• U never saw me

Kan jag färga håret en nyans ljusare?

Jag har nu färgat mitt hår för första gången och valde en nyans som på förpackningen såg ut att vara lite ljusare än min naturliga hårfärg. Det skulle alltså bli ljusbrunt med gyllene toner. Resultatet blev istället rödbrunt i en nyans mörkare än mitt eget hår. Förstår inte riktigt hur det kunde bli så mörkt, och på förpackningen syntes inga röda nyanser överhuvudtaget. Det är en permanent hårfärg och jag vill ju ha tillbaka mitt ljusbruna hår. Kan man själv färga det en nyans ljusare eller måste man avfärga håret först?

• Svar på tråden Kan jag färga håret en nyans ljusare?
  • läkarstudent

Tyvärr brukar det bli så när man försöker ljusa upp mörkt hår. Avfärga det lite och använd sen en intensivtoning som är ganska ljus, för annars kommer håret antagligen suga åt sig så mycket av färgen att det blir lika mörkt igen. Vill du inte ha så mycket rött i så använd en nyans som slutar på 0. De som heter t.ex. 84, 7.4 o.s.v. brukar innehålla rött pigment.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • U never saw me
    läkarstudent skrev 2013-05-25 15:33:13 följande:
    Tyvärr brukar det bli så när man försöker ljusa upp mörkt hår. Avfärga det lite och använd sen en intensivtoning som är ganska ljus, för annars kommer håret antagligen suga åt sig så mycket av färgen att det blir lika mörkt igen. Vill du inte ha så mycket rött i så använd en nyans som slutar på 0. De som heter t.ex. 84, 7.4 o.s.v. brukar innehålla rött pigment.
    Tack för tipset. Säljaren i butiken sa att jag skulle ta en nyans ljusare än min egen hårfärg just för att undvika att det blev mörkare än planerat. Då skulle det bli som min naturliga hårfärg. Men icke. Måste man vänta med att avfärga det eller kan man göra det direkt?
  • rockdoll

Du kan inte färga håret ljusare, då måste du bleka/avfärga.

Om jag var du skulle jag dock börja med att tvätta håret med Head & Shoulders-schampo, för det brukar dra ur färg ur håret som bara den.
    Så tvätta med H&S ett par, tre gånger och kolla hur håret blir av det först, för iochmed att du är ganska nyfärgad så upplevs färgen mörkare än vad den är pga lite överflödsfärg. 

Svar på tråden Kan jag färga håret en nyans ljusare?