• vallakra

    Vår kanin behöver sällskap, hur gör vi bäst?

    Vi/ vår son har en dvärgvädur/ lejonkanin, en hona som fyllde ett år i vintras Vår pälsboll är mycket kelen och go, hon bor utomhus eftersom vår andra son inte tål pälsdjur men vi sköter om henne och gosar med henne varje dag. Nu när det är barmark går sonen ofta med henne i koppel, det gillar hon.

    . Vi funderar på att ge henne en kompis, vad behöver vi tänka på?

    Vi vill ha en hona, går två honor bra ihop?
    Eftersom hon är vuxen, blir det bäst med en vuxen kompis eller är det bättre med en unge?
    Måste det vara en dvärgvädur eller kan det gå bra med en annan sort också?

    .

  • Svar på tråden Vår kanin behöver sällskap, hur gör vi bäst?
  • Stjärnstoft

    Vi har två dvärgvädurshonor som är uppväxta ihop. De har bott tillsammans i snart tre år - och pang plötsligt så slåss de på blodigt allvar. Vi tvingades akut separera dem och konsulterade veterinärer och flera kaninuppfödare. Alla säger att man INTE ska ha kaniner tillsammans. Att de i grund och botten är väldigt revirhävdande och att de kan skada varandra allvarligt. 
    När vi skaffade dessa läste vi att det kan gå bra och gav det ett försök.
    Är ingen expert, men jag tänker att det kanske blir ännu svårare för er hona att "släppa in" en annan hona på sitt revir som hon haft rätt länge.
     

  • Dr Mupp

    Två honor kan gå ihop, men det är inte säkert. Bäst är en lite äldre unge. Småungar kan råka riktigt illa ut om den stora ger sig på dem. Ras har ingen större betydelse, men en dvärg eller liten ras är att föredra.

    Nått att tänka på är utrymme. Minst 2 kvm till två kaniner. De måste kunna komma undan från varandra och det ska finnas plats för flera hus och mat- och vattenskålar. Personligen tycker jag det är bättre att ha två kaniner i varsin bur med galler emellan. Då kan de umgås utan att komma åt att skada varandra. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Malimari

    Jag har haft kaniner i snart 17 år. Har nästan alltid haft mina honor i par, ger man dem en chans att "göra upp" går det oftast bra.

    Men vissa kaniner tolererar varandra inte, vissa är ensamdjur och andra inte.

    Jag har mina honor i burar om 125*115 cm och har aldrig upplevt det utrymmet som för litet.

    När jag parade ihop det senaste paret var den äldsta honan 5 år och den yngre 2 år. Nu är de oskiljbara.

    Jag har bara en gång fått sära på honor, då lät den ena honan inte den andra vara en enda stund, efter dryga halvåret ihop. Så man måste vara vaksam på förändringar, men många gånger går det ju väldigt bra och dom har väldig glädje av varann!

    Ett tips är att sätta ihop dem på neutralt revir, i en ny rasthage eller liknande.

  • vallakra

    Ja, vi håller just på att bygga en ny stor utebur/gård till henne och det är i samband med det vi tänkte skaffa en till. Kanske det är bäst att inte låta henne flytta in där ensam utan vänta så att buren blir lika "ny" för dem båda.

  • Dr Mupp
    vallakra skrev 2013-05-26 09:16:11 följande:
    Ja, vi håller just på att bygga en ny stor utebur/gård till henne och det är i samband med det vi tänkte skaffa en till. Kanske det är bäst att inte låta henne flytta in där ensam utan vänta så att buren blir lika "ny" för dem båda.
    Det är en jättebra idé.  Det brukar gå lättare att para ihop på neutral mark.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • marilin

    En kastrerad hane är bättre än en hona. Låt dem mötas på neutral mark först, tex i den nya rastgården, så har ingen något revir där utan det är nytt för båda. 

  • Lindsey Egot NO1

    Vi hade tre kaniner. Två av dom var systrar och de funkade inte alls ihop fast de levt med varann hela livet. Den ena kaninen bet den andra väldigt svårt emellanåt. Vi fick bygga en bur med tre bås i för att de inte skulle ha ihjäl varann.

  • Glad i hågen

    Uppfödaren till den kanin vi ska skaffa har sagt att kaniner inte är flockdjur utan bor var för sig i sina hålor i naturen, om än i kolonier. Så enligt henne skulle det inte vara nödvändigt att ha två kaniner. Men om man vill det rådde hon oss som någon annan skrev att ha en kastrerad hane och en hona, inte två honor eller två hanar. Men det tar ett tag innan man kan släppa ihop dom efter kastreringen som jag förstod det.     

  • stormfågel

    Vi har en steriliserad hona och en hane och de bara älskar varandra! De putsar varandra, hoppar helst ihop när de är ute i koppel och ligger nära varandra.

    Kan man få kaninrelationen att fungera är det verkligen värt att ha två tycker jag. De har så mycket glädje och sällskap av varandra hela dagarna.

Svar på tråden Vår kanin behöver sällskap, hur gör vi bäst?