ingefära, åksjuketabletter och SeaBands från apoteket är väl de knep jag tar till. Coca Cola funkar oftast bra, men är ju inte så nyttigt i längden (i alla fall inte varje dag i ett halvår). Ibland funkar det att småäta, framförallt salta saker som chips eller kex.

Jag har IBS och har haft skov av en kolit-sjukdom med tarmblödningar, så jag tror att hela min matsmältningsapparat är väldigt känslig och lätt hamnar i obalans. Men jag har aldrig märkt någon koppling till kost. Mår jag bra kan jag äta vad som helst, mår jag dåligt spelar det ingen roll vad jag äter, jag mår dåligt i alla fall. Jag är inte laktos- eller glutenintolerant.

• Anonym (kvällarna)

Sen jag var 19 år har jag ofta mått illa vid sängåendet. Detta har nu hållit på i 20 års tid. Ibland mår jag inte illa, ibland mår jag lite illa och ibland mår jag så kraftigt illa att jag tror attt jag ska kräkas. Har förbannat min dåliga mage många ggr.

Anonym (kvällarna) skrev 2013-05-26 15:34:45 följande:
    Sen jag var 19 år har jag ofta mått illa vid sängåendet. Detta har nu hållit på i 20 års tid. Ibland mår jag inte illa, ibland mår jag lite illa och ibland mår jag så kraftigt illa att jag tror attt jag ska kräkas. Har förbannat min dåliga mage många ggr.
    För mig kommer också illamåendet ofta på kvällarna. Inte alltid dock. Det beror väll kanske på att kroppen å knoppen slappnar av mer på kvällen och "känner efter". För min del blir det ibland så att om jag känner illamåendet komma plötsligt så får jag panik och då förstärks illamåendet. Försöker därför jobba med att slappna av och tänka på annat, det kan verkligen funka men är svårt....
    Cecese skrev 2013-05-25 12:55:24 följande:
    Jag mår illa för att jag dricker när jag äter. Det enda jag har kunnat dricka när jag ätit utan att må illa är pepsi men det har jag slutat med. Jag mår allt från småilla till att jag önskar att jag ska dö. Det kommer inte att gå över utan så här kommer det att vara resten av livet.

Alltså det spelar ingen roll om jag dricker kaffe eller något annat för jag mår illa ändå när jag dricker samtidigt som jag äter. Det enda jag kunnat dricka till maten utan att må illa är pepsi men det har jag slutat med. Kaffet kommer jag inte att kunna sluta med, började dricka det dagligen för 1 månad sen när jag slutade med pepsi/cola som jag varit beroende av i 15 år. 

Jag förstår men vet du varför du mår illa av att dricka vid måltid? Alltså har du en diagnos eller liknande? Annars borde du nog söka hjälp för att utreda vad det beror på, låter inget kul alls:/

Varför slutade du dricka pepsi? Det är ju visserligen inte idealiskt att dricka det till frukost men om det är det enda du inte mår illa av så vettisjutton om det inte är värt det ;) 
  • Anonym (kvällarna)

Jag måste ha lite "mat" bredvid sängen, ett äpple, lite knäckebröd eller så går jag upp och tar lite youghurt. Eller samarin. Men det är inte alltid det hjälper.

Svar på tråden Hur ofta mår du illa?